جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تجربه رانندگی با کیا EV6 GT مدل ۲۰۲۳

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، هاچبک تمام الکتریکی کیا EV6 GT، ابعادی مشابه کراس‌اور دارد؛ اما شتاب‌گیری مشابه لامبورگینی اوروس ارائه می‌کند. این خودرو با قیمت ۶۱ هزار دلار فروخته می‌شود.

 

هم‌اکنون نوبت به تست و بررسی نسخه پرچم‌دار خانواده یعنی کیا EV6 GT مدل ۲۰۲۳ رسیده است. برخلاف باقی مدل‌های این خودرو، GT دارای دو پیشرانه برقی است و قدرت ترکیبی ۵۷۶ اسب بخاری و گشتاور ۷۳۸ نیوتون متری را ارائه می‌کند. قبلاً درباره طراحی جنجالی این خودرو سخن گفته شده و احتمالاً نسخه GT نیز حس مشابهی را ایجاد خواهد کرد. در واقع نبود تفاوت‌های اساسی بین مدل‌های مختلف EV6 شاید باعث شود برخی افراد به سراغ نسخه‌های ارزان‌تر بروند.

کیا EV6 GT

درست همانند سایر مدل‌ها، GT از جلوپنجره عملکردی، ارتفاع نسبتاً زیاد از سطح زمین و خطوط بدنه تیره استفاده می‌کند. چراغ‌های جلو و عقب سه‌بعدی از نظر ما طراحی زیبایی دارند و اسپویلر روی سقف نیز یکی از ویژگی‌های جالب خودرو به شمار می‌رود؛ اما بازهم در تعجبیم که چرا کیا مدل GT را بیش از پیش متمایز نکرده است. جدای از نشان کوچک GT در عقب، کالیپرهای ترمز سبز باعث تمایز این مدل می‌شوند. همچنین نام GT هم می‌تواند با تریم دیگر یعنی GT-Line اشتباه گرفته شود.

کیا EV6 GT

همین داستان درباره داخل کابین نیز قرار است. برخی تغییرات قابل‌توجه برای مدل GT وجود دارند که در کلیت تغییرات مثبتی به شمار می‌روند. کیا دوخت سبز احساس‌برانگیز را به کابین اضافه کرده و دکمه سبز GT نیز روی فرمان دیده می‌شود. البته که کیا EV6 GT جدید هیچ‌یک از نقاط قوت مدل‌های استاندارد را از دست نداده و برای مثال فضای سر بسیار خوب بوده و در عقب نیز بد نیست. رانندگان قدبلند شاید در صندلی‌های عقب کمی به تقلا بیفتند اما در بخش جلو هیچ مشکلی نخواهند داشت. فضای بار نیز بسیار خوب است و پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها خواهد بود.

کیا EV6 GT

تنها نقطه‌ضعف مدل GT را می‌توان وضعیت صندلی جلو دانست. ما بالشتک‌های بیشتر و شکل کلی صندلی‌های جلو را دوست داریم اما نمی‌دانیم که چه تعداد از رانندگان به دنبال حضور در پیست خواهند بود تا عملکرد این صندلی‌ها را تست کنند. از نظر تکنولوژی نیز می‌توان به دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد. هدآپ دیسپلی نیز از تکنولوژی واقعیت افزوده سود می‌برد. آنچه باعث تمایز بیشتر EV6 GT می‌شود حالت‌های رانندگی پنج‌گانه آن است.

 

حالت پیش‌فرض رانندگان با نام نرمال شناخته می‌شود. در این حالت قدرت خودرو برابر با ۴۲۹ اسب بخار است اما در صورت انتخاب حالت اکو خروجی به ۲۸۶ اسب بخار کاهش خواهد یافت. در حالت اسپرت قدرت دوباره به حالت نرمال بازمی‌گردد اما فرمان و سیستم تعلیق کمی سفت تر می‌شوند. با فشار دکمه سبزرنگ GT قدرت به ۵۷۶ اسب بخار می‌رسد و فرمان و سیستم تعلیق سفت تر می‌شوند. در این حالت تنظیمات مخصوص دیفرانسیل لغزش محدود و کنترل پایداری الکترونیکی پدیدار خواهد شد. نهایتاً به حالت رانندگی من می‌رسیم که مالکان می‌توانند تنظیمات شخصی خود را اعمال کنند.

 

اما در یک خودروی برقی آنچه اهمیت خواهد داشت شعاع حرکتی است. مدل GT-Line با یک‌بار شارژ مسافت ۴۰۶ کیلومتری را طی می‌کند اما GT که از همان باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند شعاع حرکتی ۳۳۲ کیلومتری خواهد داشت که هنوز هم پاسخگوی یک مصرف‌کننده عادی است. البته پاسخ کیا به نگرانی مالکان درباره شعاع حرکتی زمان شارژ سریع‌تر است. کیا EV6 GT در عرض ۱۸ دقیقه می‌تواند شارژ ۱۰ درصدی باتری را به ۸۰ درصد برساند که سریع‌تر از فورد و تسلاست.

کیا EV6 GT

همه‌چیز درباره GT به پرفورمنس آن مربوط می‌شود و این وظیفه نیز به خوبی ایفا خواهد شد. در واقع می‌توانید کیا EV6 GT را یک خودروی خانوادگی با عملکردی در حد لامبورگینی اوروس بدانید. اوروس در عرض ۳.۱ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه طی می‌کند. محصول برقی کیا با قیمت ۶۱۴۰۰ دلاری خود حدود ۱۶۴ هزار دلار ارزان‌تر از لامبورگینی بوده و می‌تواند با عملکرد اوروس برابری کند.

کیا EV6 GT

کره‌ای‌ها می‌گویند GT احتمالاً سریع‌تر از صفر تا ۱۰۰ رسمی ۳.۴ ثانیه‌ای خواهد بود و اگرچه نمی‌توانیم این ادعا را تائید کنیم اما چیزهایی زیادی درباره عملکرد خودرو در پیست می‌دانیم. این خودرو در خط مستقیم کمی شوکه کننده بوده و شاید آن‌طوری نباشد که حدس می‌زنید. گشتاور آنی خودرو هنوز هم احساس‌برانگیز است اما هیجان سال‌های قبل را از دست داده است. این خودرو سریع‌ترین محصول برقی بازار نیست اما یکی از بهترین خودروهای برقی در محدوده قیمتی خود خواهد بود. این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۴۶۹ ثانیه طی کرد که بهتر از تسلا مدل Y پرفورمنس، فورد موستانگ مک ای GT و جگوار آی پیس است.

کیا EV6 GT

اما بد نیست سواری خودرو در جاده را نیز بررسی کنیم. همانند نسخه استاندارد EV6، مدل GT بسیار آرام و بی حاشیه بوده اما حتی در حالت اکو نیز سواری خودرو کمی خشن‌تر است. فکر می‌کنیم این موضوع به برخی فاکتورها همچون رینگ‌های ۲۱ اینچی، لاستیک‌های دیواره کوتاه، تنظیمات خاص سیستم تعلیق و… بستگی دارد. به همین خاطر کابین کمی پر سر و صداتر به نظر می‌رسد.

 

برسیم به رقبای کیا! فورد موستانگ مک ای GT احتمالاً نزدیک‌ترین رقیب به GT خواهد بود. مک ای GT در بحث مسافت ۴۰۰ متر حدود یک ثانیه کامل کندتر از EV6 GT است و این فاصله در پیست بیشتر هم خواهد بود. از نظر فضای کابین و بار موستانگ پیروز می‌شود و درعین‌حال قیمت و زمان شارژ بیشتری دارد.

کیا EV6 GT

تسلا هم می‌تواند با مدل Y پرفورمنس و مدل ۳ پرفورمنس در برابر کیا EV6 GT قد علم کند. کیا ارزان‌تر، جادارتر و کاربردی‌تر از مدل ۳ است اما به اندازه آن سریع نیست و شعاع حرکتی کمتری دارد. کیا همچنین هندلینگی در حد و اندازه تسلا مدل ۳ پرفورمنس ندارد. این خودرو از مدل Y پرفورمنس سریع‌تر بوده و ارزان‌تر هم هست اما از نظر شعاع حرکتی کم می‌آورد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار