جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

مزایای گیربکس ۶ سرعته دستی در خودرو چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از قطعه نیوز: خودرو‌های ایرانی طی بیش از ۲۰ سال گذشته، همواره از گیربکس‌های ۵ سرعته دستی استفاده می‌کردند و محصولات ایران خودرو عمدتا به گیربکس سری BE پژو (که بعضا در برخی خودرو‌ها با تغییرات اساسی عرضه شد) مجهز می‌شدند که ۵ سرعته بود.

گیربکس ۶ سرعته دستی ایران خودرو که روی رانا پلاس نصب کرده است و به مرور روی دیگر محصولات خودرویی نیز نصب می‌شود، تحولی در راستای کاهش محسوس مصرف سوخت و کیفیت رانندگی است.

بدون شک هر چه تعداد سرعت‌ها در یک گیربکس افزایش پیدا کند، قابلیت جدیدی در اختیار راننده می‌گذارد و دنده ششم در گیربکس جدید ایران خودرو، وظیفه پایین نگاه داشتن دور موتور (RPM)، کاهش محسوس مصرف سوخت حداقل ۲٫۵ درصدی و کاهش فشار روی موتور در سرعت‌های بالا و در نتیجه افزایش عمر پیشرانه را خواهد داشت.

دنده ۶ چه کاری انجام می‌دهد؟

اگر خودرو شما به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز باشد معمولا خودروسازان برای خودرو‌های کنونی بازار ایران توصیه می‌کنند روی سرعت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اقدام به تعویض دنده به ۵ یعنی سبک‌ترین دنده کنید و سپس روی سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در یک مسیر مسطح دور موتور روی حدود ۴۰۰۰ دور در دقیقه خواهد بود. حال تصور کنید مسیری ۲۰۰ کیلومتری پیش رو دارید و قرار است برای مدت دو یا ۳ ساعت سرعت خودروتان را روی ۱۰۰ تا ۱۲۰ نگاه دارید و برای اینکار تنها به دنده ۵ یعنی دنده سبک و آخرین دنده نیاز دارید لذا همه چیز در زمینه استهلاک خودرو شما و مصرف سوخت به این دنده وابسته خواهد بود.

دنده ۶ چه کاری انجام می‌دهد؟

با تعویض گیربکس ۶ سرعته به جای گیربکس ۵ سرعته این تعریف به کلی تغییر می‌کند به گونه‌ای که دور موتور حدود ۵۰۰ دور در دقیقه در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه با ورود گیربکس به حالت Over Drive در دنده۶، سرعت پیستون در سیلندر (احتراق در دقیقه کمتر) کاهش پیدا می‌کند که موجب کاهش محسوس استهلاک پیشرانه می‌شود. نیاز به حفظ سرعت بالا مساله مهم دیگری است که با کاهش فشار روی پیشرانه استهلاک را به حداقل می‌رساند و مصرف سوخت حداقل ۲٫۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *