به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد-متقاعد کردن همه برای پذیرش یک فناوری جدید میتواند در ابتدا مشکل باشد. برای مثال، اجاق مایکروویو برای دو دهه فروش پرشوری را تجربه نکرد؛ یعنی تا زمانی که یکدهم خانوارهای آمریکایی آن را خریداری کنند. اما پس از آن در دهه ۱۹۸۰ مایکروویو تقریبا به همه آشپزخانهها وارد شد. تحلیلهای نشریه بلومبرگ از «نرخ پذیرش» در سراسر جهان نشان میدهد که بخش سریع منحنی پذیرش فناوری اکنون برای خودروهای برقی در حال اتفاق افتادن است.
یک سال پیش زمانی که بلومبرگ برای اولین بار این بررسی را انجام داد، 19 کشور از نقطهعطف 5درصدی خودروهای برقی عبور کرده بودند؛ به طوری که حداقل 5درصد از فروش خودروهای جدید در آنها برقی بوده است. این آستانه نشانه شروع پذیرش انبوه است که ترجیحات فناوری پس از آن بهسرعت تغییر میکنند. از آن زمان پنج کشور دیگر در فروش خودروهای برقی جهش کردهاند. کانادا، استرالیا، تایلند و مجارستان نیز به گروهی پیوستهاند که ایالات متحده، چین و بیشتر اروپای غربی در آن حضور داشتند. خط سیری که توسط این کشورها ترسیم شده است نشان میدهد چگونه فروش خودروهای برقی میتواند تنها در چهار سال از 5درصد به 25درصد خودروهای جدید افزایش یابد.
چرا فروش 5 درصدی خودروهای برقی مهم است؟
بیشتر فناوریهای جدید موفق چون تلویزیون، موبایل و لامپهای LED از نمودار پذیرش S – شکل تبعیت میکنند. فروش در فاز اولیه بهآرامی حرکت میکند و سپس بهسرعت پذیرفته میشود. از منظر تحلیلگران بلومبرگ، بهنظر میرسد نقطهعطف برای وسایل نقلیه برقی 5درصد است. زمان لازم برای رسیدن به آن سطح در کشورهای مختلف متفاوت است اما زمانی که چالشهای جهانی هزینههای خودرو، در دسترس بودن شارژ و تردید رانندگان حل شود، عموم مردم آن را دنبال خواهند کرد.