به گزارش « قطعات خودرو » به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، چند وقتی است که قیمت خودرو در بازار آزاد روند نزولی دارد که بعد از افزایش قیمت های نجومی این کاهش قیمت رخ داده است. کاهشی که قیمت برخی محصولات در بازار رو به قیمت کارخانه نزدیک کرده است.
طبق مشاهدات میدانی، قیمت بسیاری از خودروهای داخلی مانند پژو 206، پراید و دیگر محصولات خودروسازان کاهش قیمت 20 تا 30 درصدی نسبت به یک ماه گذشته داشته است و این کاهش باعث نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه شده است.
روند کاهش قیمت ها با عرضه خودروهایی که در انبار خودروسازان مانده است، تداوم بیشتری دارد. حجت الاسلام و المسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه تصور مدیریت بازار به منظور سود بیشتر توسط خودروسازان در افکار عمومی وجود دارد، گفت: برغم تحریمها به خصوص در حوزه هستهای، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفتهای حیرتآوری هستیم، ولی در حوزه خودرو این وضعیت ملاحظه نمیشود.
ترخیص ۴۰ هزار خودرو تا پایان آذر
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، افزود: این تلقی در جامعه وجود دارد که میخواهند عمدا خودروها را کف پارکینگها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این مسأله منجر به بدبینی{به خودروسازان}در جامعه شده است.
او در ادامه گفت : اگر تولید باشد و عرضه نیز به موقع صورت بگیرد، جو روانی حاکم بر جامعه در کاهش تقاضا نمود پیدا خواهد کرد.
درویشیان گفت: طبق آماری که داریم یکی از خودروسازان حدود ۳۱ هزار خودرو آماده تحویل به مشتریان دارد و به نظر میرسد، چون ناوگان حمل و نقل برای انتقال خودروها مشکل دارد، این امر صورت نمیگیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوال که مشکل نیروی انتظامی در شمارهگذاری چیست؟ بدون آن که اشاره به دلیل عدم شماره گذاری اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار خودروی تولیدی توسط دو خودروساز کشور، معطل پلاک و شمارهگذاری است. همچنین مدیران ۲ شرکت خودروسازی کشور، وابستگی به برخی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ، افزایش هزینه حمل و برخی مشکلات در حوزه زیستمحیطی و گمرک را دلیل اصلی مشکلات و عدم بهموقع عرضه خودرو اعلام کردند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور: ایران خودرو ۳۱ هزار و سایپا ۸ هزار خودرو در پارکینگ هایشان دارند که تا پایان آذر این خودروها تحویل مشتریان میشود.
وی افزود: ایده قرعه کشی خودرو در بخشنامهای فروش فوق العاده خودرو بدون پیش پرداخت که یک طرح ناپخته بود، از سوی کمیته خودرو با هماهنگی شورای رقابت و سازمان حمایت از خردادماه امسال اجرایی شد و ماحصل آن پس از گذشت بیش از شش ماه از اجرای آن، فقط آشفتگی وافزایش قیمتهای شدید در بازار خودرو بود.
علی الحساب با همین کاهش های جزئی، قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه نزدیک شده است، به عبارت ساده تر فعلا برای خرید برخی محصولات دیگر نیازی به تلاش برای برنده شدن در قرعه کشی نیست.
بی معنایی قرعه کشی با نزدیک شدن قیمت خودرو درب کارخانه به حاشیه بازار
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر قیمت خودرویی با قیمت حاشیه بازار یکسان شد و تقاضا و تولید با هم برابر بودند قرعه کشی دیگر معنا ندارد.
اما هنوز هم اما و اگرهایی برای برداشتن این طرح وجود دارد. رزم حسینی وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر شکستن انحصار در بازار خودرویی، گفت: ما به دنبال شکستن انحصار در بازار خودرو هستیم و این کار را خواهیم کرد. کارخانههای خصوصی باید تقویت شوند تا رقابت سالمی بین کارخانجات فعال در کشور داشته باشیم.
او گفت: میزان تولید افزایش پیدا کرده و این ادامه پیدا خواهد کرد. افزایش تولید یعنی اشتغال بیشتر و بهبود فضای تولید.
در خصوص واردات چند مولفه باید در نظر گرفته شود، کارهای کارشناسی این موضوع در حال انجام است تا جای خالی موجود در بازار پاسخ داده شود.
برنده شدگان قرعه کشیهای خودرو، مصرف کننده واقعی نیستند!
حالا از طرفی این چرخه می تواند با افتادن خودرو در جاده بورس تکمیل شود. صفاری مشاور رئیس شورای رقابت و کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد:
طبق بررسیها بیش از ۹۰ درصد افرادی که در قرعه کشیها برنده میشوند، از طریق مبایعه نامه اقدام به فروش خودروی خود میکنند. نحوه قیمت گذاری در بازار به این گونه است که برخی از سایتها قیمتهای خودرو را روز به روز طبق سلیقه خود تعیین و منتشر میکنند. در این میان ناظری برای این سایتها وجود ندارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما نیازمند یک بستر برای قیمت گذاری عرضه و تقاضا خودرو هستیم. با توجه به آنکه بورس، بازاری شفاف بوده و رانت در آن وجود ندارد، بورس کالا محلی برای کشف قیمت برندهای پر تیراژ تولید کننده های خودرو است. این کشف قیمت با قیمتهای منصفانه شورای رقابت یکسان نیست. زمانی که تعداد خودرو در جامعه افزایش پیدا میکند، هوا آلوده شده و باید حمل و نقل شهری را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این اختلاف قیمت وجود دارد. برای حل این مسئله میتوانیم جلوی واردات خودرو را باز بگذاریم یا کیفیت تولید داخلی را افزایش دهیم. همچنین با بستن سایتهایی که در قیمت گذاری نادرست دخالت دارند، میتوانیم ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشیم. ما باید خودرو ساز را موظف کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید هفتگی خود را در بازار بورس کالا عرضه کنند.
هرچند از ابتدا فعالان باتجربه شکست کامل این طرح را پیش بینی کرده بودند، اما لجاجت وزارت صمت و شورای رقابت باعث افزایش واسطه گری و ورود میلیونها نفر به این عرصه شد. درحالی که در سال قبل در بیشترین حالت کمتر از ۵۰۰ هزار تقاضا برای ثبت نام خودرو در فروش فوری وجود داشت و مردم عادی نیز به سادگی امکان ثبت نام در طرحهای پیش فروش یک ساله را داشتند، اما پس از اجرای طرح قرعه کشی این تقاضا برای فروش فوق العاده به حدود ۴.۵ میلیون نفر رسید و حتی برنده شدن در پیش فروش را برای مردم تبدیل به آرزو کرد. این درحالی است که محدودیتهای سال قبل نسبت به امسال بسیار کمتر بود.
نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه، باعث شده تقاضا برای قرعه کشی هم کم شود، اگر اکنون مسئولان تلاش خود را برای ثابت نگه داشتن این اختلاف قیمت کم کنند، بازار روند مثبت تری را خواهد داشت.