در این رایگیری که توسط نشریه «کار دیزاین» برگزار شد، ۱۶ داور از چهرههای مطرح طراحی خودرو داچیا مانیفستو بهترین کانسپت را انتخاب کردند.
به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، این دهمین سالی است که کانسپت برگزیده سال انتخاب میشود.
مدیران طراحی آئودی، فورد، لامبورگینی، لوسید و مرسدس بنز در بین داوران این رقابت بودند، اما اجازه نداشتند به کانسپتی از شرکت خود رای دهند.
جیمز مکلاکلین سردبیر کار نیوز در مراسم معرفی برنده امسال گفت: «داچیا تاکنون برای هیچ بخشی از این رقابت در نظر گرفته نشده بود. برای همین بردن جایزه بهترین کانسپت سال دستاورد بزرگی برای این کارخانه است و نشان میدهد بخش طراحی این شرکت تا چه حد پیشرفت کرده است.»
کارخانه رومانیایی داچیا یکی از زیر مجموعه های گروه خودروسازی رنو است و خودروهای ارزان تولید می کند. این شرکت شش مدل دارد و ۸۵ درصد از محصولاتش را در بازار اروپا می فروشد.
کانسپت داچیا مانیفستو یک شاسی بلند است که برای رانندگی در خارج از جاده طراحی شده است. این ماشین قرار نیست تولید شود، اما ایده هایی نوآورانه در آن معرفی شده که برخی از آنها در سال های آینده در محصولات داچیا استفاده خواهد شد.
طراحان داچیا می گویند هدفشان طراحی ماشینی ساده و کاربردی بوده که در عین “با حال بودن” به حفظ محیط زیست هم کمک کند.
مانیفستو، شیشه جلو و در ندارد تا به گفته کارخانه، سرنشینان به طبیعت نزدیک تر شوند. ۲۰ درصد بدنه ماشین از پلاستیک بازیافتی ساخته شده که رنگ نمی شود و تعمیر آن ارزان و ساده است.
ماشین فقط یک چراغ جلو دارد چون طراحان داچیا می گویند وقتی نور کافی یا یک چراغ فراهم می شود، گذاشتن دو چراغ ضروری نیست. این چراغ از ماشین جدا می شود و می توان از آن به عنون چراغ دستی استفاده کرد.
کاربرد دوگانه در بخش های دیگر مانیفستو هم دیده می شود. مثلا روکش صندلی ها کیسه خواب می شود و از پشت ماشین هم می توان به عنوان میز کار استفاده کرد. باتری ها هم از ماشین جدا می شود و می توان از آن برای نیرو دادن به لوازم برقی استفاده کرد.
اتاق ماشین بسیار ساده است. همه چیز ضد آب ساخته شده تا راحت شسته شود. روی داشبورد گیره های گذاشته شده که راننده می تواند بسته به نیاز یا علاقه اش وسایل مختلف را به آن وصل کند و چیدمان داشبورد را با سلیقه خود تغییر دهد.
لاستیک ها هم بدون باد است و در نتیجه هیچ وقت پنچر نمی شود.
داچیا می گوید این لاستیک ها آنقدر بادوام است که در طول عمر ماشین نیازی به تعویض آن نخواهد بود.