به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، شرکت وین فست ویتنام به سرعت در حال تبدیل شدن به برندی تمام الکتریکی است و با چهار محصول بدون آلایندگی در نمایشگاه خودروی پاریس حضور دارد. مدیرعامل این خودروساز نه چندان شناخته شده با ابراز خوشبینی درباره آینده شرکت خود میگوید در دو سال آینده با محصولات جدیدی در بازار حضور خواهد یافت. لیتی تو میگوید:
همانطور که میدانید تولید یک خودرو در بازه زمانی بسیار کوتاه امکانپذیر نیست زیرا فرایند توسعه محصول برای هر خودروسازی، از مرحله طراحی تا مونتاژ نهایی حدود ۵ سال زمان میبرد و انجام این کار در ۴ سال یک معجزه خواهد بود
از طرفی چندین تأمینکننده نیز درباره زمانبندی خوشبینانه وین فست ابراز تردید کردهاند. تو ادامه میدهد:
شما این فرایند تولید را در ۱۸ ماه میخواهید؟ راهی وجود ندارد. تنها فرایند تست محصول ۱۸ ماه طول میکشد
این مدیر ارشد اظهار داشت طی کنفرانسی خبری که با رسانهها داشت پیشنهاد تست درایو خودروی وین فست VF8 را به آنها داد. وین فست ویتنام تا سال ۲۰۱۹ به هدف خود در تولید و عرضه خودروها دست یافت و البته توافق با بیامو برای استفاده از بخشهای مهمی همچون پلتفرم و پیشرانه نقش مهمی در دستیابی به اهداف این برند داشته است. همچنین شرکتهایی همچون ZF، مگنا و پینین فارینا به کمک این شرکت آسیایی آمدهاند. وین فست امیدوار است این همکاری با تأمینکنندگان متنوع آلمانی مفید باشد زیرا قدم مهمی در توسعه و ساخت محصولاتش به شمار میرود. این شرکت در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۸ با برخی مدیران شرکتهای آلمانی ملاقاتی داشت تا ببیند که این شرکتها قطعات مدنظر وین فست را تأمین خواهند کرد یا خیر. مدیر وین فست گفته است:
هدف ما این بود که آنها را به همراهی با خود متقاعد کنیم
البته این ملاقات به خوبی پیش نرفت. تو میگوید:
تأمینکنندگان آلمانی زیادی بودند که نتوانستیم آنها را متقاعد کنیم زیرا اعتقادی به ما نداشتند. در نهایت باید به سمت تأمینکنندگان کرهای میرفتیم زیرا آنها انعطاف بیشتر داشتند و شاید اهداف جاهطلبانه ما را بهتر میتوانستند بپذیرند
باور این موضوع سخت نیست زیرا تا همین چند سال پیش کسی فکر نمیکرد هیوندای و کره بتوانند با بهترینهای دنیا رقابت کنند. علاوه بر این روند موجود در سال ۲۰۱۸ اطلاعات ارزشمندی را به این مدیر ارشد ارزانی داشت. یکی از مدیران اجرایی شرکت رابرت بوش که به وین فست ویتنام اعتقاد داشت کلکسیونی دقیق از اطلاعات این شرکت و کمپانی مادر یعنی وین گروپ را تولید نمود تا بتواند مقامات ردهبالای خود را برای همکاری با این برند جوان متقاعد کند. تو میگوید:
تصور او این بود که اگر ما میتوانیم ساختمانهای بزرگی را با چنین سرعتی بسازیم (وین گروپ فعالیتهای ساختمانی زیادی در ویتنام دارد) پس شاید بتوانیم با همین سرعت خودرو نیز بسازیم. یک روز با اشاره به اطلاعات او گفتم چه ایده خوبی! آیا میتوانم آنها را قرض بگیرم و با دیگر شرکتهای آلمانی به اشتراک بگذارم؟
این یکی از نمونههای فروتنی و انعطافپذیری وین فست است. به مدیر این شرکت توهینی نشد و در عوض او فرصتی یافت تا شرکتش را برای افرادی که شک داشتند جذابتر نشان دهد. یکی دیگر از نمونههای خستگیناپذیر بودن مدیرعامل وین فست به اتفاقی مربوط میشود که قبل از برگزاری کنفرانس خبری افتاد. علیرغم دما و رطوبت بالا و کلافه کننده، او بیش از ۲۰ دقیقه را با یک کارآفرین در کابین VF8 و بدون کولر گذراند تا تولید سیستم اطلاعات سرگرمی محصولاتش را به یک تأمینکننده درجهیک بسپارد. او میگوید:
کارآفرین همراه من در خودرو نشست و به من نشان داد که سیستم اطلاعات سرگرمی ما نواقص زیادی دارد و چگونه میتوانیم آن را بهبود بخشیم. ما میخواستیم ایدهها را تبادل کنیم تا سیستم بهتری بسازیم؛ اما رابطه یکطرفه برای ما ارزشمند نخواهد بود.
لیتی تو میگوید هنوز هم شک و تردیدهایی درباره آینده وین فست ویتنام وجود دارد اما حداقل این برند چند خودرو را تولید کرده و در آینده نزدیک به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. این فرایند کمتر از یک سال طول خواهد کشید و محصولات جدید در کارخانه بزرگی در نزدیکی هانوی تولید خواهند شد. این شرکت در نمایشگاه خودروی پاریس امسال با چهار خودروی الکتریکی شامل کراس اوور کوچک VF 6، کراس اوور کامپکت VF 7، شاسیبلند میان سایز VF 8 و شاسیبلند بزرگ VF 9 حضور دارد. خودروهای VF 8 و VF 9 که توسط پینین فارینا طراحی شدهاند اولین شاسی بلندهای الکتریکی این برند هستند که بهصورت جهانی عرضه خواهند شد. دو مدل کوچکتر نیز با همکاری شرکت تورینو طراحی شدهاند.
اتونیوز می گوید البته زمان خواهد گفت که آیا وین فست به برندی مطرح در سطح بینالمللی تبدیل خواهد شد یا اینکه تراژدی پرهزینهای خواهد بود؛ اما یکی از مدیران این شرکت بهطور خلاصه استراتژی این شرکت را در دو کلمه شرح داده است: “چراکه نه؟” این سؤالی است که تمامی کارکنان این شرکت در زمان مواجه شدن با وظیفهای تقریباً غیرممکن از خود میپرسند.