جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

از ناک زدن پرخوران‌ها جلوگیری کنید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،یکی از چالش‌های موتورهای توربوشارژ انفجار زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد است که البته خسارت سنگینی نیز به موتور می‌زند. این مشکل را می‌توان با استفاده از روغن مناسب حل کرد.

یکی از چالش‌های موتورهای توربوشارژ انفجار زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد است که البته خسارت سنگینی نیز به موتور می‌زند. این مشکل را می‌توان با استفاده از روغن مناسب حل کرد.

از مشکلات موتورهای بنزینی مجهز به سیستم پرخوران یا توربوشارژ می‌توان به ایجاد احتراق (انفجار) زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد اشاره کرد که ایجاد کوبش یا «Knock» می‌کند. این شرایط می تواند منجر آسیب بسیار و خسارت جدی در موتور شود. یکی از راه‌های کاهش پدیده احتراق زودرس در موتورهای بنزینی توربوشارژ استفاده از روانکارهای ویژه این نوع موتورهاست.

 

براساس تحقیقات یک‌دهه گذشته شرکت جنرال‌موتورز و دانشگاه ساوت‌وست مشخص شده است شیمی موادافزودنی پاک‌کننده در روغن موتور نقش بسیار پررنگی در کاهش این پدیده مخرب می‌تواند داشته باشد.

 

در کشور نیز این اواخر استفاده از خودروهای توربوشارژ وارداتی یا نصب توربوشارژ روی موتورهای تنفس‌طبیعی به‌دلیل افزایش توان و شتاب خودرو با اقبال عمومی زیادی مواجه شده است.

 

از این رو توصیه می‌شود در موتور خودروهای مجهز به توربوشارژ از روغن‌هایی با سطح کارآیی حداقل API SN Plus یا API SP که از سال‌های 2018 به بعد توسعه یافته‌اند، استفاده شود.

 

 

از الزامات این سطوح کارآیی، موفقیت روغن‌های موتوری در آزمون‌های کنترل احتراق پیش‌رس است که در سطوح کارآیی API SN و ماقبل آن قرار نداشته باشند.

 

 

در کشور هم‌اکنون پالایشگاه‌های روغن‌سازی مانند پالایشگاه نفت‌پارس روغن‌های موتوری بنزینی با سطح کارآیی API SP ویژه موتورهای بنزینی توربوشارژ را توسعه داده‌اند که در سبد محصولاتشان قرار دارد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار