قطعات خودرو

دولت و مجلس تازه نفس، می توانند نگرش حاکمیت به اصناف را تصحیح کنند

به گزارش قطعات خودرو اصلاح قانون نظام صنفی، بی جهت برخی را خوشحال کرده زیرا نتیجه‌اش با گذشته، تغییری نخواهد کرد.

سید احمد حسینی رئیس اتحادیه‌ی تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران و هم‌چنین رئیس کمیسیون حقوقی اتاق اصناف تهران گفت: آب نطلیبده همیشه مراد نیست، گاهی می خواهند سرمان را ببرند. در اصلاحیه‌ی قانون نظام صنفی عنوان شده، افرادی که در دو دوره‌ی قبلی عضو هیئت مدیره بودند، می‌توانند مجددا انتخاب شوند. این مطلب انگار موجب خوشحالی برخی از افرادی شده که علاقه‌ی زیادی به تداوم خدمت و نشستن روی صندلی هیئت مدیره دارند. این در حالی است که انتخاب مجدد این افراد منوط به کسب دو سوم آرا بوده و از طرفی با کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره به سه نفر، عملا شانس انتخاب مجدد آنها بسیار کم خواهد شد.

با سه نفر نمی شود یک اتحادیه بزرگ را اداره کرد

وی افزود: کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره‌ی اتحادیه ها به 3 نفر نیز از موارد بحث برانگیز این اصلاحیه است. به طور مثال ما الان یک تیم هفت نفره در اتحادیه هستیم و با تقسیم کار بین خودمان و کمک گرفتن از اعضای کمیسیون‌ها، امور را پیگیری می‌کنیم. اما اگر قرار بر حضور تنها سه نفر در هیئت مدیره باشد، با وجود این همه رسته عملا امکان استفاده از نخبگان صنف کاهش یافته و نباید انتظار چندانی برای تحول و توسعه در اداره‌ی اتحادیه و ارائه‌ی خدمت به اعضا را داشته باشیم.

ارتباط فرد صنفی با اتحادیه قطع شده است

حسینی در ادامه با اشاره با قانون جدید صدور پروانه‌ی کسب اظهار داشت: هدف از قانون تسهیل صدور مجوزها اولا حذف امضاهای طلایی و ثانیا سرعت بخشیدن به فرآیند تشکیل پرونده و صدور پروانه‌ی کسب است. این دو مورد بیش از مطرح شدن در مورد اصناف، در فرآیند صدور مجوزهای دولتی دیده می شد و عملا در اصناف چیزی به عنوان امضای طلایی مطرح نبوده و نیست. اکنون نظارت اتحادیه بر ورود یک عضو جدید به اتحادیه به عنوان نظارت پسینی صورت می‌گیرد. مثلا یک فرد رونوشت(کپی) قرارداد اجاره یا مبایعه نامه خود را بارگذاری کرده و با تکمیل فرآیند صدور مجوز، پروانه‌ی کسب در حالی می‌گیرد که در مواردی اصالت مدارک مورد  بررسی قرار نگرفته است. در ادامه این روند، اتحادیه با این فرد صنفی ارتباط برقرار کرده و اگر به ایرادی برخورد کرد، ملزم به پیگیری و حتی ابطال پروانه کسب صادر شده است.

به این ترتیب، در حالی‌که ما صحبت از خانواده اصناف می‌کنیم و همکاران صنفی، خود را اعضای یک پیکر می دانند، عملا انسجام و اعتماد درون صنفی دچار گسست و فروپاشی می‌شود.

آقایان وقتی نیاز به همکاری، همراهی و بسیج بدنه‌ی اصناف دارند از اتحادیه‌ها می‌خواهند که با مشارکت هم جامعه را به آرامش ترغیب کنند اما با این روش، ارتباط‌های عاطفی و پیوندهای مبتنی بر سنت‌های حسنه  تداوم نخواهد داشت.

قانون نظام صنفی نیازمند باز آفرینی است

دکتر سید احمد حسینی با توضیح درباره‌ی تغییر در روش‌ها و ساز وکارهای کسب و کار بیان داشت: جامعه ایستا نیست و نگرش‌ها، نیازها، ابزار و فن‌آوری ها به صورت مستمر دچار تغییر و تفاوت می‌شوند.

در چنین شرایطی طبیعی است که روابط شغلی و شیوه های کسب وکارها نیز روزآمد شوند لذا قوانین و مقررات نیز باید متناسب با تغییرات و تحولات جامعه، بازنگری و مجددا تنظیم شوند. درخصوص قانون نظام صنفی نیز جمعی از حقوقدانان آشنا و مسلط بر امور اصناف می‌توانند زیر نظر اتاق اصناف و با تشکیل کارگروه، شرایط فعلی اصناف، نظریات نخبگان و پیشکسوتان صنف، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و قوانین متناظر را بررسی و پیش نویس قانون نظام صنفی جدید را تهیه کرده و در منظر ودید عموم فعلان صنفی و خبرگان اقتصادی قرار دهند. چنین کاری می‌تواند قبل از پایان دوره‌ی کاری اتاق اصناف تهران صورت گرفته و این پیش‌نویس به دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم که گویا به عقلانیت و اصلاح علمی و کارشناسانه‌ی قوانین، اعتقاد بیشتری دارند ارائه شود.

مهرماه، زمان رونمایی از مرحله نخست برنامه اتوماسیون اتحادیه

حسینی از به نتیجه رسیدن برخی از برنامه‌های اتحادیه خبر داده و افزود: از فاز نخست برنامه‌ی اتوماسیون اتحادیه درمهرماه رونمایی خواهد شد. البته در این مورد تاخیری پیش آمده که ناشی از تغییراتی است که در نحوه‌ی صدور مجوزهای کسبی ایجاد شده است.

برگزاری نمایشگاه توانمندی های صنف و اقتدار شبکه تامین

رئیس اتحادیه با بیان این که برای حمایت از تولیدکنندگان صنفی و دیدار با اعضای صنف و کمک به انسجام و اتحاد صنفی، بناداریم در نیمه‌ی دوم امسال نمایشگاهی برگزار کنیم، اظهار داشت: امیدواریم امسال شاهد برگزاری اولین نمایشگاه اتحادیه در دوره‌ی جدید باشیم برای همین به دنبال گرفتن مجوزها و هماهنگ های لازم هستیم و همزمان با این نمایشگاه، همایش هایی نیز برگزار خواهیم کرد. هدف ما این است که صدای رسای صنف بزرگ تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودروی کشور که شبکه‌ی تامین را تشکیل داده اند، باشیم. البته ما روی موضوعات مشترک بین همه صنوف نیز تمرکز و فعالیت لازم را خواهیم داشت.

کمیسیون های خط اول، حل اختلاف، رسیدگی به شکایات

سیداحمد حسینی عملکرد همه‌ی کمیسیون‌های اتحادیه را خوب ارزیابی کرد وافزود: بدون هیچ شک و تردیدی  هر دو کمیسیون حل اختلاف و رسیدگی به شکایات صنفی توانسته‌اند رضایت‌مندی مردم و اعضای صنف را  به میزان زیادی کسب کنند.                                                                                                           وی با اظهار امیدواری از توافقنامه‌ای که با مرکز آموزش علمی کاربردی علوم و فنون علامه طبرسی امضا شده است، گفت: بزودی دورهای تخصصی کارگاهی در زمینه‌ی فروشندگی لوازم یدکی و موضوعات مرتبط، برگزار خواهد شد. هم‌چنین باید اعلام کنم که برگزاری دوره های دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با قطعات خودرو نیز جزو  برنامه های کمیسیون آموزش است.

رئیس اتحادیه، عملکرد بخش بازرسی را موفق دانسته و افزود: در این خصوص نیز اقدامات بسیار موثری صورت گرفته است.

دفترغرب و کمیسیون‌ها

سید احمد حسینی با اعلام فرارسیدن موسوم انتخابات دفتر غرب، ایجاد تغییرات در اعضای کمیسیون ها به منظور بهبود عملکرد و تقویت آن‌ها را نوید داد و افزود: در ماه های آینده این کارها صورت می‌گیرد و شاهد تحرک و نشاط بیشتر در عملکرد دفتر غرب و کمیسیون‌های اتحادیه که در واقع بازوان هیئت مدیره هستند، خواهیم بود.

وی که بیش از دوسال است در سمت رئیس اتحادیه به ارائه‌ی خدمت به صنف مشغول است، گفت:  اساس و بنای کار هیئت مدیره در این دوره، انجام کارتیمی و پایبندی به خرد جمعی بوده و با تقسیم کارها، امورجاری  را به نحوه مقتضی پیش بردیم. کسانی که از نزدیک، شاهد کار اعضای هیئت مدیره بودند، بارها با اظهار لطف به خدمتگذاران در این هیئت از انجام کار به صورت گروهی ابزار رضایت کرده‌اند. گرچه هنوز برخی نتوانسته‌اند با این مورد کنار بیایند که درکار تیمی، هرکس نقش و یک منطقه عملیاتی(پُست) مشخص دارد و بهترین گزینه انجام درست وظایف در همان جایگاه است. در یک تیم هر فرد با توجه به جایگاهی که به وی سپرده شده  می‌تواند بهترین باشد و باید بداند هر پیروزی یا ناکامی برای کل افراد گروه خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *