پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 18 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

نیمسال کاهشی ۱۰ خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : منحنی قیمت خودرو در نیمه نخست امسال روند نزولی طی کرده است؛ به‌طوری‌که میانگین قیمت ۱۰خودروی پرفروش در بازه زمانی مذکور افت ۳۱درصدی به خود می‌بیند.بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد بیشترین ریزش ماهانه در خردادماه با نرخ ۵/ ۱۳درصدی رقم خورده است. سه فاکتور «آرامش نسبی بازار ارز»، «فروش گسترده خودرو در سامانه یکپارچه» و «اخبار و اتفاقات مربوط به واردات خودرو» از مولفه‌های اصلی اثرگذار در بازار به شمار می‌روند. به‌نظر می‌رسد در ادامه سال همراه با تحقق اهداف واردات، می‌توان به تداوم افت قیمت‌ها امیدوار بود.

 

محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد منحنی قیمت خودرو در نیمه نخست امسال نزولی بوده، به نحوی که ماه به ماه از میانگین قیمت در بازار کاسته شده است. با این حساب، بلندترین ارتفاع قیمت در انتهای فروردین به ثبت رسیده است و کمترین آن نیز طبعا در اواخر شهریور.

با توجه به نتایج این محاسبات، بازار خودرو در نیمه نخست امسال (منهای انتهای فروردین) با تلاطم قیمتی خاصی مواجه نبوده است و علاوه بر این، قیمت‌ها سیر نزولی (در پایان هر ماه) داشته‌اند. در باب اینکه چرا بازار خودرو در نیمه نخست امسال روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشته، دلایل مختلفی مطرح می‌شود و در این بین، سه فاکتور «آرامش نسبی بازار ارز»، «فروش گسترده خودرو در سامانه یکپارچه» و «اخبار و اتفاقات مربوط به واردات خودرو» سه مولفه اصلی اثرگذار در بازار به شمار می‌روند. هرچند سیاستگذار اصرار دارد که آرامش نسبی در بازار خودرو و افت قیمت‌ها به دلیل عملیات اختصاصی و ویژه در این بازار بوده، با‌این‌حال با توجه به عوامل مذکور، نمی‌توان این اتفاق را تمام‌و کمال به نام سیاستگذار ثبت کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، عامل اصلی در ثبات نسبی بازار و افت قیمت‌ها، ریشه در انتظارات تورمی و بازار ارز دارد. در نیمه نخست امسال، دولت توانسته قیمت ارز را در بازار به‌نوعی تثبیت کرده و از تلاطم در این بازار جلوگیری کند. جدا از اینکه این اقدام مصنوعی بوده یا طبیعی و آیا آرامش بازار ارز برای مدت‌ها پایدار خواهد بود یا نه، مساله مهم دیگر این است که نوسان ارزی تاثیر مستقیم بر منحنی قیمت خودرو گذاشته و می‌گذارد. به‌ویژه طی پنج سال گذشته که کشور در تحریم قرار گرفته، بازار خودرو متاثر از بازار ارز با افت‌و‌خیز قیمتی مواجه شده است. هرگاه قیمت ارز افزایش یافته، منحنی قیمت خودرو هم معمولا به پیروی از آن، رشد کرده است. هرگاه نیز بازار ارز توفانی شده، قیمت خودرو هم به تبع آن صعود کرده است. از همین رو آرامش نسبی در بازار خودرو و افت قیمت‌ها را بسیاری از کارشناسان ناشی از ثبات نسبی در بازار ارز می‌دانند که خود ریشه در افت انتظارات تورمی دارد. طبعا اگر انتظارات تورمی رشد کرده و آرامش بازار ارز بر هم بخورد، قیمت خودرو نیز بالا خواهد رفت و از آن سو نزولی‌تر شدن قیمت ارز و پایین‌تر آمدن انتظارات تورمی می‌تواند منحنی قیمت را سر‌به‌زیرتر کند.

p16 copy

در کنار مساله ارز و انتظارات تورمی، عامل اثرگذار دیگر بر نزولی شدن قیمت خودرو در نیمه نخست امسال، فروش گسترده خودرو در سامانه یکپارچه است. از همین رو دو مرحله فروش در سامانه یکپارچه خودرو را می‌توان اقدام مستقیم و اختصاصی سیاستگذار برای آرام کردن بازار خودرو دانست. سوای اینکه فروش در سامانه یکپارچه خودرو با چه نقاط ضعفی مواجه بوده، نمی‌توان از تاثیر آن بر کاهش تقاضا و به تبع آن، نزولی شدن قیمت غافل ماند. در این پروژه که در دو مرحله انجام شد، نزدیک به دومیلیون دستگاه خودرو عرضه شد، بنابراین به همین اندازه از تقاضای بازار ریخت. البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان در فروش یکپارچه به دلایل مختلف انصراف داده یا خواهند داد.

اما به‌هر‌حال به اندازه کسانی که ثبت‌نام خود را نهایی کرده یا خواهند کرد، از تقاضای بازار خودرو کاسته شده است. با توجه به رابطه عرضه و تقاضا و تاثیر مستقیم آن بر قیمت، هرچه تقاضا پایین بیاید، قیمت نیز نزولی می‌شود یا حداقل از سرعت رشد آن کاسته خواهد شد. بنابراین این اتفاق در نتیجه فروش نزدیک به دو‌میلیون دستگاه خودرو در قالب سامانه یکپارچه فروش، رخ داده و بخشی از آرامش فعلی بازار مدیون آن است. این البته در حالی است که فعلا خبری از دور سوم فروش گسترده خودرو در سامانه یکپارچه نیست و از طرفی، اگر موج انصرافی‌ها بالا برود، ممکن است تقاضا در بازار نیز رشد کرده و سبب افزایش قیمت شود.

اما گذشته از آرامش نسبی بازار ارز و فروش یکپارچه خودرو، عامل اثرگذار دیگر بر بازار، اخبار و اتفاقات مربوط به واردات است. در نیمه نخست امسال، خبرهای زیادی در مورد واردات خودرو منتشر شد که مهم‌ترین آن تصویب واردات مدل‌های کارکرده بود. این خبر تاثیر غیر‌قابل‌انکاری بر نزولی شدن قیمت خودرو در بازار داشت، هرچند اثرگذاری آن در مقایسه با مساله ارز و فروش یکپارچه، کمتر بوده است.

این اعتقاد وجود دارد که در صورت واردات خودرو، منحنی قیمت در بازار نزولی می‌شود. این ادعا البته پربیراه نیست، مشروط بر آنکه اولا خودرو در تیراژ بالا وارد کشور شود و ثانیا قیمت تمام‌شده آن برای مشتریان ایرانی تا حد امکان پایین باشد. این در حالی است که فعلا نه اتفاق اول رخ داده و نه دومی؛ با‌این‌حال همین اخبار مربوطه نیز اثر خود را در بازار داشته‌اند. بدون تردید اگر در نیمه دوم امسال واردات خودرو سرعت بگیرد و کارکرده‌ها نیز بیایند، به شرط آنکه بازار ارز دچار تلاطم شدیدی نشود، می‌توان به کاهش بیشتر قیمت در بازار امیدوار بود.

 

نزول ماهانه قیمت خودرو

اما در محاسباتی که «دنیای اقتصاد» انجام داده، تقریبا تمام خودروهای داخلی و مونتاژی (به‌جز مواردی محدود) طی نیمه گذشته از سال با کاهش قیمت به صورت ماهانه مواجه بوده‌اند. برای انجام این محاسبات، نوسان قیمت شش ماه 10 خودرو شامل پژو 206 تیپ 2، پژو 207 اتومات، پژو پارس، دنا پلاس، شاهین، کوئیک دنده‌ای، هایما S7، دیگنیتی پرایم، جک S5 و لاماری ایما مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به خودروهای در نظر گرفته شده، رکورد قیمت در بازار خودرو به لاماری ایما (با قیمت دو‌میلیارد و 600میلیون تومان) مربوط است و کمترین قیمت را نیز کوئیک دنده‌ای (با قیمت 335 میلیون تومان) به خود اختصاص داده است.

 

میانگین قیمت خودروهای منتخب در فروردین امسال، یک‌میلیارد و 320میلیون تومان بوده، اما در اردیبهشت، این میانگین به یک‌میلیارد و 147میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. با توجه به روند نزولی قیمت در بازار خودرو، میانگین قیمتی در انتهای خرداد به زیر یک‌میلیارد تومان رسیده است. در انتهای تیر نیز با توجه به ادامه روند کاهشی قیمت در بازار، میانگین قیمتی 953میلیون تومان به ثبت رسیده است. میانگین قیمت در انتهای مرداد نیز به 926میلیون تومان رسیده و درنهایت طی روزهای انتهایی شهریور، این رقم به حدود 912میلیون تومان رسیده است. مرور این آمار نشان می‌دهد نرخ افت میانگین قیمت خودرو در بازار، ماه به ماه کمتر شده است. به عنوان مثال، تفاوت میانگین قیمت بین فروردین و اردیبهشت، 173میلیون تومان بوده، اما در خرداد و نسبت به اردیبهشت، به 154میلیون تومان رسیده است.

 

در بازه‌های زمانی بعدی هم میانگین افت قیمت به ترتیب ارقام 40میلیون تومان، 27میلیون تومان و 14میلیون تومان را به ثبت رسانده است. بنابراین میانگین قیمت خودرو در بازار در اردیبهشت و نسبت به انتهای فروردین، بیش از 13 درصد کاهش پیدا کرده و در آخر خرداد و نسبت به پایان اردیبهشت هم افت 13.5 درصدی را تجربه کرده است. میانگین قیمت در انتهای تیر و نسبت به انتهای خرداد نیز کاهش پنج درصدی داشته و در انتهای مرداد و نسبت به آخر تیر هم سه درصد نزول را به خود می بیند. در انتهای شهریور و نسبت به انتهای مرداد نیز میانگین قیمت 1.5 درصد افت کرده است.

  • تاریخ انتشار : 3 مهر 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 95280
  • برچسب ها : بازار خودرو, خودرو, خودوسازان, صنعت خودور, قطعات خودرو, قیمت خودرو, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=95280
Prevقبلساختار صنعت خودرو تبعیض‌آلود است
بعدیتوفان خودرویی در آمریکاNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

طرح «باهم دور ایران بگردیم» با رضایت ۹۶.۵ درصدی مشتریان به پایان رسید

31 فروردین 1404
ادامه مطلب »

انقلاب در دنیای خدمات پس از فروش:

02 فروردین 1404
ادامه مطلب »

“یادمان شهادت حضرت علی (ع) و شب‌های قدر؛ شب‌های بازگشت به خدا و راهیابی به حقیقت”

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

تصمیمات بدون پشتوانه مدیران

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

توان مشورتی بخش خصوصی گره گشایی از کلاف خصوصی سازی صنعت خودرو

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
کوشاخودرو؛ رتبه نخست خدمات فروش خودرو در سال ۱۴۰۳
پویش «نه به تصادف»؛ حرکت ملی برای کاهش حوادث جاده‌ای
گروه صنعتی ایران‌خودرو از طرح خدمات و امداد نوروزی ۱۴۰۴ رونمایی کرد
افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تهران و چالش‌های ترافیکی
نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو ۱۴۰۴
تحول در صنعت خودرو: از خاطرات مهندس نعمت‌زاده تا پروژه جدید ایران‌خودرو
افزایش تعرفه خودروهای برقی و آینده مبهم این خودروها در سال ۱۴۰۴
مرکز خودرویی مهدوی موتورز: پیشرو در صنعت خودرو در شمال‌غرب کشور
آغاز پیش‌فروش نوروزی خودروهای سایپا با شرایط ویژه
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.