جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

علت عمده تصادفات بی‌کیفیت بودن قطعات خودرو است

نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت تجارت پیشگان یاسین تصریح کرد: اگر۲ گروه وظایفشان را به درستی انجام دهند، تصادفات به حداقل خواهد رسید. اولین گروه کارشناسان تصادفات راهنمایی و رانندگی هستند.

کارشناسان معمولاً گزارش صوری پر می‌کنند

محمدی دوستدار گفت: کارشناس باید در تمامی تصادفات مخصوصاً تصادفاتی که منجر به فوت می‌شود در محل حادثه حاضر شود. البته در حال حاضر کارشناسان به محل حادثه می‌آیند اما معمولاً گزارش صوری پر می‌کنند و دیگر خبری از آن همه دقت و تمرکز برای مشخص کردن علت تصادف وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در گذشته کارشناسان فنی راهنمایی و رانندگی در سر صحنه تصادفات حاضر می‌شدند و به صورت دقیق و واضح علت تصادف را بررسی می‌کردند. حتی از وجود خراب بودن یا زنگ‌زدگی یک پیچ کوچک در سیستم ترمز هم غافل نمی‌شدند. آنها پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی شده نظر می‌دادند که علت حادثه میل فرمان یا لنت ترمز یا لاستیک و غیره بوده است.

باید کارخانه‌های سازنده قطعات پاسخگو باشند

محمدی دوستدار با اشاره به کشته شدن خبرنگاران و سرباز معلمان گفت: معمولاً علت تصادفات ۳ عامل راه و جاده، قطعات خودرو و عامل انسانی است. تکلیف راه و جاده‌ها که مشخص است. اما علت عمده تصادفات بی‌کیفیت بودن قطعات خودرو مانند سیستم ترمز است که در دو مورد تصادف اخیر باعث کشته شدن خبرنگاران و سرباز معلمان شد. به اعتقاد من در مورد قطعات معیوب و بی‌کیفیت باید کارخانه‌های سازنده و یا وارد کننده قطعات پاسخگو باشند. وقتی علت تصادف خودرو، معیوب بودن قطعه تشخیص داده می‌شود دیه افراد و تامین خسارت باید بر عهده شرکت سازنده یا وارد کننده باشد.

وی گفت: به عنوان مثال در اواخر دهه ۷۰ ، دو پرونده برای یکی ازشرکت‌های لنت‌سازی تشکیل شد که باید یک و نیم میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌کرد. البته کارخانه ورشکست شد چرا که اجناس و قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کرد و مردم را به کشتن می‌داد.

مشکل تصادفات را راننده خودرو اعلام می‌کنند و تمام!

به گفته محمدی دوستدار عامل سوم در تصادفات، عامل انسانی است که به راننده مربوط می‌شود و دلایلش خواب آلوده بودن راننده یا سرعت بالا است. متاسفانه در حال حاضر همه مشکلات و معایب خودرو را به گردن عامل انسانی می‌اندازند. طبیعی است وقتی ترمز ماشین عمل نکند به خودروی جلویی می‌زند یا منحرف می‌شود. اما بدون آن که بررسی شود یا تستی انجام دهند مشکل را راننده خودرو اعلام می‌کنند و تمام.

چرا باید بیمه‌ها خسارت و دیه‌ها را پرداخت کنند؟

 محمدی دوستدار تاکید کرد: در کنار این قضیه مسئله بیمه‌ها مطرح می‌شود. به نظر من وقتی بیمه می‌خواهد دیه را پرداخت کند باید مقصر اصلی تصادف مشخص شده باشد. در حال حاضر بیمه‌ها خسارت و دیه را می‌دهند اما به اعتقاد من باید مقصر اصلی این خسارت را پرداخت کند.

وی افزود: متاسفانه بیمه در ایران مانند شیر نفت باز است. دست در خزانه دولت می‌کنند و از پول مردم دیه را پرداخت می‌کنند. در صورتی که بیمه نباید به راحتی خسارت و دیه‌ها را پرداخت کند. به عنوان مثال در تصادف دانشجویان دانشگاه آزاد چرا باید بیمه خسارت می‌داد؟ کارخانه سازنده لنت ترمز باید خسارت بدهد.

محمدی دوستدار گفت: من به عنوان سازنده یا وارد کننده باید بدانم ارگانی هست که زیر ماشین‌ها می‌رود و قطعه خراب را بیرون می‌کشد و به قول معروف پدر سازنده را در می‌آورد. در آن صورت دیگر تولیدکننده جرأت نمی‌کند که قطعه خراب و آشغال را تولید کرده و در بازار به فروش برساند.

شما لنت تولیدی خودت را به ماشینت ببند!

محمدی دوستدار اضافه کرد: من هم یک آدم مثل بقیه مردم هستم که در این جاده‌ها تردد می‌کنم و باید خیالم از خودرو و قطعاتش راحت باشد. زمانی من این حرف‌ها را می‌زدم و آقای لاجوردی می‌گفت: شما لنت تولیدی خودت را به ماشینت ببند! گفتم: مطمئناً این کار را می‌کنم اما وقتی در خیابان و جاده می‌رانم، نمی‌دانم که ماشین روبه‌رویی لنت نامرغوب بسته است یا نه.

محمدی دوستدار تاکیدکرد: طبیعی است وقتی ترمز داغ می‌کند درست عمل نکند. لنت ترمز باید حرارت 300 درجه را تحمل کند و قطعه‌ای که در حال حاضر استفاده می‌شود در120 -130 درجه می‌سوزد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار