به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : همراه با تهیه سند تحول صنعت خودرو در وزارت صمت، سه فرآیند برای تولید و عرضه خودروهای برقی از سوی معاون حملونقل این وزارتخانه اعلام شد که پس از فرهنگ سازی برای استفاده از برقیها، فرآیند همکاری با شرکتهای دانشبنیان، خودروسازان و قطعهسازان برای طراحی و ساخت خودروهای بومی در دومین مرحله قرار دارد.
در این زمینه برخی اخبار از فعالیتهای تحقیقاتی و اجرایی شرکتهای خودروساز و قطعهساز برای خودروهای برقی و موتورسیکلتهای برقی و اجزای مرتبط با آن حکایت دارد. بدین ترتیب اگرچه عباس علیآبادی، وزیر صمت، تولید، واردات و عرضه محصولات برقی بهخصوص در ناوگان حملونقل عمومی را به طور جدی پیگیری میکند اما آنچه مشخص است خودروسازان، بهخصوص برخی قطعهسازان بزرگ کشور، از چندین سال قبل، برنامههای تحقیقاتی و اجرایی خود در این زمینه را در دستور کار داشتند. به عنوان نمونه مرکز تحقیق و نوآوری شرکت صنایع تولیدی کروز دستاوردهای قابلتوجهی در خصوص موضوعات مربوط به الکترونیک خودروها که بیارتباط با خودروهای برقی نیست، داشته است.
این شرکت در سالهای گذشته توانسته بسیاری از قطعات استراتژیک الکترونیک را بومیسازی کند؛ موضوعی که میتواند در فرآیند سوم حرکت خودروسازی کشورمان به سمت برقی شدن، مورد توجه سیاستگذار قرار بگیرد. در حال حاضر بسیاری از آپشنهای خودروهای روز دنیا مربوط به بخش الکترونیک خودرو است و همراه با حرکت خودروسازی دنیا به سمت برقی شدن، نیاز به بخش الکترونیک نیز مشخص میشود. بدین ترتیب در شرایطی وزارت صمت تولید و عرضه محصولات برقی را به طور جدی در دستور کار قرار داده که به نظر میرسد بااطمینان میتواند از توان شرکتهای داخلی در این زمینه استفاده کند، بهخصوص از توان شرکتهای خصوصی قدر در حوزه قطعهسازی.
در حال حاضر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور (ایرانخودرو و سایپا) با توجه به قیمتگذاری دستوری که منجر به انباشت زیان و ضرر چند هزار میلیاردی شده، توانی برای طراحی و ساخت و عرضه محصولات برقی ندارند؛ بنابراین بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو پیشنهاد میدهند که بهتر است سیاستگذار پروژه برقیها را با شرکتهای داخلی که از توان بهتری در این زمینه برخوردار هستند، پیش ببرد.