به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری خانه ملت، لطف اله سیاه کلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار، گفت: وزیر صمت ادعا کرد که تیراژ تولید افزایش پیدا میکند در حالیکه این ادعا محقق نشد و فقط خودروهای موجود در انبارها عرضه شد؛ هرچند دلیل در انبار ماندن خودروها را نبود قطعات مطرح میکردند اما این مشی خودروسازان است که خودروها را در انبارها نگهداری کنند تا خودرو گران شود، سپس به بازار عرضه کنند که الحمدالله آقای وزیر با اقدامات خود،موجب رشد خطی قیمت خودرو نشد بلکه قیمت خودرو را به صورت نمایی رشد داد.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامههای وزیر صمت به سامان نمیرسد زیرا نسخه نوشته شده توسط وی نسخه درستی نبوده و غلط است، افزود: وزیر صمت هر بار ادعای جدید مطرح میکند به طور مثال میگوید خودرو وارد میشود در حالیکه این موضوع نیز اجرایی نشده و فقط تعداد محدودی خودرو واردات شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو لحظهای رشد میکند و روزانه از 5 میلیون تا 20 میلیون بر بهای آن افزوده میشود، اضافه کرد: در این روزها قیمت خودروی 150 میلیونی به 500 میلیون رسیده ، این شرایط را وزیر صمت رقم زده است و پاسخگو نیز نیست.
سیاهکلی با بیان اینکه وزیر صمت متوجه سیاست عرضه و تقاضا نیست و نمیتواند آن را تنظیم کند، بنابراین مسیری که میرود اشتباه است، به وعده وزارت صمت مبنی بر حذف قرعهکشی در سال جاری اشاره کرده و افزود: در وهله نخست باید گفت که تاکنون قرعهکشی حذف نشده، از سوی دیگر سیاستی که وزارت صمت برای حذف قرعه کشی به کار گرفته است، عرضه خودرو در بورس است این در حالی است که عرضه خودرو در بورس به معنای مزایده و گرانتر شدن هر روزه خودرو است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزیر صمت توانایی اداره حوزههای مربوط به صنعت، معدن و تجارت و حل مسائل آن را ندارد، ادامه داد: در مکاتباتی که مردم با نمایندگان دارند، مطرح میکنند که به صورت مستمر مبلغی را برای تعویض خودروی خود طی چند ماه پس انداز میکنند اما بهای این کالا در چند روز 40 درصد افزایش مییابد.
وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه قیمت خودرو در کارخانه افزایش نیافته است، افزود: هرچند مطرح میکنند که قیمت خودرو در کارخانه تغییر نکرده اما افزایش قیمت خودرو به ازای عرضه خودرو در بورس اکنون به جیب خودروسازان میرود، در واقع قیمتگذاری دستوری حذف شده و بهای خودرو در کارخانه افزایش یافته است و وحشتناکترین نوع قیمتگذاری برای خودرو که عرضه در بورس است، انتخاب شده و امروزه سرهمکنندگان خودرو سود هنگفتی را از جیب مردم به دست میآورند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در هیچ کجای دنیا از این روش برای قیمتگذاری خودرو استفاده نمیکنند زیرا خودرو کالایی مصرفی است اما از آنجا که وزیر صمت خودرو را کالایی سرمایهای تعریف میکند به دنبال اثبات این موضوع است.
سیاهکلی تصریح کرد: اگر جای وزیر صمت بودم، استعفا میدادم، در صورتی که وی ادامه کار دهد در شرایطی که هیچ یک از اقدامات وی درست نبوده معنی ندارد، در دنیا یک تغییر کوچک موجب میشود، وزیر مربوطه استعفا دهد، نمیشود قیمت خودرو بیش از 50 درصد طی چند هفته تغییر کند و وزیر همچنان سخنانی بیان کند که نادرست است./