به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، آریزو 5 اسپرت – MVM Arrizo 5S ، نسخه فیس لیفت و جذابتری از ام وی ام آریزو 5 توربو به حساب میآید که در ادامه با زیر و بم این سدان کامپکت جدید مدیران خودرو آشنا خواهیم شد.
در حالی که همه ما منتظر رونمایی و ورود آریزو ۵ جی تی به ایران بودیم، شرکت مدیران خودرو در یک حرکت غافلگیرانه، نسخه اسپرت یا بهتر بگوییم، فیس لیفت آریزو ۵ توربو شارژ را به روی صحنه آورد. در ادامه با مشخصات فنی، قیمت، آپشنها، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آریزو ۵ اسپرت صحبت میکنیم و در مورد هرکدام از آنها، به طور مفصل مینویسیم.
معرفی کوتاه ام وی ام آریزو ۵ اسپرت
ام وی ام آریزو ۵ اسپرت یک سدان کامپکت است که به مانند نسخه معمولی خود یعنی آریزو 5 توربو TE، یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو شارژ را حمل میکند. عمده تغییرات این نسخه در برابر آریزو ۵ پرو، به فرم سپرهای جلو و عقب مربوط میشود و در داخل اتاق آن هم چند تفاوت کوچک به چشم میآید. همچنین از آنجایی که فونیکس ۵ برقی کاملا در لیگ دیگری قرار دارد، اصلا به سراغ مقایسه این دو خودرو با یکدیگر نمیرویم.
مزایا و معایب چری آریزو 5S مدیران خودرو
مزایا
گیربکس CVT نسل 3
جلو پنجره درشتتر نسبت به نسلهای قبلی
کالیپر ترمز رنگی و اسپرت
فرمان برقی
داشبورد مدرن به خصوص در برابر کرهای های کم آپشن و تازه وارد به ایران
معایب
استفاده از تریم پیانویی در داشبورد و ماندن اثر انگشت و لکه بر روی آن
نبود گرم کن صندلی با توجه به برچسب قیمت بالا
فقدان کلاستر دیجیتال (نمایشگر دیجیتال پشت آمپر)
قیمت نسبتا بالا (احتمالا بالای یک میلیارد)
طراحی ظاهری و ابعاد ام وی ام آریزو 5S
تغییرات و تفاوتهای آریزو ۵ اسپرت در برابر آریزو ۵ توربو، از همان جلو پنجره شروع میشود. جلو پنجره کهکشانی، جای خود را به یک جلو پنجره جدید با طرح ستونهای موازی داده و فرم هواکشهای پایینی هم به کل تغییر کرده است. البته دی لایتها به روال سابق، در جای خود قرار دارند و همچنین علامت اسپرت هم با رنگ قرمز، روی جلو پنجره دیده میشود.
در نمای کناری، تفاوت زیادی دیده نمیشود و فقط شاهد رینگهای ۱۷ اینچی جدید با طرح ۵ پره هستیم و در پشت آنها هم برای اولین بار، کالیپرهای ترمز قرمز رنگ جای خوش کردهاند. ام وی ام آریزو ۵ اسپرت در نمای عقبی خود، همچنان چراغهای خطر قدیمی و خط کرومی خود را حفظ کرده است و فقط دو دریچه اگزوز کرومی به این قسمت اضافه شدهاند و مه شکنها هم کمی بالاتر از آنها قرار دارند. البته فقط یکی از این دریچهها، میزبان لوله اگزوز اصلی است.
در انتهای این قسمت به ابعاد آریزو 5 اسپرت مدیران خودرو میرسیم که به مانند نسخه آریزو 5 توربو شارژ، شامل 4532 میلی متر طول، 1814 میلی متر عرض و 1487 میلی متر ارتفاع است و فاکتور فاصله محوری هم به 2650 میلی متر میرسد. وزن چری آریزو 5S مدیران خودرو هم تقریبا دست نخورده باقی مانده و همچنان تقریبا 1.5 تن است.
طراحی کابین و داشبورد چری آریزو 5S مدیران خودرو
داشبورد و اتاق ام وی ام آریزو 5 اسپرت نسبت به آریزو 5 پرو، فقط در چند پارامتر جزئی فرقی کرده اما در برابر آریزو 5 توربو شارژ، کاملا دنیای جدیدی را به رخ میکشد. در سراسر داشبورد چری آریزو 5S مدیران خودرو میتوانید ترکیبی از تریم پیانویی و قطعات کرومی را پیدا کنید که حس و حال سواری با یک خودرو پرچمدار را به شما القا میکنند.
دقیقا در وسط این داشبورد، یک نمایشگر مولتی مدیا ۸ اینچی لمسی دیده میشود که کمی به سمت راننده متمایل شده است تا علاوه بر کنترل و تسلط بیشتر او بر روی مولتی مدیا، حالت اسپرتتری را هم داشته باشد. دکمههای کنترل سیستم تهویه هوای مطبوع اتوماتیک هم دقیقا در زیر این نمایشگر قرار دارند.
کمی پایینتر، میتوانید یک درب کرکرهای را پیدا کنید. در زیر این درب کرکرهای، یک درگاه برق 12 ولت DC با توان 120 وات قرار دارد و در کنار آن، دو پورت USB (یکی برای شارژ و دیگری برای سیستم مولتی مدیا) به چشم میآید.
فرمان برقی و D کات هم میزبان دکمههای تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل است و در پشت آن، یک پشت آمپر آنالوگ را میبینیم و هیچ خبری از کلاستر دیجیتالی نیست. البته یک نمایشگر LCD با ابعاد 3 اینچ در این قسمت قرار دارد که اطلاعات سادهای (مثل حجم بنزین باقی مانده یا مصرف سوخت لحظهای) را به نمایش میرساند.
میان صندلیهای ردیف جلو در آریزو 5 اسپرت هم میتوانید اهرم دنده CVT، دکمههای اتوهلد و ترمز پارک برقی را پیدا کنید. همچنین کلیدهای انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت هم در این قسمت دیده میشوند و نهایتا کلید خاموش و روشن کردن ESP هم اینجاست. دو جا لیوانی و استراحتگاه دست به همراه کنسول وسطی با تودوزی چرم هم در این قسمت به چشم میخورند.
روکش درب در سدان آریزو 5 اسپرت، ترکیبی از چرم، کروم و پلاستیک خشک است اما داشبورد، کاملا از فوم نرم ساخته شده. این ترکیب به صندلیهای ردیف دوم هم سرایت میکند و در این قسمت به جز دریچههای سیستم تهویه هوا و یک پورت شارژ USB، چیز دیگری دیده نمیشود.
مشخصات فنی و آپشن ها و امکانات آریزو ۵ اسپرت
در زیر کاپوت ام وی ام آریزو ۵ اسپرت یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ ۱.۵ لیتری قرار دارد که در بهترین روز خود میتواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. تمام این توان از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT نسل 3 با 9 دنده مصنوعی، به چرخهای جلویی منتقل میشود تا در عرض 10 ثانیه، چری آریزو 5S مدیران خودرو را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین حداکثر سرعت آریزو 5 اسپرت به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر، تقریبا ۷ لیتر سوخت مصرف میکند (در حالت ترکیبی).
در ادامه به لیست امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و آپشن های آریزو ۵ اسپرت میرسیم:
کروز کنترل
دستیار حرکت در سربالایی
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش
اتوهلد و ترمز پارک برقی
دو حال رانندگی شامل حالتهای اسپرت و اکو
کالیپر ترمز قرمز رنگ
رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی ۵ پره
سیستم ترمز تمام دیسک
۴ ایربگ (۶ ایربگ در نسخه فول آپشن)
سنسور پارک در سپر عقب
سنسور نور و باران
درگاه برق 12 ولت DC با توان 12 وات
پورت شارژ USB (دو عدد)
دریچههای تهویه هوا برای سرنشینهای ردیف عقب
دوربین دنده عقب
سیستم پایش باد لاستیکها
صندلی برقی راننده با تنظیم دو حالته
ترمز ضد قفل و کمک به همراه سیستم توزیع نیروی ترمز
فرمان برقی با قابلیت حساسیت به سرعت
نمایشگر مولتی مدیا ۸ اینچی و لمسی
سیستم استارت کی لس
سیستم ورود بدون کلید به کابین
تهویه هوای اتوماتیک
صندلیهای تاشو در دریف عقب با قابلیت دسترسی به صندوق عقب
آینههای جانبی برقی و تاشو
سانروف با پرده دستی
شیشههای برقی با قابلیت آنتی تراپ
قیمت و تاریخ رونمایی عمومی از آریزو ۵ اسپرت
در حال حاضر چری آریزو 5 توربو IE صفر کیلومتر در بازه 900 میلیون تا 1.2 میلیارد تومان آگهی میشود. پس جای تعجبی هم ندارد که قیمت آریزو ۵ اسپرت هم از همین فرمول تبعیت کند و به بالای یک میلیارد تومان برسد. همچنین در پایان کار باید اشاره کنیم که چری آریزو 5S مدیران خودرو قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده، به صورت عمومی رونمایی و راهی بازار شود.