به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو »،مدیر گروه صنعت اندیشکده امیر کبیر گفت: «تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانشبنیان ها، نیازمند تغییر و تحول در سیاستهای صنعتی حوزه خودرو است که عموما ازسوی بخشهای مختلف دولتی اتخاذ میشوند.»
میلاد بیگی با بیان اینکه سیاستهای فعلی صنعت خودرو با دانشبنیانها همخوانی ندارد، ادامه داد: «اگر این شرکتها را بهعنوان شرکتهای فعال در حوزه فناوری و یادگیری فناوری تعریف کنیم، باید گفت درحالحاضر صنعت خودرو کشور، امکانِ پذیرش شرکتهای دانشبنیان را ندارد.»
وی افزود: «با بررسی دهه گذشته متوجه میشویم بهلحاظ اقتصادی به نفع خودروساز نبوده که به سمت افزایش داخلیسازی، استفاده از قطعات جدید یا بهکارگیری فناوری در صنعت خودرو حرکت کند، این امر ناشیاز بیثباتی سیاستهای صنعتی در حوزه خودرو است که باعث شده اکوسیستم این صنعت، ظرفیت جذب شرکتهای دانشبنیان را در خود نداشته باشد.»
مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر اضافه کرد:«اکوسیستم صنعت خودرو متاثر از سیاستهای دولتی است که از آنها بهعنوان سیاستهای صنعت خودرو نام برده میشود و مهمترین آن طی چند دهه گذشته ناظر بر تعرفه واردات قطعات و خودرو، قیمتگذاری، استانداردهای خودرو و گاه حمایتهای مالی بوده است.»
بیگی با اشاره به تجربه کشورهای موفق ازجمله چین و کره در توسعه صنعت خودرو، بیان کرد: «چین و کره با اتخاذ استراتژی توسعه صنعتی و تعیینتکلیف سیاستهای مربوط به نحوه استفاده از فناوری، صادراتمحور بودن محصولات، ضرورت بهروز بودن و رقابتپذیر کردن این صنعت، تولیدکنندگان خود را به سمت استفاده از فناوری در این صنعت سوق دادند.»