قطعات خودرو

نیسان آریا با سفر از قطب شمال به قطب جنوب تاریخ‌سازی کرد

نیسان آریا

نیسان آریا اولین خودروی تاریخ است که در سفری پرماجرا و ۲۷ هزار کیلومتری از قطب شمال به قطب جنوب می‌رسد.

 

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، پس از حدود ۹ ماه حضور در جاده‌ها، خودروی برقی نیسان آریا به اولین وسیله نقلیه تاریخ تبدیل شد که از قطب شمال به قطب جنوب سفر می‌کند. کریس رمزی و همسرش جولی این سفر تاریخی را انجام داده‌اند. زوج اسکاتلندی یاد شده که قبلاً نیز برای اولین بار در رالی مغولستان با یک خودروی برقی شرکت کرده بودند سفر خود را با آریا ارتقا یافته شروع کردند.

 

 

 

این خودروی برقی با کمک شرکت آرکتیک تراکس تولید شده است، شرکتی که در زمینه تجهیز خودروهای آفرود فعالیت می‌کند. ایده سفر با آریا نیز نمایش قابلیت خودروهای برقی و در نهایت تعویض آن‌ها با خودروهای دیزلی بوده است. البته باید دانست علیرغم تغییرات رخ داده، آریا برقی تفاوت زیادی با مدل استاندارد ندارد و بزرگ‌ترین تغییر آن استفاده از لاستیک‌های ۳۹ اینچی و تغییر قوس چرخ‌هاست.

 

 

جدای از این موارد، قوای محرکه و سیستم تعلیق نیسان آریا کاملاً استوک هستند و تنها ارتفاع سیستم تعلیق تغییر کرده است. همچنین خبری از تعویض گیربکس که در خودروهای درون‌سوز دیده می‌شود نیست. همچنین چندین ابزار مخصوص این سفر به خودرو اضافه شده و قلاب‌های بکسل نیز در نظر گرفته شده‌اند. به این لیست باید تقویت فریم و قطعات زیر بدنه را نیز افزود.

 

 

 

 

 

 

آرکتیک تراکس خودروی خود را AT39 می‌نامد اما این زوج ماجراجو در طول سفر نام جدید سونریسا را برای آریا انتخاب کرده‌اند که در زبان اسپانیایی به معنی لبخند است. کریس و جولی ۹ ماه پس از آغاز صفر خود و طی مسافت حدود ۲۷۵۰۰ هزار کیلومتری به قطب جنوب رسیده‌اند. شاید سفر ۹ ماهه زمان زیادی به نظر برسد اما این دو نفر در واقع طبق برنامه اولیه خود سفر کرده‌اند. در حقیقت برنامه آن‌ها بر اساس شرایط آب و هوایی گوناگون و تغییر فصل‌ها چیده شده بود.

 

 

 

 

 

 

البته باید دانست آغاز این سفر یک کار مهم و درعین‌حال سخت بوده است زیرا به دلیل ذوب یخ‌ها چالش‌های زیادی در مسیر وجود داشت. مسئله ذوب یخ‌ها چیزی است که از سال‌های قبل و به دلیل افزایش دمای جهانی شدت گرفته و در سال‌های پیش رو نیز چالش‌برانگیز خواهد بود.

 

بخش اول سفر نیسان آریا در زمستان نیمکره شمالی به دلیل نیاز به یخ محدود بود چراکه بخشی از مسیر به دلیل ذوب یخ غیرقابل‌عبور است. همچنین آخرین بخش سفر نیز در فصل گرم قطب جنوب انجام شد چراکه در فصل زمستان شرایط آب و هوایی قطب بسیار نامساعد خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

نکته جالب اینکه در برنامه‌های اولیه قرار بود از تریلر با آسیاب بادی کوچک استفاده شود تا خودرو در زمان پارک در مناطق قطبی شارژ شود اما تریلر در جاده‌های قطبی جواب نداد. البته در بخش بعدی مسیر رمزی از پانل‌های خورشیدی برای کمک به شارژ آریا استفاده کرد. همچنین زمانی که هوا مساعد نبود از ژنراتورها برای این کار استفاده شد.

 

 

باید گفت سفر در آمریکای شمالی و در بزرگراه‌های وسیع آسان بود. همچنین شارژرهای زیادی وجود داشت هرچند باید گفت آریا پس از تغییرات رخ داده مصرف انرژی بالاتری داشت و شعاع حرکتی آن بسیار کاهش‌ یافته بود.

 

 

 

 

اما همین کاهش شعاع حرکتی نیز جزو پیام‌هایی است که رمزی اعلام می‌کند. اگر آن‌ها بتوانند با یک خودروی برقی که شعاع حرکتی ۲۴۰ تا ۳۲۰ کیلومتری دارد از قطب شمال به قطب جنوب سفر کنند، بنابراین اکثر مردم نیازی به شعاع حرکتی بالایی نخواهند داشت. در بخش آمریکای جنوبی شارژرهای زیادی وجود ندارد بنابراین این زوج با مشکلات زیادی روبرو شدند اما همین سفر فرصتی برای بهبود زیرساخت‌های شارژ چنین مناطقی مهیا می‌کرد و شرکت Enel X در مسیر سفر اقدام به نصب برخی شارژرها نمود.

 

 

 

نهایتاً آریا به بخش پایانی سفر خود رسید و اگرچه همه ما درباره سختی‌های خودروهای برقی در هوای سرد شنیده‌ایم اما این خودرو در دمای منفی ۳۰ درجه و کمتر از آن نیز موفق ظاهر شد. علاوه بر این ارتفاع قطب جنوب از سطح دریا به ۲۸۳۵ متر می‌رسد که به معنی اکسیژن کمتر است. این وضعیت نه تنها برای انسان بلکه برای پیشرانه‌های درون‌سوز نیز سخت است اما آریا برقی مشکلی از این نظر نداشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *