قطعات خودرو

واردکنندگان بی‌تخصص، بازار لوازم یدکی را می‌بلعند

نشست خبری اصحاب رسانه با دکتر سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران صبح امروز به همت روابط عمومی این اتحادیه با هدف اطلاع رسانی در زمینه ساماندهی تولیدکنندگان کارگاهی قطعات خودرو، تامین و تنظیم بازار قطعات یدکی خودرو، رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان، فرصت‌ها و تهدیدهای ورود خودرو‌های دست دوم سواری و کامیون، اتوبوس و کشنده به کشور در سالن کنفرانس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران برگزار گردید. 

 

واردات خودروهای دست دوم مشکلات تامین قطعات را تشدید می‌کند

به گزارش خبرنگار قطعات خودرو، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در این نشست با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد قطعات یدکی وارداتی هستند، گفت: در شرایطی که امکان واردات خودروهای دست دوم با کارت بازرگانی وجود دارد، پیش بینی می‌شود به دلیل نبود نمایندگی برخی خودروها، مصرف کننده برای تامین قطعات با مشکلات عدیده مواجه شود.

سید احمد حسینی که در جمع خبرنگاران حضور داشت، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این صنف مربوط به درگاه ملی مجوزها است، اظهار کرد: ما مخالف تکنولوژی نیستیم، اما استفاده از این درگاه برای صدور پروانه‌های صنفی مشکلاتی برای اصناف ایجاد کرده و باعث شده خروجی سامانه نوین اصناف به یک دهم کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد متولیان بدون توجه به قانون نظام صنفی درگاه را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی همچنین به مشکل دیگر صنف لوازم یدکی خودرو، ورود خودروهای دست دوم اذعان کرد و تاکید کرد: طبق قانون، خودروسازان باید خدمات پس از فروش ارائه بدهند که این شامل عرضه قطعات هم هست.

 

تخصیص ارز، مشکل اصلی واردات قطعات یدکی

حسینی افزود: در حال حاضر یکی از چالش‌های صنف این است برخی خودروسازان، به ویژه مونتاژی‌ها به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند و ضعف‌هایی دارند که باعث شده مصرف کننده با کمبود قطعات مواجه باشد.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با تاکید بر اینکه صادرات قطعات یدکی پنهانی انجام نمی‌شود، اما امروز به صورت غیرکارشناسی و به خاطر نبود زیرساخت‌ها، مقرر شده دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ آیین نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای لوازم یدکی تصویب شود، گفت: این منجر به کمبود کالا، بالا رفتن قیمت و افزایش شوتی‌ها خواهد شد.

وی با برشمردن اینکه یکی دیگر از مشکلات صنف لوازم یدکی، تخصیص ارز است، اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد قطعات یدکی وارداتی هستند و خیلی از قطعات تولیدی هم مواد اولیه وارداتی دارند. بنابراین تسریع در تخصیص ارز اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر قطعات برخی از ماشین‌های خارجی و ماشین‌های سنگین معدنی، راهسازی و صنعتی فقط در چند کشور دنیا انجام می‌شود و واردات آن‌ها فرآیند ‌پیچیده‌ای دارد.

 

ترخیص‌کاران بدون تخصص، بازار لوازم یدکی را به آشوب می‌کشند

حسینی در ادامه خاطرنشان ساخت: برخی افراد که تحت عنوان ترخیص کار شناخته می‌شوند، کارت بازرگانی دارند و برای بقیه هم قطعات وارد می‌کنند و بخشی از بیش اظهاری یا کم‌اظهاری‌ها نیز مربوط به این افراد است، اما این افراد تخصص لازم را ندارند، شناسه کالا هم دریافت نمی‌کنند و اعضای صنف و مصرف کننده را دچار مشکل می‌کنند.

وی اذعان کرد: اخیرا اعلام شده که واردکننده‌ها به میزان میانگین دو سال قبلشان مجاز به واردات هستند. اما ممکن است اعضای صنف با توجه به نیاز برخی از اقلام را در دو سال قبل کمتر وارد کرده باشند. این تصمیم باعث می‌شود به واردکننده رسمی ارز اختصاص نیابد و به جای آن کسانی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند و تخصص ندارند مجاز به واردات باشند.

 

نمایشگاه کراچی، فرصتی برای صادرات لوازم یدکی ایرانی

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در ادامه با بیان اینکه این اتحادیه برای اولین بار، پرچمدار پاویون ایران در نمایشگاه کراچی پاکستان خواهد بود، گفت که این نمایشگاه از چهارم تا هفتم آبان برگزار خواهد شد که در این خصوص از هیات تجاری فعالین صنف لوازم یدکی خودرو تهران برای حضور در نمایشگاه قطعات خودرو و موتورسیکلت کراچی پاکستان دعوت به عمل آمده است.

وی در این باره توضیح داد: همزمان با برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو تهران در مرداد ماه 1402، هیات تجاری از سوی اتحادیه قطعات خودرو و موتورسیکلت پاکستان (پاپام) در ایران حضور داشت و بر اساس مذاکرات انجام شده این اتحادیه از هیات تجاری تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران برای حضور در نمایشگاه کراچی دعوت به عمل آورده است.

 

واردات ممنوع، کیفیت افت کرد، قیمت بالا رفت

حسینی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر مشکلات تامین قطعه برای خودروهایی که در انبار مانده، گفت: اگر خودروسازان می‌گویند انبارهای آن‌ها مملو از خودروهایی است که با کمبود قطعه مواجهند، چطور خط تولیدشان دایر است؟

وی در پایان با اشاره به ممنوعیت واردات برخی کالاها، بیان کرد: در مورد برخی کالاها، با ممنوعیت واردات، نه تنها کیفیت بالا نرفته، بلکه فقط کالا گران شده است. بنابراین بهتر است برای حمایت از تولید داخل از ابزارهای تعرفه‌ای و یارانه استفاده شود. از طرف دیگر کیفیت هم در این سال‌ها بالا نرفته، چون ارتباط ما با دنیا قطع بوده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *