به گزارش گاردین، اندی پالمر، مدیر شرکت باتری‌سازی اروپایی (InoBat) که سابقه مدیریت در شرکت خودروسازی «استون مارتین لاگوندا» را نیز دارد، گفت: قانون کاهش تورم آمریکا باید یک زنگ هشدار برای دولت انگلیس باشد، به این معنی که مشوق‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها کافی نبوده است. «قانون کاهش تورم» (IRA) در ماه اوت امسال (مردادماه) توسط جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، امضا شد؛ این قانون یارانه‌ قابل‌توجهی را به فناوری‌هایی که در مسیر عبور از سوخت‌های فسیلی نقش تعیین‌کننده دارند،‌ اختصاص می‌دهد.

 

 

این فناوری‌ها خودروهای برقی، باتری‌ها و فناوری‌های مرتبط با انرژی تجدیدپذیر از جمله صفحه‌های خورشیدی و توربین‌های بادی را شامل می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که بخش زیادی از این یارانه‌، تنها محصولات ساخت آمریکا را در بر می‌گیرد. مایک هاوز، مدیر اجرایی «انجمن تولیدکنندگان و تاجران موتور» انگلیس، نیز اظهار کرد: یک‌پنجم صادرات این صنعت به آمریکا تعلق دارد. بعد از اتحادیه اروپا، آمریکا بزرگ‌ترین مشتری این بخش است. این مساله کل صنعت موتورسازی را نگران کرده است.

 

 

وی افزود: اعتبارات مالیاتی ارائه‌شده برای خودروهای الکتریکی ساخت آمریکا، این کشور را به مرکز توجه سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند.

 

اگر اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به فناورهای سبز قاره کهن یارانه تخصیص دهد، می‌تواند بخش‌های صنعت انگلیس را گسترده‌ و عمیق‌تر کند. در همین رابطه، یک شرکت استارت‌آپی بریتانیایی که قرار بود تولید ون‌های برقی را در انگلیس آغاز کند، ماه گذشته اعلام کرد به نفع کارخانه‌ای در آمریکا از تولید در انگلیس صرف‌نظر خواهد کرد.

 

این شرکت، اعتبارات مالیاتی قانون کاهش تورم آمریکا را یک دلیل اساسی برای این تصمیم عنوان کرد. این گزارش می‌افزاید: دولت انگلیس نیز به فهرست کشورهای منتقد قانون کاهش تورم آمریکا پیوسته است.

 

 

پیشتر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان نگرانی خود را نسبت به عواقب این قانون و تاثیر آن بر صنایع اروپا اعلام کرده بودند. اتحادیه اروپا نیز چندی پیش هشدار داده بود به اقداماتی تلافی‌جویانه علیه آمریکا برای اعطای یارانه به خودروهای برقی دست خواهد زد، زیرا این قانون به زیان هنگفت شرکت‌های اروپایی منجر خواهد شد.

 

کیمی بادنوک، وزیر تجارت بین‌الملل بریتانیا، در نامه‌ای به نماینده تجاری آمریکا، با ابراز نگرانی از اثرات مخرب ارائه یارانه‌ به محصولات آمریکایی، نوشت: عوارض ناشی از پرداخت این یارانه‌ها به اقتصاد کشورها و زنجیره تامین باتری، خودروهای برقی و فناوری‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان لطمه خواهد زد.