به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، به گفته کارشناسان این حوزه، تعرفه واردات یکی از مهم ترین ترمزهای واردات خودروهای بزرگ در کشور است. اگرچه دولت در سال گذشته قانون ممنوعیت واردات خودرو را به منظور تنظیم بازار صنعت خودرو و رفع نیاز متقاضیان تصویب کرد، اما کاهش واردات خودرو در سال گذشته، متقاضیان بر این باورند که عرضه خودروهای وارداتی همچنان باقی خواهد ماند. همان مانند محصولات خودروسازان.
با توجه به اینکه بیش از یک سال از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می گذرد چرا دولت در اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو کوتاهی می کند؟
برای تسریع در تامین نیازهای بازار و کاهش خروج ارز چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
در سال های اخیر صنعت خودرو به بزرگترین وام گیرنده بانکی و غیربانکی تبدیل شده است. وام معوقه خودروساز به بانک های کشور چند درصد است؟
اگر به تاریخ بیش از نیم قرنی صنعت خودرو و سرمایه گذاری هنگفت در این بخش نگاه کنید، دلیل ضعف صنعت خودرو در کشور را از نظر کمی و کیفی در چه می بینید؟
نزدیک به دو سال است که دولت برای ایجاد تعادل در تقاضای بازار نقش عمده ای در واردات خودرو داشته است و این طرح در این مدت چه تاثیری بر بازار خودرو داشته است؟
شرکتهای صادرکننده خودرو بارها به دولت توصیه کردهاند که اگر مجوز صادرات خودرو صادر شود، آنها را از وام شرکت مادر یا با پول متقاضیان دریافت میکنند، اما دولت به این چاره گوش نمیدهد. به نظر شما برای تسریع در واردات خودرو چه باید کرد؟
برخی کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقدند؛ ممنوعیت واردات خودرو و فشار تحریمها مانع از عرضه محصولات در تراز تقاضا در کشور بوده و به همین دلیل فنر تقاضا در کشور متراکم شده است و با عرضه حتی ۲۰۰هزار خودرو خارجی این بازار التیام نمییابد. به نظر شما نیاز سالانه کشور به خودرو چه تعداد است؟
در سال نیازمند بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور هستیم تا پاسخگوی تقاضای بازار باشیم، درحالیکه در خوشبینانهترین حالت سالی یکمیلیون دستگاه تولید میکنیم. نکته جالب اینجاست که آن زمان که واردات خودرو به کشور آزاد بود، درخوشبینانهترین حالت ۷۰هزار خودرو به کشور وارد میشد، اما همین تعداد خودرو وارداتی سایهای روی بازار انداخته بود که عرضه و تقاضای واقعی را برقرار میکرد. اما امروز بهواسطه فضای سوداگری که هماکنون در این بازار وجود دارد، بخش زیادی از تقاضای کاذب در بازار خودرو فعال است که خودرو را به کالایی سرمایهای بدل کرده است.