به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، واردات دستگاه خودرو برای دولت ها تبدیل به یک ابر چالش شده است که عزمی برای حل آن وجود ندارد. وزارت صمت مدعی تدوین آیین نامه اجرایی واردات خودرو طی ۱۰ روز شده است، کارشناسان معتقد هستند این آیین نامه نیز به سرنوشت آیین نامه واردات سال گذشته دچار خواهد شد.
بنابراین می توان گفت علیرغم حمایت های مجلس شورای اسلامی از واردات خودرو، وزارت صمت وارد مرحله مانع تراشی خواهد شد. برای بررسی وضعیت واردات خودرو و تدوین آیین نامه با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت و گو پرداختیم.
* به عنوان پرسش نخست وزارت صمت در حال تدوین آیین نامه اجرایی واردات خودرو است، آیا از انجمن واردکنندگان خودرو نظر خواهی کرده است؟
خیر، برای تدوین آیین نامه نظر خواهی قانونی و رسمی از انجمن واردکنندگان خودرو نشده است. هرچند که انجمن واردکنندگان خودرو به کمک اصحاب رسانه بارها نظرات خود را صریح اعلام کرده است، اما دولت ها گوش شنیدن نقد را حتی اگر سازنده باشد، ندارند.
* بارها مخاطبان رسانه بازار این سوال را مطرح کردند که اگر واردات خودرو انجام شود، قیمت ها در بازار ریزش خواهد داشت؟ نظرشما باتوجه به شرایط فعلی بازار خودرو در این خصوص چیست؟
کاهش قیمت ها مشروط به واردات خودرو مستمر توسط افراد حقیقی و حقوقی در بازار ایجاد خواهد شد.
* باتوجه به عدم شفافیت تامین یا تخصیص ارز، واردات خودرو به کشور محقق خواهد شد؟
در صورت عدم استفاده از ارز مردم (ارزمتقاضی) برای واردات خودرو، باید دولت عملکردی مانند سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو داشته باشد.
دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو پیش بینی کرده است که تاکنون فقط ۳۲۰ دستگاه خودرو وارد شده است
* شنیده ها حاکی از آن است که تا شهریور ماه چند صد دستگاه خودرو به کشور می رسد، این موضوع صحت دارد؟
اگر تا شهریورماه سال جاری ۱۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود، قطعا تاثیری در بازار خودرو نخواهد داشت. زیرا دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو پیش بینی کرده است که تاکنون فقط ۳۲۰ دستگاه خودرو وارد شده است. برای تحقق پیش بینی درآمد تولد باید ۵۱ هزار دستگاه خودرو خارجی با متوسط قیمت به کشور وارد شود.
* به عنوان پرسش پایانی، آیا هماهنگی لازم میان دستگاه های اجرایی جهت واردات خودرو وجود دارد؟
برای اجرای طرح واردات خودرو باید یک دستگاه مسئول باشد، مگر می شود برای واردات خودرو وزیر صمت استیضاح و پاسخگو همه باشد، اما سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و فراجا به تنهایی مانع ایجاد کنند؟