قطعات خودرو

گران‌فروشی خودروسازان، مردم را به خیابان کشاند

یادداشت اختصاصی قطعات خودرو 

همانگونه که چند روز پیش در خبرها آمده بود، حواله‌داران خودروهای مونتاژی از جمله: مدیران خودرو، کرمان موتور و آرین پارس موتور (لاماری) روز یکشنبه در اعتراض به گران‌فروشی این خودروسازان، مقابل اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران تجمع کردند.

 

به گزارش قطعات خودرو، این تجمع‌کنندگان خواستار بازگشت وجوه اضافه دریافتی طبق قیمت‌های مصوبه‌های ۵۴۳، ۵۶۶ و ۵۹۴ شورای رقابت شدند. علاوه بر این، حواله‌داران خودروی لاماری خواستار رسیدگی به گرانی قیمت این خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو و تخلفات پی‌درپی شرکت آرین پارس موتور شدند. این شرکت برخلاف مصوبه ۵۴۳ تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، حق فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو قبل از تعیین قیمت توسط شورای رقابت را نداشته است.

بر اساس این مصوبه، خودروسازان ملزم هستند که قیمت خودروها را پس از تعیین قیمت توسط شورای رقابت، در سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام کنند. با این حال، شرکت آرین پارس موتور پیش از تعیین قیمت توسط شورای رقابت، قیمت خودروی لاماری را در سامانه یکپارچه فروش خودرو افزایش داده بود.

این افزایش قیمت، باعث اعتراض حواله‌داران خودروی لاماری شده بود. آنها معتقدند که این افزایش قیمت غیرقانونی است و باید وجوه اضافه دریافتی از آنها بازگردانده شود.

تحلیلی بر تجمع اعتراضی مشتریان خودروسازان مونتاژکار و پیامدهای آن

تجمع اعتراضی حواله‌داران خودروهای مونتاژی در مقابل اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران، نشان‌دهنده تشدید نارضایتی مردم از گران‌فروشی خودروسازان است. این تجمع، پس از آن صورت گرفت که شرکت آرین پارس موتور، قیمت خودروی لاماری را بدون مصوبه شورای رقابت افزایش داد. این افزایش قیمت، در حالی صورت گرفت که مشتریان این خودرو، در سامانه یکپارچه فروش خودرو، مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت واریز کرده بودند.

این تجمع، نشان می‌دهد که مردم، دیگر تحمل گران‌فروشی خودروسازان را ندارند. آنها معتقدند که خودروسازان، با سوءاستفاده از شرایط بازار، اقدام به افزایش قیمت غیرقانونی خودروها کرده‌اند. این تجمع، همچنین نشان می‌دهد که مردم، به دولت و نهادهای نظارتی، اعتماد چندانی ندارند. آنها معتقدند که این نهادها، در برابر گران‌فروشی خودروسازان، اقدام موثری انجام نمی‌دهند.

تجمع اعتراضی حواله‌داران خودروهای مونتاژی، می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. از یک سو، این تجمع، می‌تواند فشار بیشتری را بر دولت و نهادهای نظارتی وارد کند تا نسبت به گران‌فروشی خودروسازان، اقدام جدی‌تری انجام دهند. از سوی دیگر، این تجمع، می‌تواند منجر به افزایش نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی کشور شود و باعث گردد که مردم، انتظارات بیشتری از دولت و نهادهای نظارتی داشته باشند.

راهکارهای کاهش پیامدهای تجمع اعتراضی

برای کاهش پیامدهای تجمع اعتراضی حواله‌داران خودروهای مونتاژی، دولت و نهادهای نظارتی، باید اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات، باید در جهت تقویت نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها، ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری خودروها و حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو باشد.

به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از تکرار این‌گونه تجمعات، دولت و نهادهای نظارتی، باید اقدامات زیر را انجام دهند:

 

  • تقویت نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها

 

  • ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری خودروها

 

  • حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو

 

تقویت نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت و نهادهای نظارتی باید انجام دهند، تقویت نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها است. اکنون، نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها، توسط شورای رقابت انجام می‌شود. اما این شورا، به تنهایی، توان کافی برای نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها را ندارد. بنابراین، دولت باید اقداماتی را برای تقویت نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها انجام دهد.

ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری خودروها

یکی دیگر از اقداماتی که دولت و نهادهای نظارتی باید انجام دهند، ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری خودروها است. فعلا، قیمت‌گذاری خودروها، به صورت شفاف انجام نمی‌شود. این امر، باعث شده است که مردم، اعتماد چندانی به قیمت‌های اعلامی خودروسازان نداشته باشند. بنابراین، دولت باید دست به اقداماتی در ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری خودروها بزند.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو

یکی از راه‌های کاهش گران‌فروشی خودروها، حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو است. در حال حاضر، تولیدکنندگان داخلی خودرو، با مشکلات مختلفی مواجه هستند. این مشکلات، باعث شده است که تولیدکنندگان داخلی خودرو، نتوانند با قیمت‌های رقابتی، خودرو تولید کنند. بنابراین، دولت باید تمهیداتی را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو در دست اقدام قراردهد.

 

سخن آخر

تجمع اعتراضی حواله‌داران خودروهای مونتاژی، نشان‌دهنده تشدید نارضایتی مردم از گران‌فروشی خودروسازان است. این تجمع، می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. از یک سو، این تجمع، می‌تواند فشار بیشتری را بر دولت و نهادهای نظارتی وارد کند تا نسبت به گران‌فروشی خودروسازان، اقدام جدی‌تری انجام دهند. از سوی دیگر، می‌تواند منجر به افزایش نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی کشور شود.

برای جلوگیری از تکرار این‌گونه تجمعات، دولت و نهادهای نظارتی باید اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات، باید در جهت تقویت نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها، ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری خودروها و حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *