به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، از اولین خودروی ملی امارات متحده عربی که چند ماه قبل معرفی شد بگذریم، این کشور میزبان خودروهای کلکسیونی عجیب و غریبی است که در هیچجای دیگر پیدا نمیشود یا حداقل کمتر جایی میتوان پیدا کرد. در کشوری که از ماشین ساحلی زاروق سندریسر 518 اسب بخاری گرفته تا احتمالاً اولین خودروی جادهای مبتنی بر انرژی خورشیدی در آن جولان میدهند، کلکسیونرهای خودرو برای اینکه نامی برای خود دست و پا کنند کار سختی را پیش رو دارند؛ حتی شیخ حمد بن حمدان آل نهیان که به خاطر مجموعه خودروهای مرسدس بنز کلاس S خود با انواع رنگها، «شیخ رنگینکمانی» لقب گرفته است.
خودروی 10 چرخ 10.5 متری «دابیان» (Dhabiyan) در این بین بیشک به چشم میآید و تا الان هم طرفداران پر و پا قرص و همچنین بدگوهای فراوانی را به دنبال داشته است. هر نام قابل تصوری را روی این خودرو گذاشتهاند؛ از کشتی صحرایی تا یک شیء عجیب و غریب بیمصرف. چه مردم دابیان را شاهکاری بدانند که هزینه نجومی برای آن شده و چه فکر کنند که خودروی بیپایه و اساسِ زیادهخواهانهای با شلوغکاری بیش از حد در طراحی است، همه بر سر یک موضوع توافق دارند: دابیانِ شیخ حمد با توجه به مالکیت شهری و قابلیت آفرود، تقریباً با اطمینان بزرگترین شاسی بلند یا اس یو وی جهان به شمار میرود.
دابیان، بزرگترین شاسی بلند جهان با طراحی تعجبآور
شاسی بلند غول پیکری که حالا مشاهده میکنید، نتیجه ترکیب چندین خودرو است. مهندسان این پروژه جیپ رانگلر، دوج دارت، فورد سوپر دیوتی و مهمتر از همه تراک نظامی اوشکوش M1075 را با یکدیگر ادغام و با افزودن طراحیهای خود شیخ به کار، این هیولای 10 چرخ را خلق کردهاند.
بخش عمده بزرگترین شاسی بلند جهان از جمله پیشرانه و 5 محور آن بر پایه M1075 ساخته شده و در آن همان پیشرانه دیزل 15.2 لیتری کاترپیلار این خودروی نظامی به کار رفته است که توانایی تولید 600 اسب بخار قدرت را دارد. این درحالی است که بقیه قسمتهای این خودروی غیرعادی، به عبارتی تزئینی در نظر گرفته میشوند. کابین راننده عمدتاً از جیپ رانگلر، بخش عقب تا حدودی از دوج دارت و چراغهای جلو و المانهای دیگر بخش جلو از فورد سوپر دیوتی و یک تراک بینام از دهه 40 میلادی قرض گرفته شدهاند.
محصول نهایی هم بیشتر از اینکه یک خودروی واقعی باشد، کانسپت یا طرح مفهومی به حساب میآید. دابیان از زمان ساختش بیشتر از جاده در نمایشگاهها و موزههای خودرو به سر برده است. با این حال، بزرگترین شاسی بلند جهان همچنان یک خودروی قابل استفاده است که با قاطعیت از پس آسفالت خیابان و شن و ماسه بیابان بر میآید.