قطعات خودرو

آیا با اجرای طرح اخذ عوارض قیمت خودرو تغییر می‌کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، بر اساس بند «ج» ماده 6 قانون بودجه 1403، وزارت راه و شهرسازی موظف است با استفاده از دستگاه های هوشمند کلیه خودروهای تردد در جاده (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و فاکتور پلاک عمومی) را مورد نظارت قرار دهد. بزرگراه های شریانی با توجه به میزان سفر به ازای هر کیلومتر و نوع وسیله نقلیه با تصویب هیات وزیران مالیات اخذ و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خزانه واریز می شود. هزینه های عمرانی در قالب بودجه سالانه پس از مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور. مجازات جرایم رانندگی تا حل و فصل این موارد معلق است. در زیر به بررسی بیشتر این بند قانون بودجه 1403 می پردازیم.

 

 

90 درصد یدک کش خاکی است!
بر اساس پیام سردار تیمور حسینی، جانشین فرمانده انتظامی فرج، سالانه بیش از 600 میلیارد کیلومتر توسط بیش از 52 میلیون راننده با 39 میلیون وسیله نقلیه در جاده های شهری و روستایی کشور طی می شود. حدود 90٪ از کل حمل و نقل در کشور توسط حمل و نقل زمینی انجام می شود و 10٪ باقی مانده توسط حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی انجام می شود.
با توجه به حجم بالای استفاده از وسایل نقلیه داخلی و الزامات توسعه پایدار در همه سطوح، اهمیت حمل و نقل، زیرساخت ها و اقدامات آن بسیار حائز اهمیت است.
همچنین لازم به ذکر است که 93 درصد کالاهای ملی و 82 درصد مسافران توسط وسایل نقلیه جاده ای جابجا می شوند. از سوی دیگر در نیمه نخست امسال 10 هزار و 720 نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.2 درصد افزایش داشته و تعداد قربانیان 9 هزار و 904 نفر بوده است.
همچنین لازم به یادآوری است که سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده در وقوع تصادفات موثر هستند و اگرچه عوامل انسانی بیشترین نقش را در تصادفات رانندگی ایفا می کنند، اما به دو بخش دیگر نیز توجه می شود. تاثير گذار برای کاهش تصادفات رانندگی و مرگ و میر البته مستلزم صرف هزینه و تخصیص اعتبارات لازم است. بودجه ای که قرار است بخشی از آن در سال آینده و بر اساس بند 6 تبصره 6 لایحه بودجه 1403 تامین شود، از محل اخذ عوارض برای کلیه خودروهای تردد در بزرگراه شریانی است.
نوع وسیله نقلیه نیز هنگام محاسبه عوارض آزادراه مهم است.
بر اساس این ابلاغیه، وزارت راه و شهرسازی باید دستگاه‌های هوشمندی را در راه‌های شریانی اصلی کشور نصب کند که احتمالاً از این دستگاه‌ها برای محاسبه دقیق مسافت طی شده خودروها استفاده می‌کند. هنوز مشخص نیست میزان تردد خودروها چگونه محاسبه می شود و باید منتظر اطلاعات بیشتر درباره این طرح باشیم. اما مسلماً هر چه بیشتر سفر کنید، هزینه بیشتری نیز باید پرداخت کنید.
نوع خودرو نیز در محاسبه مالیات تاثیرگذار خواهد بود. مطمئن نیستید که منظورتان از نوع ماشین چیست؟ می توان حدس زد که دولت قصد دارد از خودروهای گران تر مالیات بیشتری دریافت کند.
همچنین ممکن است خودروهای خسته و آلوده پول بیشتری بپردازند. در قسمت آخر این پست همچنین به این موضوع اشاره شده است که رانندگان در صورت پرداخت معافیت مالیاتی می توانند تخلفات رانندگی خود را دریافت کنند.
در هر صورت این تمام اطلاعاتی است که در حال حاضر در مورد این طرح پیشنهادی در اختیار داریم و تا زمانی که جزئیات بیشتری از این یادداشت منتشر نشود، نمی توان نظرات دقیق تری ارائه داد. اما عوارض بزرگراه ها باید منتظر افزایش قابل توجهی در سال آینده باشد.

چرا ترجیج مردم این است که با خودرو سواری تردد کنند؟

دبیر انجمن خودروسازان درباره ماهیت طرح اخذ عوارض از خودروها براساس تبصره لایحه بودجه سال آینده گفت: اگر به اندازه کافی وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مردم فراهم شده بود، در چنین شرایطی اخذ عوارض از خودروها مشکلی نداشته و اصولی بود؛ اما کشور ما در حال حاضر زمینه اجرای این طرح را ندارد.

 

احمد نعمت‌بخش همچنین درباره تاثیر اخذ عوارض خودرو بر هزینه های زندگی مردم افزود: در شرایط حاضر اخذ عوارض از خودروهای شخصی، فشار مضاعف بر دوش مردم است. وقتی حمل‌ونقل برون‌شهری سهم ۷درصدی دارد یعنی ۹۳درصد مردم مجبورند از خودرو شخصی برای جابه‌جایی استفاده کنند.

 

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر تاثیر طرح اخذ عوارض بر تولید و قیمت خودرو در آینده، عنوان کرد: هنوز برای پیش‌بینی درباره تولید و قیمت خودرو در نتیجه اجرای این طرح زود است. اگر تسهیلات برای حمل‌ونقل عمومی فراهم می‌شد، می‌توانستیم بگوییم که تقاضا برای خودروهای سواری کاهش پیدا می‌کند و باید با احتیاط بیشتری تولید داشته باشیم.

 

اجرای طرح اخذ عوارض از خودروها باعث کاهش تولید خودرو یا کاهش نیاز مردم به خودرو نخواهد شد. در کشورهای دیگر این طرح اجرا می‌شود و از طریق این عوارض، حمل‌ونقل عمومی را توسعه می‌دهند؛ اما در ایران به هر دلیلی تاکنون این طور نبوده است، پس اثر این طرح احتمالا بیشتر باعث افزایش هزینه‌های زندگی مردم می‌شود

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *