قطعات خودرو

فشار بهره معوقات بانکی روی دوش صنعت خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، به گفته کارشناسان این حوزه، تعرفه واردات یکی از مهم ترین ترمزهای واردات خودروهای بزرگ در کشور است. اگرچه دولت در سال گذشته قانون ممنوعیت واردات خودرو را به منظور تنظیم بازار صنعت خودرو و رفع نیاز متقاضیان تصویب کرد، اما کاهش واردات خودرو در سال گذشته، متقاضیان بر این باورند که عرضه خودروهای وارداتی همچنان باقی خواهد ماند. همان مانند محصولات خودروسازان.

 

 

سجاد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات کم برخی برندها و عدم تولید آن‌طور که انتظار می‌رود توسط خودروسازان خارجی، گفت: متاسفانه دولت نمی‌خواهد بازار خودرو را بهبود بخشد. از این رو. واردات خودرو محدود بوده و عرضه محدود این محصولات در بازار عامل اخلالگر است.
وی افزود: البته بخشی از مشکلات خودروسازان به دلیل تحریم هاست که آن هم یک تیغ دولبه است. یک طرف این است که توانستیم برخی از قطعات را پیدا کنیم و طرف دیگر این که فروشگاه افتتاح شد تا قیمت نهایی برای مردم افزایش یابد.»
با توجه به اینکه بیش از یک سال از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می گذرد چرا دولت در اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو کوتاهی می کند؟
بانک مرکزی با اشاره به کمبود اعتبار لازم برای تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در سال جاری، عملا اجرای این قانون را با آینده و پیامدهای نامشخص به تعویق انداخته است. این سکون یعنی در دو سال گذشته تنها 3500 خودرو وارد کشور شده و خبر اختصاص 3 میلیارد دلار توسط یک شرکت خصوصی برای واردات چای و تجهیزات تولید چای به سوژه رسانه ها تبدیل شده است.
برای تسریع در تامین نیازهای بازار و کاهش خروج ارز چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
این خودرو حدود 13 تا 14 هزار قطعه دارد و بیشتر خودروهای تولید شده در کشور به صورت CKD وارد می شود و فقط در مراکز تولیدی مونتاژ می شود. تولید خودرو در کشور به دلیل هزینه های سربار گران است که باید در نظر گرفته شود. که می شود گفت؛ خودروسازان بین 20 تا 30 هزار کارگر مازاد دارند که حقوق و مزایایی که به این افراد داده می شود بدون توجه به قیمت نهایی هر خودرو تحمیل می شود. از سوی دیگر وام های انباشته خودروسازان امروز به یکی از مشکلات اصلی آنها تبدیل شده است.
در سال های اخیر صنعت خودرو به بزرگترین وام گیرنده بانکی و غیربانکی تبدیل شده است. وام معوقه خودروساز به بانک های کشور چند درصد است؟
خودروسازان در برخی موارد 400 میلیارد تومان وام از شبکه بانکی دریافت کرده اند، اما به دلیل اینکه بازپرداخت این وام ها چند سالی به تاخیر افتاده است، اکنون بازپرداخت وام و سود با تمدید مکرر محقق شده است. 16 هزار میلیارد تومان که البته سود این وام ها بیشتر از قیمت است، روی تک تک خودروهای تولیدی تاثیر می گذارد. به همین دلیل در مقایسه با همتایان بین المللی، عملکرد این بخش از صنعت احساس رضایتی را در بین شهروندان و متقاضیان ایجاد نمی کند.
اگر به تاریخ بیش از نیم قرنی صنعت خودرو و سرمایه گذاری هنگفت در این بخش نگاه کنید، دلیل ضعف صنعت خودرو در کشور را از نظر کمی و کیفی در چه می بینید؟
متأسفانه همانطور که مشخص است؛ علاوه بر گزارش‌های ارائه شده از فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی و نوآوری خودروسازان، در زمینه تحقیق و توسعه نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و بررسی‌ها در شرایط بسیار خوش‌بینانه نشان می‌دهد که سهم پژوهش و تحقیق توسعه. در صنعت خودروسازی به نیم درصد می رسد که بر کاهش مصرف سوخت در موتور خودرو و طراحی پلت فرم تمرکز داشت. بخشی از مشکلات در بخش خودروسازی در این کشور را می توان به دولت نسبت داد. در دهه های اخیر، دولت ها به جای سیاست گذاری در بخش خودرو، به دنبال کسب و کار در این بخش بوده اند. وقتی امروز این کار انجام می شود، مشخص نیست که این دولت است که در بازار خودرو هدف گذاری می کند نه کارآفرین و همین حد وسط صنعت خودرو را در این کشور با چالش های سختی مواجه کرده است.
.
نزدیک به دو سال است که دولت برای ایجاد تعادل در تقاضای بازار نقش عمده ای در واردات خودرو داشته است و این طرح در این مدت چه تاثیری بر بازار خودرو داشته است؟
در مدتی که دولت قانون و دستورالعمل واردات خودرو را تصویب کرد، اقدامات موثری در این زمینه مشاهده نکردیم. البته ممکن است راه آهن جدیدی ایجاد شده باشد و در آینده شاهد تحول در حوزه خودروسازی باشیم، اما این یک واقعیت مسلم است که اگر بخواهیم خودرویی ارزان، با کیفیت، صادرات محور داشته باشیم. و رقابتی نداریم، چاره ای جز این نیست که دولت تصمیم گیرنده سیاسی در تصاحب این حوزه ها باشد و واردات خودروهای خارجی با عوارض صفر و قیمت دستوری به کشور منتفی شود.
در آخرین فراخوان مجلس طرحی را برای تنظیم صنعت و بازار خودرو تصویب کردیم که بر اساس آن ظرف پنج سال عوارض گمرکی واردات خودرو به صفر می رسد، بنابراین این دوره پنج ساله مشوقی برای شرکت های ملی خواهد بود. خودروسازان به طوری که در پایان این مدت از نظر کیفیت محصول و خدمات پس از فروش به سطح خودروسازان جهانی نزدیک می شوند.
متاسفانه این طرح به بهانه حمایت از تولید ملی با مخالفت شورای نگهبان و مجلس تشخیص مواجه شد. واقعیت این است که صنعت و بازار خودرو در کشور همچنان انحصاری است و تنها چند محصول تولید می شود که ظاهر متفاوتی دارند، اما ویژگی های فنی و کیفی مشابهی دارند. این مقررات ما را در صنعت خودرو به جایی نمی برد.
شرکت‌های صادرکننده خودرو بارها به دولت توصیه کرده‌اند که اگر مجوز صادرات خودرو صادر شود، آن‌ها را از وام شرکت مادر یا با پول متقاضیان دریافت می‌کنند، اما دولت به این چاره گوش نمی‌دهد. به نظر شما برای تسریع در واردات خودرو چه باید کرد؟
به نظر من واردات خودرو در وهله اول نیازی به ارز دولتی ندارد. در این قانون گفتیم که دولت مجاز است خودرو، قطعات خودرو، خدمات فنی مهندسی و خودرو را برای صادرات با ارزهایی که مبدأ آن مشخص است وارد کشور کند. همانطور که می بینید، طبق راهکارهای ارائه شده از سوی مجلس، واردات خودرو در ابتدا نیازی به ارز دولتی ندارد و به بهانه کمبود منابع بانک مرکزی، اجرای قانون را به آینده ای نامعلوم موکول می کند. وابستگی دولت به ارز دولتی برای واردات خودرو نشان می دهد که دولت تمایلی به واردات خودرو ندارد. نتیجه گیری دولت البته این است که در صورت تخصیص ارزی غیر از پول ملی برای واردات خودرو، بیم آن می رود که برخی از ارزها در جاده ها تمام شود و در درازمدت اختلالاتی در بازار ارز ایجاد کند. خواهد شد، اما ما می گوییم اجازه دهید. مردم از کشورهایی که دارای منابع هستند و مایل هستند خودرو وارد می کنند. بانک مرکزی به راحتی می تواند مدیریت این امر را بر عهده بگیرد اما هنوز حمایت کافی در این زمینه انجام نداده است.
برخی کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقدند؛ ممنوعیت واردات خودرو و فشار تحریم‌ها مانع از عرضه محصولات در تراز تقاضا در کشور بوده و به همین دلیل فنر تقاضا در کشور متراکم شده است و با عرضه حتی ۲۰۰هزار خودرو خارجی این بازار التیام نمی‌یابد. به نظر شما نیاز سالانه کشور به خودرو چه تعداد است؟

در سال نیازمند بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور هستیم تا پاسخگوی تقاضای بازار باشیم، درحالی‌که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سالی یک‌میلیون دستگاه تولید می‌کنیم. نکته جالب این‌جاست که آن زمان که واردات خودرو به کشور آزاد بود، درخوش‌بینانه‌ترین حالت ۷۰هزار خودرو به کشور وارد می‌شد، اما همین تعداد خودرو وارداتی سایه‌ای روی بازار انداخته بود که عرضه و تقاضای واقعی را برقرار می‌کرد. اما امروز به‌واسطه فضای سوداگری که هم‌اکنون در این بازار وجود دارد، بخش زیادی از تقاضای کاذب در بازار خودرو فعال است که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای بدل کرده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *