به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارتنیوز، چندی پیش اخباری مبتنی بر همکاری خودرویی دو کشور ایران و روسیه منتشر شد. در نشستهایی جداگانه، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با وزیر مسکن روسیه و وزیر تجارت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مدیرعامل آوتاباس و وزیر سابق حمل و نقل روسیه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدارها در مورد تولید مشترک خودرو توافق شد.
وزیر صمت نیز چندی پیش در نشست خبری خود در محل نمایشگاه بینالمللی تهران گفت که قرار است ایران و روسیه به طور مشترک قطعات تندر ۹۰ را تولید کنند.
آسیب تحریم به صنعت خودرو روسیه
این در حالی است که صنعت خودروی روسیه پیشرفته نیست و تکنولوژی خودروها متعلق به چند دهه پیش است. البته باید به این نکته توجه کرد که روسیه در زمان شروع جنگ با اوکراین هدف تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفت. این تحریمها صنعت این کشور و طبعاً صنعت خودروسازی آن را تحت تاثیر قرار داد.
این تحریمها باعث شد صنعت خودروسازی روسیه دچار مشکلاتی، از جمله تامین قطعات خودرو شود.
حذف قطعات ایمنی خودرو از برخی محصولات روسی
مشکل تامین قطعات به جایی رسید که یکی از شرکتهای خودروسازی این کشور به دلیل عدم توانایی در تامین قطعات ناشی از تحریم، ترمز ضدقفل و کیسههای ایمنی هوا را از محصولات خود حذف کرد. لادا همچنین اقدام به ساخت خودروهای لوآپشن نیز کرد.
خودروهای جدید لادا که حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارند، بدون امکانات امنیتی مانند ترمز ایبیاس، ایربگ سمت شاگرد هستند و بدون تهویه مناسب ارائه میشوند.
این خودرو ۹۰ اسب بخار قدرت و یک موتور ۴ سیلندری دارد که استانداردهای خودروهای اروپا را ندارد. در واقع خودرویی با این ویژگیها استانداردهای سال ۱۹۹۶ را برآورده میکند که برای خودرویی که سال ۲۰۱۱ معرفی شد مقداری عجیب است.
به نظر میرسد از زمانی که تحریمها علیه روسیه آغاز و خودروسازان بزرگ این کشور را ترک کردند، این مشکلات روسیه آغاز شد.