قطعات خودرو

در گفت‌و‌گو با مدیرفروش شرکت بالین‌تک: به‌جای چین، مردم ایران را لحاظ‌کنید

به گزارش قطعات خودرو-شفق محمدحسینی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، از تاریخ 29خرداد تا اول تیرماه، برگزار خواهدشد. این درحالی است که هرساله انتقاداتی به برگزاری آن می‌شود. مانند آنچه در نمایشگاه‌های دیگر هم شاهد آن هستیم.

دراین‌زمینه با محمدامین سلوکی، مدیرفروش شرکت بالین تک، به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده سرسیلندرخودرو در ایران، درباره نمایشگاه قطعات‌خودرو گفت‌و‌گو‌کردیم.

به‌عنوان یکی از تولیدکننده قطعات‌خودرو در ایران در نمایشگاه مرتبط با محصولات خود شرکت می‌کنید؟

خیر

دلیل عدم مشارکت شما در نمایشگاه امسال چیست؟

بخاطر نوع برخورد و رفتاری که در نمایشگاه سال گذشته با ما و دیگر شرکت‌های تولیدکننده شد، امسال تصمیم گرفتیم تا در نمایشگاه شرکت نکنیم.

 یعنی از شرایط برگزاری رضایت نداشتید؟

ما به عنوان بزرگترین تولیدکننده سرسیلندر خودرو در ایران، تقریبا کامل‌ترین سبد محصول را داریم. اما سال‌گذشته به دلایل فراوانی که عرض‌خواهم‌کرد، بسیار آزرده‌شدیم.

از بابت فضای نمایشگاه، سالن و متراژ، آنچه می‌خواستیم و برای آن درخواست‌داده‌بودیم، درنهایت تبدیل به فضایی دیگر شد و ما اصلا راضی نبودیم.

شما اعتراضی نکردید؟

چرا.حتی صورتجلسه ای را برای ارائه به وزارت صمت تنظیم کردیم که در نهایت برخی از دوستان به دلیل تبعات احتمالی آن ، از ارائه و پیگیری این مسائل خودداری کردند.

برخی از این مشکلات را نام می‌برید؟

بله. تا چندروز مانده به نمایشگاه، شما هنوز نمی‌دانید که در کدام سالن هستید. با اینکه یک‌ماه قبل از آغاز نمایشگاه در سایت نمایشگاه ثبت نام کرده و مثلا برای 150متردر سالن 38B درخواست داده بودیم، دلیل مهم آنهم این است که بازدیدکننده‌ها عادت دارند که به یک جای مشخص بروند و اگر شما هرسال در غرفه متفاوتی باشید ، شما را پیدانخواهند کرد. اما یک سری شرکت‌ها هستند ، بخاطر رانت‌هایی که دارند، می‌توانند غرفه‌های ثابت و فضاهای بهتر و مناسب‌تر را دریافت‌کنند.

ما سال گذشته یک‌ماه قبل از برگزاری نمایشگاه، با مراجعه و ثبت‌نام در سایت نمایشگاه، درخواست غرفه‌ای 150متری در سالن38Bرا داده‌بودیم و براساس همان متراژ اسناد و ضمانت‌نامه‌های لازم را تنظیم‌کرده و مبلغ موردنظر را پرداخت‌کردیم اما در نهایت، چندروز قبل نمایشگاه، به‌طورناگهانی مارا در سالن5 و فضایی 70متری به ما اختصاص دادند.

این مساله چه تاثیری در اهداف شما داشت؟

ما به‌عنوان شرکت‌کننده، براساس متراژی که درخواست‌کردیم، برای آن فضا برنامه‌ریزی کردیم، اما در نهایت فضایی گوشه و کنج در سالنی نامناسب را دریافت‌کردیم. بدترین جای سالن ، در گوشه‌ای که سقف شیروانی داشت و ما نمی‌توانستیم ارتفاع بگیریم. درحالی‌که ما جزیره می‌خواستیم و فضای ما بسیار نامناسب بود.

بقیه غرفه‌داران هم این مشکلات را داشتند؟

بله . اما مساله دیگری که هست، این است که از شرکت‌های تولیدکننده‌ای که در نمایشگاه شرکت دارند مبلغ‌های کلانی را برای تبلیغات می‌گیرند، البته این مساله اختیاری است، به این صورت که اگر شما مثلا حدود2میلیارد برای تبلیغات بپردازید، که می‌گویند این برای تبلیغات محیطی است، جای غرفه بهتری را هم دریافت می‌کنید.

مثلا می‌گویند اگر این مبلغ را پرداخت‌کنید ما پکیجی را در اختیار شما قرارمی‌دهیم، شامل تبلیغات در محوطه که بالن، تابلوها و تکرار در رادیو را دربرمی گیرد که در کنار آن فضای غرفه شما هم  از گوشه به جزیره انتقال پیدامی‌کند.

حال برخی از شرکت‌ها مجبورند که برای بهتر دیده‌شدن این مبلغ مازاد را پرداخت‌کنند. این در حالی است که همه تولیدکننده‌ها از عهده این هزینه‌ها برنمی‌آیند.

خود ما به خاطر این مسائل بسیار اذیت شدیم. بخاطر فضای نامناسبی که در سالن  داشتیم، همان سال گذشته می‌خواستیم کنسل‌کنیم، اما به دلیل هزینه‌ای که پرداخت کرده‌بودیم، در حدود2میلیارد تومان، مجبور بودیم که شرکت کنیم.

از شرایط برگزاری امسال اطلاعی دارید؟

ما امسال به دلیل تجربه تلخ سال گذشته خوشحالیم که شرکت نکردیم. چراکه درتماس با همکارانی که شرکت کردند، وضعیت امسال حتی از سال قبل هم بدتر شده است.

امسال هم مثل سال های گذشته سه غرفه اصلی را به چینی ها اختصاص دادند.

مساله دیگری هم که همکاران به آن اشاره کردند، این است که هم زمان نمایشگاه دیگری هم درکنار این نمایشگاه برگزار می شود که این خود چندان جالب نیست.

پس با این حساب تعداد سالن‌ها کمتر شده است.

بله.سالن های نمایشگاه7سالن بیشتر نیست. بیشتر بیرون از سالن‌ها هستند. سال گذشته سالن‌ها بیشتر بود. امسال تقریبا نصف شده‌است.

وضعیت بازدید از نمایشگاه در سال گذشته به چه صورت بود؟

بازدید خوب بود. هم بازدیدکننده خارجی و هم داخلی.

چرا زمان نمایشگاه مرتب تغییر می‌کند؟

تا2سال پیش، نمایشگاه در آبان ماه برگزار می‌شد. اما از سال گذشته، بخاطر چینی‌ها، چون همزمان با نمایشگاه خودروی چین می‌شود، نمایشگاه را در انتهای مرداد برگزار کردند. امسال بازهم زودتر شد و به انتهای خرداد رسید.

این تغییر مداوم چه تاثیری روی مخاطبان می‌گذارد؟

مسلما این مساله مخاطب را سردرگم می‌کند. در عین‌حال گرما روی بازدیدکنندگان اثرمی‌گذارد. مساله دیگر هم این است که سال گذشته روزهای برگزاری نمایشگاه،وسط هفته بود. که این خود مساله جالبی نبود. به نظرمن بهتر است که به جای چین، مردم ایران لحاظ شوند.

دوره‌های قبل‌تر به چه صورت بود؟

سال‌های قبل‌تر زمان مناسب‌تری بود. یکی دوروز تعطیلی داشتیم.

بازدید از نمایشگاه چگونه بود؟

باوجود تمام این مسائل، همان پارسال هم بازدیدکننده‌ها می‌آمدند. اما زمانی باشد که هوابهتر باشد، مسلما بازدیدکننده‌های بیشتری مراجعه می‌کنند.

بازدیدکننده‌های خارجی هم حضورداشتند؟

بله اما اغلب بازدیدکننده‌های خارجی چینی‌ها بودند.

وضعیت غرفه‌داران خارجی چگونه است؟ آیا از همه کشورها حضور دارند؟

خیر. تا جایی که من اطلاع دارم، امسال هم مثل سال گذشته، سالن‌های خوب دراختیار چینی‌ها است.

شرایط غرفه‌ها به چه صورت است؟

باتوجه به اینکه سالن‌ها کمتر شده‌است. بیشتر مجبور به غرفه‌زدن در فضای باز هستند، که فضای باز هم به سبب غرفه‌سازی ، هزینه‌های بیشتری را به غرفه‌داران تحمیل می‌کند. درحالی‌که در سالن‌ها هزینه غرفه و دکورسازی کمتر است.

چرا تعداد سالن‌ها کمتر شده‌است؟

امسال اما این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه دیگری شده‌است که همین از دلایل کم‌شدن سالن‌ها است.

شما برای بازدید از نمایشگاه شرکت می‌کنید؟

ما خودمان هرسالی که شرکت نکردیم ،حتما به عنوان بازدیدکننده حضور داشته و داریم. چراکه فضایی است که می توانیم در مورد اشتراکات خود با دیگر همکاران تعامل کنیم. هرچند که برخی از دوستان رغبتی به حضور ندارند.

البته بیشتر از تولیدکننده‌ها، بازرگانان به خاطر پرزنت کردن خود در نمایشگاه به عنوان بازدیدکننده حضور دارند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *