قطعات خودرو

بند الف – ماده 30

یکی از وظایف و اختیارات اتحادیه‌ها عبارت است از ارائه پیشنهاد برای تهیه، تنظیم یا تغییر ضوابط صدور پروانه کسب و انواع‌ پروانه‌های لازم برای مشاغل، به اتاق اصناف شهرستان.

این بند بسیار مهم و راه گشا است

یکی ازمشکلاتی که اتحادیه ما با آن درگیر است تعداد زیاد اعضای اتحادیه به نسبت حجم بازار است. دولت با توجه به این که گشایش هر واحد صنفی به معنای ایجاد اشتغال حداقل برای یک نفر به صورت ثابت است. همه محدودیت های دریافت پروانه کسب را برداشت. البته توجیه دولت بسیار رفع انحصار و ایجاد فرصت یکسان برای همه مردم و افزایش رقابت در بازارهای مختلف بود.

اما نتیجه چیزی دیگری شد!

افرادی بدون داشتن تجربه کافی و حتی سرمایه لازم وارد بازار شدند و به طور طبیعی پس از مدتی بدهکار کسانی شدند که به ایشان جنس داده بودند. چون سرمایه کافی نداشتند، راه و رسم فروش جنس را هم به خوبی نمی دانستند. در وصول مطالبات و تادیه دیون فاصله بزرگی ایجاد شد. این رویه منجر به ورشکستگی و حیف شدن سرمایه سایر اعضاء می گردد.

تازه تصویر صدرالاشاره صورت خوب ماجرا است والا عده‌ای به قصد کلاهبرداری وارد بازار می‌شوند. جوازی می گیرند، مغازه ای اجاره می کنند و با همین دو مدرک دسته چک و حساب جاری باز می کنند. بقیه مسیر واضح است.

اتحادیه می تواند پیشنهاد ضوابط خاص بدهد

این اختیار در صورتی که با توجیهات و زبان گویا مطرح شود دولت و قانون‌گذاران را مجاب خواهد کرد. که پرونده‌های کیفری و حقوقی را به خاطر اشتغال‌زایی کوتاه مدت و مخرب افزایش ندهند. هم‌چنین اجازه دهند روند رشد و گسترش صنف به صورت طبیعی و متناسب با حجم بازار افزایش یابد چراکه در غیر این صورت علاوه بر مشکلات اجتماعی و فرهنگی وقضایی از نظر اقتصادی نیز سهم هزینه شبکه توزیع در قیمت مصرف کننده کالا افزایش می‌یابد و در واقع مصرف کننده نهایی هزینه انبساط نا متقارن شبکه توزیع را می پردازد.

انواع پروانه کسب، ظرفیتی بسیار مغتنم

همین الان تعداد بی‌شماری سایت، کانال و صفحه اینستاگرامی وجود دارد که لوازم یدکی می‌فروشند. می گویم بی شمار چون واقعا قابل احصاء نیست و آماری گرفته نشده و اساساً آن قدر رها شدگی در فضای مجازی وجود دارد که نمی‌توان آن را توصیف کرد. موارد بسیار زیادی مشاهده می شود که حتی همان پیچ یا کانال یا سایت را هم ندارند و مثلاً در دیوار خرید و فروش انجام می‌دهند. اعم از قطعات نو یا دست دوم

همیشه عده‌ای شاغل در صنف بوده اند که سرپایی کار می کردند یا کسانی که با وانت یا ون یا خاور به توزیع مویرگی مباردت می‌کنند. همه این ها و فعالان فضای مجازی می توانند با تشکیل پرونده در اتحادیه و دریافت پروانه کسب مخصوص و متفاوت با پروانه های معمول، حداقل شناسایی شده و ساماندهی شوند.

آنچه عرض شد صرفا طرح موضوعی بود که همکاران ارجمند و اعضای اتحادیه، خصوصاً کسانی که داوطلب حضور در هیئت مدیره جدید شده اند. پیشنهاد کنیم به این بخش از وظایف و اختیارات اتحادیه ها توجه کنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است