مروری کوتاه بر سیر ورود خودرو به ایران
قیمت گرانترین اتومبیل؛2500 تومان!
تا بحال شده از خودتان بپرسید اولین خودروهایی که وارد ایران شدند چه شکلی بودند؟ از لحاظ فنی چه خصوصیاتی داشتند؟ نهایت سرعتی که میشد با این اتومبیلها رانندگی کرد چقدر بوده است؟
به استناد “کتاب تاریخ اجتماعی تهران درقرن سیزدهم “نوشته جعفرشهری، اتومبیلهای سواری فورد کروکی اولین سری اتومبیلهایی بودند که وارد تهران شدند.
به سرازیری نزدیک میشویم مسافران پیاده شوید!
جالب آنجاست که نهایت سرعتی که شوفرها میتوانستند با این ماشینها رانندگی کنند 40 کیلومتر درساعت بود و به علت نداشتن” گیربکس” و” جعبه دنده” در سربالاییهای تهران قابل استفاده نبود.
معمولا ترمز این خودروها اهرمی بود و ازآنجایی که درسرازیریها امکان کنترل کامل اتومبیل وجود ندارد راننده مجبور میشد مسافران را پیاده وخودرو را سبکتر کند.
2500 تومان قیمت گرانترین اتومبیل
اگر نام گراهام پیچ را درگوگل سرچ کنید میبینید گرانترین اتومبیلهای اولیه که وارد کشور شد به دلیل داشتن ترمزهای روغنی، لاستیکهای بادی و تلمبه دستی برای پنچرگیری” گراهام پیچ “خوانده میشدند.
گراهام پیچها در آن دوران به قیمت 2500 تومان در بازار به فروش میرسید به طوری که خریدار با 500 تومان پیش قسط میتوانست خودرو را دریافت کند جالب آنحا بود که بعد ازخریدن اتومبیل علاوه بر لوازم یدکی، ۲ حلقه زاپاس، جعبه آچار، تلمبه باد و چراغ سیار، جوایزی مانند ساعت مچی، فندک، کت چرمی و قوطی سیگار نیز به خریداران هدیه داده میشد! و به دلیل وجود سقف برزنتی اتومبیلها كت چرمی یا بارانی برای مقابله در برابر باد و باران و جلوگیری از خیس شدن شوفرها به آنها اهدا میشد.
قیمت سواری لاری ۶۰۰ تومان
قیمت خودروهای سواری بسته به نوع و مارک آنان دستخوش تغییر میشد به طوری که یک شوفر میتوانست با ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان خودرو را خریداری کند البته ۵۰ تومان از این مبلغ به عنوان پیش قسط دریافت میشد.فقط قیمت سواری لاری به ۶۰۰ تومان میرسید که یک پنجم آن را به صورت پیش قسط دریافت میکردند.
با گسترش سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری در قرن چهاردهم شمسی، حوادث رانندگی و تصادفات وسایلی مانند اتوبوس، مینی بوس و بارکشهای موتوری در کشور بیشتر شد.
آمارها چه میگویند؟
در آن دوران 432 دستگاه اتومبیل کرایه در تهران وجود داشت که 108 دستگاه اتومبیل بزرگ متعلق به خارجیها بود و 36 دستگاه اتومبیل درسفارت خانهها و موارد مشابه وجود داشتند .همچنین 135 دستگاه موتورسیکلت شخصی و 43 دستگاه موتورسیکلت کرایه و ۶۱۵ دستگاه دوچرخه شخصی در تهران به ثبت رسیده بود.
بجز اتومبیلهای قوشون وزارت مالیه ارزاق که در آن دوران پلاک مخصوص داشتند، هزار و 140 خودرو در مهرماه سال 1305 در سطح تهران تردد میکردند.
قیمت ماشین ها چقدر بود؟
از طرفی وزارت مالیه، تعداد اتومبیلهای سواری و بارکشهایی که طی سالهای 1302 تا 1304 وارد کشور شده بودند را به این شرح به وزارت فواید عامه ارسال کرد:
در سال 1302 : 45 دستگاه کامیون متفرقه به قیمت 25 هزار و 164 تومان، 392 دستگاه اتومبیل به قیمت 242 هزار و 380 تومان بوده است.
در سال 1303: قیمت 103 دستگاه بارکش متفرقه 73 هزار و 680 تومان و 529 دستگاه اتومبیل به قیمت 300 هزار و 50 تومان بود.
در سال 1304: 492 دستگاه کامیون متفرقه با قیمت 488 هزار و 182 تومان و 1111 دستگاه اتومبیل به قیمت 702 هزار و 875 تومان وارد کشور شده است.