به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،اصرار عجیب دولت بر تولید تایر همراه با زیان باعث شد گروه صنعتی بارز بهعنوان تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری-اتوبوسی درکشور،محصولات خود را در شش ماهه نخست سال گذشته با۸۰میلیارد تومان زیان به بازار عرضه کند.
حامد نظیفی، مدیر فروش گروه صنعتی بارز با اشاره به زیان سنگین تایرسازان از محل قیمتگذاری تثبیتی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به روزنامه «دنیایخودرو» گفت: «گروه صنعتی بارز بهعنوان تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در کشور که ۳۰درصد سهم بازار را در اختیار دارد، با تولید روزانه هزار حلقه تایر تیبیآر سهم بسزایی را در تامین این گروه محصول تایر برای حملونقل بار و مسافر برعهده داشت.
اما متاسفانه قیمتگذاری دستوری سازمان حمایت باعث شد با وجود اختلاف قیمت بسیار زیاد بین نرخ کارخانه و بازار، نهتنها مصرفکننده نهایی از قیمتگذاری صورتگرفته توسط دولت منتفع نشود بلکه سود اصلی بهجای تولیدکننده و مصرفکننده به جیب دلالهایی برود که حتی از آنها نمیتوان ردی از آنها در شبکه فروش گروه صنعتی بارز نیز پیدا کرد.
اختلاف قیمت ۸میلیون تومانی برای هرجفت تایر سنگین
نظیفی تاکید کرد هر جفت تایر سنگین سایز ۳۸۵با قیمت مصوب حدود ۹میلیون تومان به فروش میرسید ولی همین تایر در ششماهه نخست سال گذشته در بازار بیش از ۱۷میلیون تومان خرید و فروش میشد.
حتی درحالحاضر که قیمتها کمی تعدیل شدهاند هر جفت این تایر ۱۳میلیونتومان خریدوفروش میشود، این یعنی سود اصلی در این بازار به جیب دلال میرود و باعث رواج واسطهگری میشود.
نظیفی با گلایه از سیاست دولت درخصوص تثبیتی بودن قیمتگذاری تایر گفت:«متاسفانه با پیگیریهای بسیار، موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت ۱۵درصدی برای گروه محصول رادیال باری-اتوبوسی شدیم، تایرهای بایاس نیز ۲۵درصدافزایش قیمت یافتهاند. اما بیش از ۵۰درصد محصولات تولیدی گروه صنعتی بارز که تایرهای سواری است، همچنان با قیمتهای سال ۹۹به بازار عرضه میشوند این درحالی است که در این مدت قیمت مواد اولیه تولید تایر حتی موادی که در داخل هم تولید و عرضه میشوند، به شدت صعودی شده است. از آنجمله میتوان به قیمت نخ، دوده و کائوچوی مصنوعی اشاره کرد که بدون نظارت در بورس عرضه میشوند. درواقع هیچ نظارتی بر قیمتگذاری این مواد وجود ندارد.
درخواست افزایش قیمت ۴۰درصدی برای حفظ تولید
مدیرفروش گروه صنعتی بارز به تعویق افتادن تصویب قیمت های جدید تایر را به زیان این صنعت دانست و تصریح کرد: «گروه صنعتی بارز در پیشنهادی که اسفندماه سال گذشته به سازمان حمایت ارائه داد، خواستار افزایش ۳۵درصدی قیمت تایرهای رادیال باری-اتوبوسی شد تا بتواند سود متعارف تعریفشده توسط سازمان حمایت را کسب کند.
اما باتوجه به عدم موافقت سازمان حمایت با قیمت جدید، در آخرین برآوردی که فروردین ماه سال جاری صورت گرفته است کار باید با رقمی بیش از ۴۰درصد جلو برود تا بتوان تایرهای سنگین را بدون زیان تولید کرد.»
زیان تایرسازان داخلی یعنی تقویت واردات
مدیرفروش گروه صنعتی بارز، تضعیف تولیدکنندگان داخلی را شیوهای برای هموارتر کردن مسیر برای تقویت وارداتی ها دانست و افزود: «درحالحاضر اگر به هر میزان از سهم ۳۰درصدی بارز در بازار تایرهای رادیال باری کم شود این بخش باید از طریق واردات تامین شود، نبود رقابت علاوهبر خروج ارز بیشتر از کشور باعث میشود مصرفکننده نهایی قیمتهای بالاتری را نسبت به نرخهای فعلی برای خرید تایرهای خارجی بپردازد.»
وی تنها راه نجات این صنعت را تنظیم قیمتها براساس میزان عرضه و تقاضای بازار دانست و تاکید کرد: «در شرایطی که قیمت مواد اولیه تایرسازی به صورت ماهانه تغییر میکند، نمیتوان از تایرساز انتظار داشت با قیمتهای سال گذشته از مواد اولیه گران تایر ارزان تولید کند.»