از طرفی، چون تحریم در کار نبود، خودروسازان و قطعهسازان میتوانستند از مسیرهای اصلی و با هزینه متعارف قطعات و مواد اولیه خود را تامین میکردند و نیازی به هزینه اضافی برای دور زدن تحریم نداشتند. اما این تعادل از بهار 97 و پس از نقض برجام، متزلزل شد و کار به جایی رسید که در کنار افت سنگین تیراژ، هزینه تولید بهشدت بالا رفت و نسبت «مبلغ بهای تمامشده» و «مبلغ فروش» خودروسازان بر هم خورد. طبق آنچه ایرانخودرو و سایپا به بورس اعلام کردهاند، از سال 97 تا پایان شهریور امسال، همواره مجموع مبلغ فروش آنها کمتر از بهای تمامشده تولید بوده و نتیجه آن نیز زیان انباشتهای هنگفت است. طبق اعلام خودروسازان، زیان انباشته آنها تا پایان شهریور امسال به حدود 164هزار میلیارد تومان رسیده است.
آنها همچنین با توجه به تداوم قیمتگذاری دستوری، پیشبینی کردهاند در شش ماه دوم امسال کماکان مبلغ فروش محصولاتشان در مجموع کمتر از بهای تمامشده تولید خواهد بود. از همین رو به احتمال فراوان رکورد زیاندهی تولید سالانه خودروسازان در پایان امسال شکسته خواهد شد. این در حالی است که خودروسازان طی امسال و به عناوین مختلف موفق به اصلاح قیمت محصولاتشان شدهاند و از طرفی، تورم نیز حالت افسارگسیختگی سالهای قبل را ندارد و حتی به ادعای دولتیها، نزولی هم هست. با وجود این مسائل، اما خودروسازان همچنان پیشبینی زیان دارند و برآوردشان این است که عدمتعادل بین مبلغ فروش و بهای تمامشده تولید محصولاتشان، امسال رکورد دهه جدید را میزند. خودروسازان در اوایل امسال و پس از حدود 16 ماه فریز قیمت، مجوز افزایش متوسط 40درصدی قیمت محصولاتشان را از شورای رقابت دریافت کردند.
از آن زمان تا به امروز هرچند شورای رقابت مجوز جدیدی برای «افزایش قیمت کارخانهای خودروها» (طبق روال مرسوم) صادر نکرده، اما این به معنای تثبیت تماموکمال قیمت کارخانهای خودروها نبوده است. در این مدت، جدا از اینکه قیت خودروهای داخلی تحت تاثیر تجهیز آنها به استانداردهای جدید و اجباری، رسما بالا رفته است، خودروسازان از ترفند «آپشنال کردن» و «ارتقا دادن» محصولات خود استفاده کرده و از این مسیر، عملا اصلاح قیمت انجام دادهاند. خودروهای بهاصطلاح جدید در واقع جانشین مدلهای قبلی شدهاند، همانهایی که شورای رقابت مجوز افزایش قیمتشان را نمیداد. این موضوع به معنای حذف محصولات زیانده است، چه آنکه خودروسازان پس از دریافت لیست قیمت خودروهای مثلا جدیدشان، آنها را تحویل مشتریان میدهند و خبری از مدلهای قدیمی نیست.
در کنار اینها، شرایط تورمی کشور نیز نسبت به سالهای قبل (منظور سالهای تحریم است) بهبود یافته و این موضوع طبعا روی کنترل هزینه تولید اثرگذار است. با توجه به اتفاقات رخداده، انتظار میرفت و میرود از سرعت زیاندهی خودروسازان کاسته شود، بااینحال برآورد آنها فعلا چیز دیگری است.
برآورد زیان 1402 خودروسازی
اما جزئیات گزارش ارائهشده از سوی خودروسازان به بورس نشان میدهد آنها در بیش از پنج سال گذشته دورهای پرنوسان را در زیاندهی تولید تجربه کرده اند. در سال 97 که نهتنها صنعت خودرو بلکه کل کشور با تحریمهایی سنگین مواجه شد، هر دو خودروساز بزرگ داخلی زیان تولید را تجربه کردند. در این بین، ایرانخودرو در سال 97 متحمل زیان خام بالغ بر 3هزار و 200میلیارد تومانی شد. سایپا نیز در این سال زیانی کمتر از دو هزار میلیارد تومانی را تجربه کرد. بنابراین این دو شرکت روی هم حدودا 5.2هزار میلیارد تومان زیان دیدند.
اما در سال 98 خودروسازان بزرگ کشور روندی متفاوت داشتند، به نحوی که ایرانخودرو به زیاندهیاش ادامه داد اما سایپا مسیری عکس داشت. ایرانخودروییها در سال تحت بررسی 4هزار و 900میلیارد تومان زیان حاصل کردند، اما سایپا به سود خام 200میلیارد تومانی دست یافت. به نظر میرسد توقف تولید برخی از محصولات زیانده سایپا به دلیل تحریم، یکی از دلایل سوددهی سایپا در سال 98 بوده است. در سال 99 سایپا باز هم وارد محدوده زیان شد. گزارش این خودروساز نشان میدهد نارنجیهای جادهمخصوص در این سال بالای یکهزار و 500میلیارد تومان زیان خام را تجربه کردند. ایرانخودرو نیز زیانی حدودا 11هزار میلیارد تومانی را در سال تحت بررسی متحمل شد.
در سال 1400 زیاندهی ایرانخودرو کاهش یافت و به کمی بالای پنجهزار میلیارد تومان رسید. سایپاییها هم در این سال حدود سههزار و 400میلیارد تومان زیان خام تولید داشتند. در سال 1401 روند زیاندهی سایپا ادامه داشت و اتفاقا رشد نیز کرد. سایپا در این سال چیزی حدود 9هزار میلیارد تومان زیان خام را تجربه کرد. در پرونده سال 1401 ایرانخودروییها نیز زیانی بالغ بر 20هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. در نهایت اینکه زیاندهی خودروسازان در نیمه نخست سال جاری ادامه داشته است. بر این اساس، ایرانخودرو در نیمسال نخست، 14هزار و 400میلیارد تومان زیان دیده و سایپا هم متحمل ضرر چهارهزار و 700میلیاردی شده است. بنابراین مجموع زیان نیمسال نخست این دو شرکت به بالای 19هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر برآورد شش ماه دوم امسال درست از آب دربیاید، مجموع زیان امسال ایرانخودرو و سایپا چیزی حدود 39هزار میلیارد تومان خواهد بود.