فردیناند پورشه، مهندس خودروساز اتریشیـآلمانی سال 1875 در چنین روزی در بوهمیای چک کنونی به دنیا آمد.
او از همان سنین پایین، تمایل زیادی به فناوری بهخصوص برق نشان میداد. فردیناند روزها به پدر مکانیکش کمک میکرد و در کلاسهای شبانه امپریال کالج پلیتکنیک درس میخواند. او سال 1893 که در یک شرکت برقی کار پیدا کرد، در 18سالگی به وین رفت. آنجا تحصیل پارهوقت در دانشگاه فناوری وین را شروع کرد و هر زمان میتوانست بعد از کار به کلاس میرفت. به جز این کلاسها، او هیچ تحصیلات رسمی مهندسی نداشته است.
طی همان پنج سال اول کارش در آن شرکت، فردیناند ویلهاب موتور برقیشان را ساخت. سال 1897 او به کمپانی لونر پیوست که برای امپراتور اتریش و همتایانش در بریتانیا، سوئد و رومانی کالسکه میساخت. ساخت خودرو در آن شرکت از 1896 آغاز شده بود و اولین مدل آن در سال 1898 با علامت P1 که نشانگر اولین طراحی پورشه بود رونمایی شد. فردیناند پس از سالها همکاری با خودروسازهای مهم، سال 1931 شرکت پورشه را تأسیس کرد.
نام پورشه جز خودروسازی خودش، با مدلهای اس، اساس و اساسکی مرسدس بنز و فولکسواگن نیز همراه است و البته به خاطر خودروی مخصوص مسابقات اتومبیلرانی نیز بسیار پررنگ است. شهرت پورشه البته برای ساخت اولین خودروی دوگانه بنزینیـبرقی یعنی لونرـپورشه نیز قابل توجه است. این شرکت در جریان جنگ جهانی دوم نیز کمکهایی به آلمان با ساخت تانکهای پیشرفته کرده است.
با فروپاشی امپراتوری اتریش مجارستان پس از جنگ جهانی اول، پورشه شهروندی چکاسلواکی را انتخاب کرد، گرچه سال 1934 شهروندی آلمان نیز به او اعطا شد.
او سال 1951 در اشتوتگارت از دنیا رفت، جایی که سال 2009 موزهای به نامش گشایش یافت.
علاقمند به تاریخ خودرو باشید اینها هم خواندنیست:
هفتم شهریور ۱۲۶۴ | ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ | اختراع نخستین موتورسیکلت جهان
ششم شهریور ۱۳۱۶ | ۲۸ آگوست ۱۹۳۷ | شرکت تویوتا تأسیس شد
پنجم شهریور ۱۲۸۳ | ۲۷ آگوست ۱۹۰۴ | نخستین حکم حبس بهخاطر سرعت صادر شد
دوم شهریور ۱۳۳۷ | ۲۴ آگوست ۱۹۵۸ | اولین زن اتومبیلران جهان مسابقه داد