قطعات خودرو

هفتم شهریور ۱۲۶۴ | ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ | اختراع نخستین موتورسیکلت جهان

ماکت مخترع موتورسیکلت در موزه

گوتلیب دایملر نخستین موتورسیکلت جهان را سال ۱۸۸۵ در چنین روزی در آلمان ثبت اختراع کرد.

این موتور چهارزمانه که از چوب ساخته شده بود، یک‌ سیلندر و نیم اسب بخار توان داشت. این ابداع یک نقطۀ عطف در تاریخ بود چون تا آن زمان موتورها فقط روی ماشین‌های ایستا استفاده می‌شدند.

گوتلیب دایملر مخترع نخستین موتورسیکلت جهان

دایملر را به خاطر این اختراع «پدر موتورسیکلت» می‌خوانند، البته او همکاری به نام ویلهلم مایباخ هم در ساخت اولین موتورسیکلت درون‌سوز بنزینی داشت.

اختراع دایملر پیشروی همۀ وسایل نقلیه هوایی، زمینی و دریایی شد که از این نوع موتور استفاده می‌کنند. اگرچه بعضی منتقدان این وسیله را یک دوچرخۀ ازمدافتاده توصیف کردند، بسیاری دیگر متعقد بودند که عمر قدرت بخار به پایان رسیده بود و این اولین موتورسیکلت با استفاده موفق از این نوع جدید موتور است.

این موتور به جای سیستم احتراق الکتریکی از اشتعال تراکمی بهره می‌برد و هنوز برای یک ارابۀ کامل به قدر‌کافی قدرت نداشت.

چرخ‌های موتورسیکلت دایملر از چوب با روکش آهن بود و یک جفت چرخ بیرونی فنری کمک می‌کرد راست بایستد. خروجی سرعت موتور حدود 11 کلیومتر بر ساعت بود و اولین بار پسر 17سالۀ دایملر آن را با 5 تا 12 کیلومتر سرعت در یک مسیر امتحان کرد.

تماشاگران از اینکه چطور یک انسان در حال کنترل یک موتور سیکلت است هیجان‌زده‌ بودند. البته در این گشت نشیمن موتورسیکلت آتش گرفت چون سیستم اشتعال تراکمی موتور دقیقاً زیر آن قرار داشت و بیش از حد گرم شده بود.

نسخۀ اصلی این موتور سال 1903 در یک آتش‌سوزی از بین رفت، اما نسخه‌های متفاوتی از آن در موزه مرسدس بنز اشتوتگارت و موزه‌هایی در مونیخ، اوهایو و ملبورن وجود دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *