به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت نیوز، بهرغم حرکت خودروسازان به سمت تولید خودروی یورو 5، همچنان بنزین تولیدی در کشور کیفیت لازم را ندارد. با این حال وزیر نفت اخیراً از برنامهریزی برای تولید بنزین یورو 5 در روزهای وارونگی دما در کلانشهرها خبر داد. در عین حال مدیرعامل پتروشیمی زاگرس نسبت به تولید بنزین متانول که اصولاً بنزین بیکیفیت و پر سمّی است برای جایگزینی واردات، اعلام آمادگی کرد.
این در حالی است که همچنان نسبت به کیفیت بنزینی که عرضه میشود از سوی کارشناسان انتقاد فراوانی وجود دارد. در یک بررسی میدانی توسط خودروی KMC T8 که جزو خودروهای مونتاژی پرچمدار ایران به حساب میآید، این خودرو در خاک ایران پس از طی 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین سوزاند، اما پس از ورود به خاک ترکیه و استفاده از بنزین این کشور، در همین مسافت به محدوده مصرف آن به هفت لیتر کاهش یافت.
نکته جالب توجه به کیفیت بسیار پایین در نقاط مرزی ایران بازمیگردد که سوخت این بنزین در هر 100 کیلومتر به 13 لیتر افزایش یافت. در کاتالوگ رسمی T8 میزان مصرف سوخت آن 7.8 لیتر تعیین شده است.
در چنین شرایطی و با توجه به افزایش تولید و تحویل خودروها در سالهای اخیر، تولید بنزین نیز دیگر به اندازه مصرف کشور نیست. طبق اظهارات علیاکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای شهریور ماه به حدود 122 میلیون لیتر در هر روز رسیده است.
خودروهای تولیدی عامل افزایش مصرف بنزین
طی سالهای اخیر هر مشکلی که در حوزه حملونقل در کشور به وجود آمده، خودروسازان متهم ردیف اول این مشکلات بودهاند. این بار نیز تولیدکنندگان خودرو خارج از دایره متهمان نیستند.
چراکه طبق قانون قرار بود که از ابتدای دهه 90 شمسی، خودروهای ایرانی به استاندارد یورو 5 مجهز شوند؛ اما با توجه به مشکلات فنی گوناگون، اجرای آن تا سال 1398 به تعویق افتاد. البته در سال 1398 نیز به دلیل اعمال تحریم روی صنعت خودرو، اجرای قانون یورو 5 تا فروردین 1399 به تعویق افتاد.