قطعات خودرو

دوم شهریور ۱۳۳۷ | ۲۴ آگوست 1958 | اولین زن اتومبیلران جهان مسابقه داد

ماریا ترزا د فیلیپیس در اواخر دهه 1950.
ماریا ترزا د فیلیپیس در اواخر دهه 1950. او در مسابقات فرمول 1 مسابقات قهرمانی جهان قهرمان شد.

ماریا ترسا د‌ فیلیپس سال 1958 در چنین روزی پشت فرمان یک مازراتی 250اف در گرند پری پرتغال نشست و اولین زنی شد که در قهرمانی اتومبیلرانی، فرمول‌یک مسابقه داد.

این رانندۀ ایتالیایی پنج بار در گرند پری قهرمانی جهان شرکت کرد و البته با وجود موفقیت‌های دیگرش، امتیازی در این مسابقات به دست نیاورد.

ماریا که 11 نوامبر 1926 از مادری اسپانیایی در ناپل به دنیا آمده بود، نوجوانی‌اش را با درخشش در اسب‌سواری و تنیس پشت سر گذاشت و در 22سالگی اتومبیلرانی را شروع کرد.

ماریا با یک فیات 500 وارد اولین مسابقه‌اش شد و برخلاف نظر برادرانش، برنده شد. حضور او در مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی ایتالیا، توجه شرکت مازراتی را به او جلب کرد، پس جذبش کردند.

با مرگ چندین اتومبیلران در مسابقات 59ـ1958 د فیلیپس این ورزش را کاملاً رها کرد تا بیست سال بعد که به باشگاه بین‌المللی پیشکسوتان فرمول‌یک پیوست.

او سال 1997 قائم‌مقام این باشگاه شد. ماریا د فیلیپس از اعضای مؤسس باشگاه مازراتی در سال 2004 هم بود و مدتی نیز ریاست آن را بر عهده داشت. او سال 2016 در سن 89 سالگی از دنیا رفت.

میراث ماریا ترسا د فیلیپس همین پیشرو بودن او در اتومبیلرانی بوده است، یعنی ورودش به عرصه‌ای که تماماً در سیطره مردان قرار داشت. دست‌کم تا 15 سال بعد از او هیچ زنی وارد مسابقات فرمول‌یک نشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *