قطعات خودرو

کاهش قیمت خودرو داخلی و وارداتی هم‌زمان با کاهش قیمت دلار شروع شد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری خبر آنلاین، برخلاف اعلام برخی سایت ها و فضای مجازی که از افزایش قیمت خودرو خبر می‌دهند، هم‌زمان با کاهش قیمت دلار در بازار، خودرو نیز در مسیر ریزشی قرار گرفته است. بااین‌حال، روند بازار از قفل شدن خریدوفروش حکایت دارد و رکود شدید در بازار حاکم است. آن‌طور که در گزارش‌های میدانی مشاهده می‌شود، در حال حاضر پراید ۱۱۱ در بازار ۲۶۸ میلیون تومان قیمت دارد و پراید ۱۳۱ نیز به قیمت ۲۶۸ میلیون تومان به فروش می‌رود. بر همین اساس، تیبا هاچ‌بک‌ پلاس در بازار ۵ میلیون تومان ارزان شد و به قیمت ۲۸۷ میلیون تومان کاهش یافت. این در شرایطی است که هفته گذشته تیبا مرز ۳۰۰ میلیون تومان را هم رد کرده بود.

 

گزارش‌های میدانی همچنین حاکی از آن است که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۵۳ میلیون تومان کاهش یافت و به ۴۵۵ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ فول نیز با کاهش ۷۵ میلیون تومانی را تجربه کرد و ۵۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین پژو پارس TU۵ ریزش ۷۲ میلیون تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۵۱۶ میلیون تومان رسید. پژو پارس سال هم با کاهش ۷۳ میلیون تومانی، ۴۶۵ میلیون تومان فروخته شد. در این میان، سمند EF۷ نیز به قیمت ۴۷۰ میلیون به فروش می‌رود و تارا دنده‌ای به ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است.

 

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، نرخ‌هایی که پیش از این در فضای مجازی عنوان می‌شد، ناشی از افزایش نرخ ارز و حباب بود. اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران درباره روند بازار گفته است، از روز پنجشنبه گذشته و با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی که در ادامه شاهد افت دو تا سه هزارتومانی نرخ دلار بودیم، قیمت خودروهای داخلی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است؛ بااین‌حال هنوز بازار راه نیفتاده است. به اعتقاد او، این افت قیمت در خودروهای مونتاژی و خارجی ملموس‌تر و شدیدتر بود.

 

 

نمایشگاه‌داران عنوان می‌کنند که به‌طور متوسط به‌ازای هر ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خودروها، دیروز شاهد افت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی بودیم و این افت در خودروهای مونتاژی و خارجی تا ۲ برابر (۴۰ میلیون تومان) بوده است. فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند؛ در صورت تداوم روند نزولی نرخ دلار، می‌شود امیدوار بود که قیمت‌ها در بازار خودرو هم ریزشی شود؛ اما به شرط این‌که خودروسازان هم نیاز بازار را تأمین کنند، وگرنه همچنان در بازار شاهد بی‌ثباتی خواهیم بود.

 

باید منتظر ماند و دید که آیا وعده وزارت صمت درباره عرضه ۹۰۰ هزار خودرو در ۶ ماهه آینده و همچنین حذف فرایند قرعه‌کشی خودروهای پرطرفدار عملیاتی خواهد شد یا خیر. هرچند انتظار نمی‌رود قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی به قیمت‌های چند ماه پیش که تلاطم ارزی وجود نداشت بازگردد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *