به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، بر اساس بند «ج» ماده 6 قانون بودجه 1403، وزارت راه و شهرسازی موظف است با استفاده از دستگاه های هوشمند کلیه خودروهای تردد در جاده (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و فاکتور پلاک عمومی) را مورد نظارت قرار دهد. بزرگراه های شریانی با توجه به میزان سفر به ازای هر کیلومتر و نوع وسیله نقلیه با تصویب هیات وزیران مالیات اخذ و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خزانه واریز می شود. هزینه های عمرانی در قالب بودجه سالانه پس از مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور. مجازات جرایم رانندگی تا حل و فصل این موارد معلق است. در زیر به بررسی بیشتر این بند قانون بودجه 1403 می پردازیم.
90 درصد یدک کش خاکی است!
نوع وسیله نقلیه نیز هنگام محاسبه عوارض آزادراه مهم است.
چرا ترجیج مردم این است که با خودرو سواری تردد کنند؟
دبیر انجمن خودروسازان درباره ماهیت طرح اخذ عوارض از خودروها براساس تبصره لایحه بودجه سال آینده گفت: اگر به اندازه کافی وسایل حملونقل عمومی برای مردم فراهم شده بود، در چنین شرایطی اخذ عوارض از خودروها مشکلی نداشته و اصولی بود؛ اما کشور ما در حال حاضر زمینه اجرای این طرح را ندارد.
احمد نعمتبخش همچنین درباره تاثیر اخذ عوارض خودرو بر هزینه های زندگی مردم افزود: در شرایط حاضر اخذ عوارض از خودروهای شخصی، فشار مضاعف بر دوش مردم است. وقتی حملونقل برونشهری سهم ۷درصدی دارد یعنی ۹۳درصد مردم مجبورند از خودرو شخصی برای جابهجایی استفاده کنند.
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سوالی مبنیبر تاثیر طرح اخذ عوارض بر تولید و قیمت خودرو در آینده، عنوان کرد: هنوز برای پیشبینی درباره تولید و قیمت خودرو در نتیجه اجرای این طرح زود است. اگر تسهیلات برای حملونقل عمومی فراهم میشد، میتوانستیم بگوییم که تقاضا برای خودروهای سواری کاهش پیدا میکند و باید با احتیاط بیشتری تولید داشته باشیم.
اجرای طرح اخذ عوارض از خودروها باعث کاهش تولید خودرو یا کاهش نیاز مردم به خودرو نخواهد شد. در کشورهای دیگر این طرح اجرا میشود و از طریق این عوارض، حملونقل عمومی را توسعه میدهند؛ اما در ایران به هر دلیلی تاکنون این طور نبوده است، پس اثر این طرح احتمالا بیشتر باعث افزایش هزینههای زندگی مردم میشود