به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، تا هر جای که دوست دارید در تاریخ لامبورگینی به عقب بازگردید. بین همهٔ ساختههای سنت آگاتا یک رویهٔ واحد وجود دارد: نمونههای نهایی همیشه افراطیترین و هیجانانگیزترین نسخهها هستند. نسخههای پایانی از کانتاش، دیابلو و گالاردو همگی بسیار خاص بودند. حتی آخرین نسخه اوراکان یعنی تکنیکا هم بهترین عضو خانواده پرجمعیت خود است. همین موضوع در مورد مدل نمادین اونتادور هم صدق میکند.
آخرین نسخه این هیولای V12 اولتیمائه نام دارد که حالا پشت فرمان نسخه رودستر آن نشستهایم. این یکی از ۲۵۰ دستگاهی است که در کنار ۳۵۰ دستگاه نسخه کوپه ساخته میشود. اولتیمائه هم در زبان لاتین به معنای آخرین است. این خودرو پایان یک فصل مهم در تاریخ لامبورگینی خواهد بود زیرا هرچند این شرکت وعده داده است که همچنان از پیشرانه V12 استفاده خواهد کرد اما اولتیمائه آخرین محصول V12 خالص و بدون سیستم هیبریدی لامبورگینی خواهد بود؛ بنابراین، آیا لامبو واقعاً بهترینها را برای آخر گذاشته است؟
اولتیمائه دانشی که طی دوره یازدهساله تولید اونتادور به دست آمده را گرفته و همه آن را در یک پکیج جمع کرده است. بهعنوانمثال، این نسخه سیستم فرمان گیری چرخهای عقب اونتادور S را قرض گرفته و مونوکوک فیبر کربنی مستحکم آن روی سیستم تعلیق پوشراد قرار گرفته که از موتوراسپرت الهام گرفته است. ظاهر جذاب اونتادور نیز در جلو با سپر جدیدی که داونفورس را افزایش میدهد و در عقب با یک بال فعال سه مرحلهای که موجب بهبود پایداری میشود بهبود پیدا کرده است.
اونتادور اولتیمائه حتی پیش از آغاز حرکت نمایش فوقالعادهای را ارائه میکند. درهای قیچی که به سمت بالا باز میشوند، کابینی که بهاندازهٔ بیرون چشمگیر است را نمایان میکنند و فضای داخل خودرو با دو پانل سقفی که در هنگام برداشتن در صندوق جلو جای میگیرند به آسمان آبی متصل میشود. سپس به مهمترین بخش خودرو یعنی پیشرانه میرسیم. در اینجا، موتور ۶.۵ لیتری V12 اونتادور SVJ بهینهسازی شده تا قدرت آن با ۱۰ اسب بخار افزایش به ۷۸۰ اسب بخار برسد و به قویترین موتور دوازده سیلندر تنفس طبیعی تاریخ لامبورگینی تبدیل شود. این موتور همچنین از دور گرفتن هیچ ابایی ندارد و قدرت خود را در دور ۸,۵۰۰ rpm تولید میکند.
با بلند کردن فلپی به سبک جتهای جنگنده که روی دکمهٔ استارت قرار گرفته و فشردن آن دکمهٔ قرمز بزرگ، پیشرانه قبل از اینکه در حالت سلو قرار گیرد، غرش میکند. با فشردن پدال گاز و برخاستن نعرهٔ اگزوز، سرهای رهگذران به سمت خودرو میچرخد. گیربکس هفت سرعتهٔ تک کلاچه اما در مقایسه با نمونههای دوکلاچهٔ نرمی که در فراری، پورشه و یا حتی اوراکان تجربه کردیم، قدیمی به نظر میرسد.
در رانندگیهای عادی، هر تعویض دنده به شکلی خشن و بیرحمانه صورت میگیرد و بهترین راه برای مقابله با این مشکل برداشتن آرام پا از روی پدال گاز در هنگام افزایش دندهها است. البته مطمئناً این کار باعث سریعتر شدن خودرو نمیشود اما قطعاً تعویض دندهها را نرمتر میکند. بااینحال، هنگام شتاب گیریهای سریع گلایهای از خشونت گیربکس نداریم زیرا وقتی پدال گاز تخته باشد، دندهها با شدت بیشتری تعویض میشوند و ازآنجاییکه شتاب خودرو بسیار سریع است، فقط تکان کوچکی را احساس میکنیم.
به موتور V12 لامبورگینی از هر جنبهای که نگاه کنیم، پرفورمنس، پاسخ پدال گاز یا صدا، واقعاً حیرتآور است. ما با اولی شروع میکنیم که باعث میشود اولتیمائه ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد. مهم نیست در چه دوری باشید، پیشرانه فوراً پاسخ میدهد و بیوقفه نیرو تولید میکند. صدای موتور نیز وقتی آزاد میشود واقعاً شگفتانگیز است. برخلاف صدای اپرایی فراری ۸۱۲، غرش نیروگاه لامبو تهاجمی و خشن است که وقتی به اوج میرسد واقعاً هیجانانگیز خواهد بود. به همین دلیل، صدای اونتادور عصبانیتر و خشنتر احساس میشود. همچنین معکوس دادنها نیز گاهی با صدای شلیک خمپاره از اگزوز همراه است.
شاسی اونتادور نیز در اولتیمائه کاملاً بالغ شده است. نیرو تمیز و مؤثر از طریق لاستیکهای پیرلی P Zero کورسا با اندازهٔ ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب به زمین منتقل میشود درحالیکه فرمان دقیق است و باعث میشود این سوپرکار با عرض ۲.۱ متری کوچکتر از آنچه هست احساس شود. حتی سواری خودرو هم راحت است. با تعداد تولید بسیار محدود، حتی اگر بتوانید یک اولتیمائه را در جاده ببینید خوششانس خواهید بود چه رسد به آنکه دو نمونهٔ مشابه را مشاهده کنید زیرا به لطف برنامهٔ Ad Personam لامبورگینی، خریداران میتوانند از بین بیش از ۳۰۰ رنگ مختلف یکی را انتخاب کنند.
جمعبندی
دراماتیک، پرسروصدا و سریع. اونتادور اولتیمائه رودستر تمام چیزی که از یک لامبورگینی انتظار میرود را ارائه میکند و گرامیداشت مناسبی برای خداحافطی با پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی این شرکت محسوب میشود. بلوغ و کمال شاسی اونتادور نیز در این نسخهٔ نهایی به همان اندازهٔ پیشرانه چشمگیر است که امکان بهرهبرداری کامل از این موتور خیرهکننده را فراهم میکند. آخرین نسخهٔ اونتادور بهترین نسخهٔ این خانواده هم محسوب میشود.
مشخصات فنی
Aventador Ultimae Roadster | |
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۷۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۸.۰ لیتر/صد کیلومتر |
تولید آلایندگی | ۴۴۲ گرم/هر کیلومتر |
قیمت | ۴۰۰ هزار پوند |
امتیاز | ۴.۵ از ۵ |