نیسان کیکس ۲۰۲۳؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند کوچک در ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، پیش‌تر، شرکت جهان نوین آریا مسئول واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بود. دو کراس‌اور مشهور نیسان از سری جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا به کشورمان وارد شد؛ اما طبق اخبار موجود، هم‌اکنون شرکت نامی خودرو پیشرو، نماینده رسمی نیسان در ایران است. این مجموعه تاکنون ۵ هزار دستگاه نیسان را برای واردات، ثبت سفارش کرده و پنج نمایندگی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و آمل دارد.

 

 

ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده می‌شوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است.

 

نیسان کیکس نمای اصلی

نیسان کیکس (Kicks) در کلاس هاچبک کراس‌اور یا ساب‌کامپکت کراس‌اور، سال ۲۰۱۶ معرفی شد و همچنان در کشورهای مختلف تولید می‌شود. چین، هند، برزیل، مکزیک، تایلند و تایوان، میزبان خط مونتاژ نیسان کیکس هستند. ارزان‌ترین کراس‌اور نیسان، با تجهیزات لوکس و پیشرانه هیبرید مونتاژ تایلند نیز وجود دارد اما برای غالب کشورهای دنیا، خودرویی اقتصادی با امکانات محدود و پیشرانه کم‌توان محسوب می‌شود. باتوجه به شرایط مربوط به مراودات مالی ایران و تحریم‌های بین‌المللی، احتمالا نسخه مونتاژ چین وارد کشورمان خواهد شد.

 

طراحی بدنه و نمای بیرونی نیسان کیکس

فرم جذاب چراغ‌ها و جلوپنجره، حس یک کراس‌اور اسپرت و جوان‌پسند را برای نیسان کیکس فراهم می‌کنند. این خودرو همچنان با نسل اول تولید می‌شود اما تغییر چهره (فیس لیفت) بسیار خوب در سال ۲۰۲۰ داشته است.

 

نیسان کیکس نمای جلو

 

باتوجه به ابعاد بدنه، می‌توان بزرگی جلوپنجره در نیسان کیکس جدید را، زیاده‌روی توصیف کرد؛ اما نتیجه نهایی بهتر از نیسان جوک‌های قدیمی یا رقبای چینی مثل ام‌وی‌ام‌ X22 است. محل نصب پلاک، حجم‌دهی سپر و مه‌شکن‌های کوچک LED نکات مثبت در طراحی نیسان کیکس هستند.

 

نمای جانبی، حجم نسبتا زیاد پلاستیک در رکاب و گلگیرها دارد که البته برای یک کراس‌اور اقتصادی عجیب نیست. رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچ، تفاوت چندانی با نمونه‌های موجود در کراس‌اورهای چینی ندارند. حجم‌دهی بدنه برای درها، گلگیرها و رکاب، به خوبی ابعاد نیسان کیکس را بیشتر از آنچه هست نشان می‌دهند.

 

نیسان کیکس نمای پشت

 

کیکس از نمای پشت، جذابیت مورد انتظار را فراهم نمی‌کند. چراغ‌های عقب، با نوعی پیوستگی ظاهری،  فاقد LED روشنایی روی درپوش صندوق هستند. برش‌های بدنه برای این بخش نیز، زیگزاگ و ناخوشایند به نظر می‌رسد. مدل‌های پایه، سپر پلاستیکی سیاه‌رنگ دارند و سپر فلزی هم‌رنگ بدنه، مخصوص نسخه‌های آپشنال است. همچنین برای اگزوز نیسان کیکس، جایگاه ویژه وجود ندارد و لوله با منبع خروجی، با ظاهر بد، در دید بیننده هستند.

 

از دیدگاه کلی با توجه به قیمت و ابعاد خودرو، می‌توان نیسان کیکس را یک هاچبک کراس‌اور عامه‌پسند توصیف کرد. برای خریدار ایرانی که مدل‌های چینی مثل جک S3 و ام‌وی‌ام X22 را دیده باشد، نیسان کیکس گزینه‌ای بسیار جذاب خواهد بود؛ اما در بازار جهانی، رقبای ساخت تویوتا و هوندا، طراحی بهتری دارند.

 

نیسان کیکس نمای روبرو

 

نیسان کیکس با طول ۴,۲۹۵ و عرض ۱,۷۶۰ و ارتفاع ۱,۵۹۰ میلی‌متر، همره فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر عرضه می‌شود. ارتفاع سقف و عرض بدنه این خودرو، مشابه چری ام‌وی‌ام X22 است اما ۱۰ سانتی‌متر طول بیشتر و ۵ سانتی‌متر فاصله محوری بیشتر دارد.

 

طراحی کابین و نمای داخلی نیسان کیکس

حتی در مدل ۲۰۲۳، حس یک خودروی قدیمی در نیسان کیکس احساس می‌شود. دلیل این مورد، کلید گردان‌های سه‌گانه زیر نمایشگر، دسته دنده سنتی، ترمز دستی اهرمی و صندلی‌های ساده است. البته نمایشگر لمسی ۷ اینچ با امکانات خاص شامل، دوربین ۳۶۰ درجه و ناوبری ماهواره‌ای، نقشی مهم در بهبود فضای داخلی دارند.

 

نیسان کیکس نمای داخلی

 

در تمام مدل‌های نیسان کیکس، پنل پشت فرمان کلاسیک با ۲ دایره برای دور موتور و سرعت لحظه‌ای دیده می‌شود. فرمان D شکل با نشان تجاری نیسان نیز، حس بسیار خوبی به راننده می‌دهد. مواد به‌کار رفته در داشبورد برای خودرویی از کلاس کوچک، مناسب است و پلاستیک باکیفیت دارد. طراحی خروجی‌های تهویه مطبوع و بخش بالایی داشبورد نیز، جذاب به نظر می‌رسد.

 

نیسان کیکس نمای داشبورد

 

یکی از نکات عجیب در طراحی نیسان کیکس، نصب دکمه‌ی استارت /استاپ پیشرانه در محل دسته دنده است. همچنین برای مدل پایه، صندلی‌های پارچه‌ای و بسیار ساده ارایه می‌شوند. طراحی بخش میانی در محل بین نشیمن راننده و سرنشین کناری، با جالیوانی نیز، تفاوت خاصی با رقبای چینی ندارد. نیسان کیکس در مدل‌های آپشنال، صندلی و فرمان چرم باکیفیت ارایه می‌کند.

 

نیسان کیکس نمای صندلی

 

باوجود ابعاد کوچک، ۴ سرنشین بالغ به راحتی در نیسان کیکس جا می‌شوند. حتی برای ردیف دوم، مشکل خاصی برای افراد با قد ۱۸۰ سانتی‌متر وجود ندارد و  فاصله سر تا سقف یا جلوی زانوها، قابل قبول است. فضای ۴۰۰ لیتری صندوق عقب نیز برای خودرویی در کلاس نیسان کیکس، کافی به نظر می‌رسد. خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، حدود ۷۰۰ لیتر برای حمل بار فراهم می‌کند.

 

پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان کیکس

پیشرانه‌های متنوع برای نیسان کیکس در بازار جهانی وجود دارد. احتمال نسخه وارداتی، مشابه بازار اروپا و امریکا، موتور ۴ سیلندر ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر خواهد داشت. این مدل با میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، همراه گیربکس CVT، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر برساعت دارد.

 

نیسان کیکس نمای فرمان

 

به‌تازگی مدل ۱/۳ لیتر توربو نیز به نیسان کیکس اضافه شده است تا ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۴ نیوتن‌متر گشتاور فراهم شود. این نمونه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دنده‌ای، در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد، حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.

 

نیسان کیکس هیبرید، از ترکیب موتور ۱/۲ لیتر توربوشارژ با محرک برقی، ۱۲۷ اسب بخار و ۲۸۰  نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این خودرو با گیربکس CVT، حدود ۴/۵ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین دارد و می‌تواند در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

 

قیمت نیسان‌کیکس در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

نیسان‌کیکس در غالب کشورهای دنیا، تک دیفرانسیل است و معمولا با پیشرانه تنفس طبیعی ۱/۶ لیتر، همراه گیربکس CVT فروخته می‌شود. چنین محصولی برای خریدار ساکن امارات، ۱۹ هزار دلار هزینه خرید دارد. جالب‌تر اینکه، نیسان‌کیکس توربو ۱۵۴ اسب بخار و هیبرید ۱۲۷ اسب بخار،  برای بسیاری از نقاط جهان، مثل امارات و امریکا عرضه نمی‌شود اما در ژاپن و هند و بریتانیا وجود دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *