قطعات خودرو

به چه نوع جریمه‌هایی می‌توان اعتراض کرد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بحث رانندگی مطرح می‌شود، روش‌های اعتراض به جریمه رانندگی خودرو است. اما در این میان شاید برخی افراد به اشتباه جریمه شوند. به‌عنوان‌مثال ممکن است پیامکی مبنی‌بر تخلف در خیابان و در تاریخ مشخص برای شما ارسال شود، این در حالی است که شما در آن زمان در آن خیابان حضور نداشتید. قبض‌های جریمه‌ای که ازسوی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شوند، می‌توانند یکی از این موارد باشند: قبض تسلیمی، قبض الصاقی، قبض دوربین و قبض دوبرگی.

قبض تسلیمی
در قبض تسلیمی مامور اهنمایی و رانندگی با اخذ مدارک کامل خودرو و راننده، قبض تسلیمی را به صورت کامل نوشته و اطلاعات راننده و خودرو به طور کامل در آن درج و در نهایت قبض جریمه به راننده تحویل (تسلیم) می‌شود. به این قبض، قبض دست‌نویس هم می‌گویند. اعتراض به قبض تسلیمی معمولا کمترین احتمال موفقیت را دارد. زیرا استنباط می‌شود از آنجاکه قبض، تسلیم راننده شده، احتمال خطا بسیار پایین است و راننده قبلا فرصت اعتراض به خود مامور در زمان تسلیم قبض را داشته است.

قبض الصاقی
در این قبض معمولا خودرو در محلی پارک‌شده ساکن است و راننده آنجا حضور ندارد. اما مامور پلیس به‌دلیل تخلف خودرو قصد صدور قبض جریمه راهنمایی رانندگی را دارد. به دلیل نبود مدارک خودرو و راننده، قبض عمومی برای این تخلف صادر، اطلاعات عمومی خودرو مانند شماره پلاک، نوع خودرو و رنگ در آن درج شده و به خودرو چسبانده (الصاق) می‌شود. در این قبض‌ها به دلیل اینکه خودرو ساکن بوده و مامور پلیس به طور کامل و مسلط تخلف را بررسی و اقدام به صدور قبض کرده، اعتراض‌های ثانوی کمتر مورد قبول‌واقع می‌شوند.

قبض دوربین
دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به دو نوع تقسیم می‌شوند: دوربین‌های هوشمند و دوربین‌های اپراتوری. در مورد دوربین‌های هوشمند کلیه فرآیند به صورت مکانیزه انجام شده و با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، کلیه اطلاعات لازم ازجمله شماره پلاک خودرو استخراج می‌شود. این دوربین‌ها معمولا در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که کمتر نیاز به تحلیل فردی باشد. یکی از بهترین‌ مکان‌ها برای استفاده از دوربین‌های هوشمند، تشخیص سرعت غیرمجاز رانندگی با دوربین راهنمایی‌ورانندگی و همچنین طرح‌های ترافیکی است. دوربین سرعت سنگین‌ترین جریمه‌ها را از نظر مبلغ جریمه به‌خود اختصاص می‌دهد. اما در دوربین‌های اپراتوری درنهایت اپراتور، اقدام به بررسی تخلف و صدور جریمه می‌کند. در مراکز پلیس، اپراتورهای انسانی مسئول بررسی و نظارت بر دوربین‌های مختلف نصب‌شده در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها هستند. این نظارت به صورت ۲۴ ساعته است و به دلیل ضبط تصاویر، امکان بررسی تخلفات و اتفاقات در آینده نیز وجود دارد. جریمه‌هایی همچون پارک دوبله و پارک در محل ممنوع توسط دوربین‌های اپراتوری صادر می‌شوند. در مورد اعتراض به قبض دوربین‌، می‌توانید تصویر تخلف را درخواست کنید. درصورتی‌که تصویر پلاک خودرو واضح باشد، با اطمینان می‌توان گفت که اعتراض رد خواهد شد ولی در صورتی که تصویر پلاک ناخوانا باشد امکان درخواست تجدید نظر وجود خواهد داشت.

قبض دوبرگی
در برخی موارد پلیس با مشاهده تخلف از یک راننده یا احتمال وجود مشکل و مشکوک شدن به یک خودرو درخواست ایست و بررسی می‌دهد؛ اما ممکن است راننده عامدانه خودرو را متوقف نکند و به دستور پلیس بی‌اعتنایی کند. حتی در صورتی که راننده متوجه دستور پلیس نشود و خودرو را نگه ندارد، شامل این جریمه می‌شود. به‌عبارت دیگر چه به عمد و چه به سهو در صورت عدم‌توجه به دستور پلیس مبنی‌بر ایست، خودرو شامل این بند می‌شود. علت نام دوبرگی برای این نوع قبض آن است که پلیس اقدام به صادر کردن دو قبض جریمه برای راننده می‌کند. قبض اول مربوط به تخلف خودرو و قبض دوم به علت عدم‌توجه به دستور ایست پلیس است. در مورد اعتراض به جریمه دو برگی لازم به ذکر است چون احتمال خطا به دلیل عدم ایست کامل خودرو وجود دارد، احتمال موفقیت در حذف قبض جریمه یا کاهش مبلغ آن وجود دارد، به‌خصوص درصورتی‌که دلایل کافی برای اشتباه وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است قبض در نزدیکی شهر اصفهان صادر شده باشد، ولی در تاریخ مذکور و در زمان حدودی صدور قبض، شما در شهر دیگری بوده و دلیل کافی برای اثبات آن را نیز داشته باشید.

اعتراض به جریمه های رانندگی
در صورتی که فرد به برگ جریمه اعتراض داشته باشد، باید با ذکر دلایل به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خود را مطرح و یا به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کند. مدارک لازم برای اعتراض به جریمه رانندگی عبارتند از اصل کارت‌شناسایی، اصل سند مالکیت خودرو، فرم درخواست، کارت شناسایی معتبر مالک وسیله‌نقلیه یا وکیل قانونی آن، کارت شناسایی راننده متخلف در صورتی که شخص دیگری غیر از مالک خودرو راننده باشد. درخواست شما از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌شود و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد. در این مرحله اگر متقاضی نسبت به نتیجه قانع شد، نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، اما درصورتی‌که قانع نشده باشد، می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند. در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی، تخلفات را بررسی کرده و در نهایت حکم نهایی را قاضی در این مورد صادر می‌کند. رأی صادرشده در این مرحله قطعی است و قابل اعتراض نیست. درصورتی‌که پس از تاریخ صدور قبض در مدت زمان ۶۰روز قبض صادر شده پرداخت نشود، مبلغ آن به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به این مساله لازم است رانندگان با استعلام قبض‌های خود از صادر نشدن قبض‌های جدید و یا پرداخت قبض‌های قبلی اطمینان حاصل کنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است