۵ چالش بزرگ تسلا؛ از تکیه به چین گرفته تا بروکراسی داخلی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، در دوران معاصر صنعت خودرو، هیچ شرکت خودروسازی دیگری به جز تسلا وجود ندارد که چنین رشد سریعی را تجربه کرده باشد. بی‌شک تسلا قهرمان دنیای خودرو در ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود اما چالش‌های بزرگی نیز پیش روی آن وجود دارد.

 

این خودروساز آمریکایی با معرفی محصولاتی جذاب و رقابتی در زمان و مکانی مناسب توانسته پیشتاز بازار خودروهای برقی باشد. قطعاً با فکر کردن به خودروهای برقی، اولین شرکتی که به ذهن ما می‌رسد تسلا و سکان‌دار آن ایلان ماسک است؛ اما هر موفقیتی که به دست می‌آید بدون ریسک و چالش نخواهد بود و در ادامه می‌خواهیم به ۵ چالش بزرگ پیش روی این برند اشاره کنیم.

 

  • تولید در بازارهای محلی

 

با اینکه ما از نظر تئوری در اقتصادی جهانی شده زندگی می‌کنیم اما تنش‌های تجاری فزاینده بین کشورها باعث شده محلی سازی بیشتری در صنعت خودرو انجام شود. به این ترتیب صادرات خودرو به دیگر کشورها به خاطر سخت‌گیری بیشتر قوانین که در جهت حفظ تولید داخلی انجام می‌شود سخت‌تر از قبل خواهد بود. نتایج این سیاست‌ها نیز تمایل بیشتر به تولید در بازارهای محلی خواهد بود. تسلا در حال حاضر چهار کارخانه تولید خودرو در دنیا دارد که دو کارخانه در آمریکا، یکی در چین و دیگری در آلمان تأسیس شده‌اند.

 

اگر این برند به دنبال حضور بیشتر در بازارهای نوظهور است باید در بسیاری از کشورها و نه فقط مکزیک کارخانه داشته باشد. با تولید محلی تسلا می‌تواند پاسخ بهتری به تحولات بازار بدهد هرچند این موضوع می‌تواند تأثیر منفی روی سوددهی داشته باشد چراکه خبری از محصولات و تأمین‌کنندگان جهانی و مشترک نیست.

 

  • بازار چین

 

چالش اصلی تسلا وابستگی زیاد به چین است. یک‌سوم فروش کلی تسلا در نیمه اول امسال به چین اختصاص دارد. تسلا به همراه بی‌ام‌و، مرسدس بنز و فولکس‌واگن بیشترین تکیه را به استقبال خریداران چینی داشته و اگرچه چنین کاری می‌تواند در بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا موجب آرامش خاطر باشد اما در زمان وقوع تنش‌های تجاری چین با اتحادیه اروپا و آمریکا مشکل‌ساز خواهد بود.

خطر دیگر برای تسلا رشد سریع برندهای چینی و محصولات برقی آن‌هاست. این دسته از خودروها بخش اصلی توسعه اقتصادی چین در سال‌های پیش رو را تشکیل می‌دهند و یکی از راه‌های گسترش حضور خودروسازان چینی در عرصه جهانی به شمار می‌روند. بیش از ۱۷۰ برند خودرویی در چین فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها رقبایی در کلاس محصولات تسلا دارند.

 

  • سبد محصولات

 

تسلا باید کلاس‌های بیشتری را پوشش دهد که این امر نیازمند تولید و به‌روزرسانی محصولات بیشتر خواهد بود. ۱۲ سال از تولید و عرضه مدل S و پس از آن مدل X می‌گذرد. در کل متوسط سن محصولات تسلا به ۸.۱ سال می‌رسد و چالش دیگر این شرکت حفظ جذابیت محصولات و سوددهی است.

 

  • بروکراسی داخلی

با رشد سریع در میزان فروش که انتظار می‌رود امسال به ۱.۹ تا ۲.۱ میلیون دستگاه برسد، تسلا نباید شبیه دیگر خودروسازان باشد. به این معنی که برند آمریکایی باید از مواردی همچون بروکراسی داخلی در کارخانه‌ها و تصمیمات مدیریتی دوری نماید. یکی از ویژگی‌های اصلی تسلا که به موفقیت آن ختم شده انعطاف‌پذیری است. معمولاً زمانی که یک استارت آپ بالغ شده و به شرکتی بزرگ تبدیل می‌شود معمولاً افراد بیشتری در فرایندهای گوناگون و در تمامی سطوح دخیل می‌شوند و این امر عواقب مستقیمی روی زمان و هزینه‌ها دارد.

  • بازارهای نوظهور

 

صنعت خودرو معمولاً روی بازارهای چین، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و اروپا تمرکز دارد و به ندرت نیازهای سایر کشورها در نظر گرفته می‌شوند. این در حالی است که کشورهای دیگر حدود ۲۲ درصد فروش خودروهای سبک در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. ما درباره بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودرو صحبت می‌کنیم که به نوعی تسلا از آن بی‌نصیب مانده است. اگر این شرکت واقعاً به دنبال حضوری جهانی است باید محصولاتی متناسب با درآمد و نیازهای مردم این‌گونه کشورها تولید کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *