امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • زهره حاجیان
  • 8 بهمن 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=2271

قیمت گران‌ترین اتومبیل؛2500 تومان!

مروری کوتاه بر سیر ورود  خودرو به ایران

قیمت گران‌ترین اتومبیل؛2500 تومان!

تا بحال شده از خودتان بپرسید اولین خودروهایی که وارد ایران شدند چه شکلی بودند؟ از لحاظ فنی چه خصوصیاتی داشتند؟ نهایت سرعتی که می‌شد با این اتومبیل‌ها رانندگی کرد چقدر بوده است؟

به استناد “کتاب تاریخ اجتماعی تهران درقرن سیزدهم “نوشته جعفرشهری، اتومبیل‌های سواری فورد کروکی اولین سری اتومبیل‌هایی بودند که وارد تهران شدند.

به سرازیری نزدیک می‌شویم مسافران پیاده شوید!

جالب آنجاست که نهایت سرعتی که شوفرها می‌توانستند با این ماشین‌ها رانندگی کنند 40 کیلومتر درساعت بود و به علت نداشتن” گیربکس” و” جعبه دنده” در سربالایی‌های تهران قابل استفاده نبود.

معمولا ترمز این خودرو‌ها اهرمی بود و ازآنجایی که درسرازیری‌ها امکان کنترل کامل اتومبیل وجود ندارد راننده مجبور می‌شد مسافران را پیاده وخودرو را سبک‌تر کند.

2500 تومان قیمت گران‌ترین اتومبیل

اگر نام گراهام پیچ را درگوگل سرچ کنید می‌بینید گران‌ترین اتومبیل‌های اولیه که وارد کشور شد به دلیل داشتن ترمز‌های روغنی،  لاستیک‌های بادی و تلمبه دستی برای پنچرگیری” گراهام پیچ “خوانده می‌شدند.

گراهام پیچ‌ها در آن دوران  به قیمت 2500 تومان در بازار به فروش می‌رسید به طوری که  خریدار با 500 تومان پیش قسط می‌توانست خودرو را دریافت کند جالب آنحا بود که بعد ازخریدن اتومبیل علاوه بر لوازم یدکی، ۲ حلقه زاپاس، جعبه آچار، تلمبه باد و چراغ سیار، جوایزی مانند ساعت مچی، فندک، کت چرمی و قوطی سیگار نیز به خریداران هدیه داده می‌شد! و به دلیل  وجود سقف برزنتی اتومبیل‌ها كت چرمی یا بارانی برای مقابله در برابر باد و باران و جلوگیری از خیس شدن شوفرها به آنها اهدا می‌شد.

قیمت سواری لاری  ۶۰۰ تومان

 قیمت خودروهای سواری بسته به نوع و مارک آنان دستخوش تغییر می‌شد به طوری که یک شوفر می‌توانست با ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان خودرو را خریداری کند البته ۵۰ تومان از این مبلغ به عنوان پیش قسط دریافت می‌شد.فقط  قیمت سواری لاری به ۶۰۰ تومان می‌رسید که یک پنجم آن را به صورت پیش قسط دریافت می‌کردند.

با گسترش سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری در قرن چهاردهم شمسی، حوادث رانندگی و تصادفات وسایلی مانند اتوبوس، مینی بوس و بارکش‌های موتوری در کشور بیشتر شد.

آمارها چه می‌گویند؟

در آن دوران 432 دستگاه اتومبیل کرایه در تهران وجود داشت که  108 دستگاه اتومبیل بزرگ متعلق به خارجی‌ها بود و 36 دستگاه اتومبیل  درسفارت خانه‌ها و موارد مشابه وجود داشتند .همچنین 135 دستگاه موتورسیکلت شخصی و 43 دستگاه موتورسیکلت کرایه و ۶۱۵ دستگاه دوچرخه شخصی در تهران به ثبت رسیده بود.

 بجز اتومبیل‌های قوشون وزارت مالیه ارزاق که در آن دوران پلاک مخصوص داشتند، هزار و 140  خودرو در مهرماه سال 1305 در سطح تهران تردد‌ می‌کردند.

قیمت ماشین ها چقدر بود؟

از طرفی وزارت مالیه،  تعداد اتومبیل‌های سواری و بارکش‌هایی که طی سال‌های 1302 تا 1304 وارد کشور شده بودند را به این شرح به وزارت فواید عامه ارسال کرد:

در سال 1302 : 45 دستگاه کامیون متفرقه  به قیمت 25 هزار و 164 تومان، 392 دستگاه اتومبیل به قیمت 242 هزار و 380 تومان بوده است.

 در سال 1303: قیمت 103 دستگاه بارکش متفرقه 73 هزار و 680 تومان و 529 دستگاه اتومبیل به قیمت 300 هزار و 50 تومان  بود.

در سال 1304:  492 دستگاه کامیون متفرقه با قیمت 488 هزار و 182 تومان و 1111 دستگاه اتومبیل به قیمت 702 هزار و 875 تومان وارد کشور شده است.

Print 🖨
  • بازار خودرو, صنعت خودرو, فورد, کامیون, لاری
[ctp_print]
قبلیقبلدرباره موسسه خیریه و گروه امداد صنف
بعدیگام نخست برای اصلاح قراردادهای قطعه سازانبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

فروشگاه دیزل بوش
حسام مهجور 08 بهمن 1401
ورود خودرو به بورس کالا، اتفاقی خوب یا بد؟
محمدامین الهی 08 بهمن 1401
فروشگاه البرزی
حسام مهجور 08 بهمن 1401
ایران کامینز
حسام مهجور 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن