به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد- تولیدکنندگان خودروهای برقی چین حتی پیش از اینکه اتحادیه اروپا واردات محصولات ارزان آنها را هدف قرار دهد، با چالش بزرگ دیگری مواجه بودند: جلب اعتماد مشتریانی که برندشان را نمیشناسند یا به آن اعتماد ندارند. براساس گزارشی تحلیلی از بلومبرگ، درحالیکه خودروسازان اروپایی درحال کنار گذاشتن روش سنتی عرضه از طریق نمایندگیها و روی آوردن به فروش مستقیم محصولات خود هستند، محور استراتژی چینیها برای نفوذ به بازار اروپا، تکیه بر همان نمایندگیهای فروش است. شرکتهای BYD، ایکسپنگ، گریت وال موتورز و دیگر خودروسازان امیدوارند که نمایندگیها بتوانند با تبلیغ در مورد کیفیت و قابلاعتماد بودن محصولاتشان، به آنها برای گسترش شبکههای قوی فروش و ارائه خدمات کمک کنند.
یک کارشناس خودرو که به شرکتهای اروپایی مشاوره میدهد، میگوید: «مشتریان اروپایی درمورد برندهای چینی آگاهی ندارند.» به گفته وی «چالش بزرگ پیشروی خودروسازان چینی این است که برای اروپاییها روشن کنند که خودروهای آنها با وجود قیمت مناسبتر، همتراز محصولات تسلا هستند.» شرکتهایی همچون BYD، نیو، ایکسپنگ و سایر خودروسازان چینی تاکنون توفیق چندانی در بازار اروپا نداشتهاند. طی چند سال گذشته، سهم آنها از بازار خودروهای برقی و هیبریدی بهفروشرسیده در اروپا به ۶/ ۵درصد رسیده است. بیشتر خودروهای تحویلدادهشده نیز مربوط به شرکت MG Motor بوده است، که ریشه بریتانیایی آن از مالکیت چینیاش برجستهتر است.
اینکه سهم چینیها از بازار اروپا پیشرفت نکند یا اوج بگیرد، به توانایی آنها در متقاعد کردن مشتریان اروپایی برای دست کشیدن از نامهای آشنایی چون فولکس واگن، رنو و BMW با سالها سابقه خوب در حوزه ایمنی و عملکرد، بستگی دارد. مارکوس شریک، مدیر شرکت ایکسپنگ در آلمان، میگوید: «ما به قدرت نمایندگان فروش و خدماتی که ارائه میدهند، ایمان داریم. آنها نماینگر چهره ما نزد مشتریان هستند.» با توجه به تشدید تنشهای سیاسی به دنبال تصمیم اتحادیه اروپا برای انجام تحقیقات در مورد حمایتهای دولت چین از تولیدکنندگان خودروی برقی، اهمیت رابطه نمایندگیهای فروش با مشتریان میتواند بیشتر شود. اگر این تحقیقات حدودا نهماهه منجر به وضع تعرفه بر واردات خودروهای برقی چینی شود، به یکی از ستونهای رقابتپذیری خودروسازان چینی خدشه وارد میشود.
اتحادیه اروپا بهتازگی اعلام کرده است که تحقیقاتی در مورد سیاستهای یارانهای دولت چین برای حمایت از صنعت تولید خودروهای برقی انجام خواهد شد. هدف از این اقدام حفاظت از تولیدکنندگان اروپایی است؛ پیش از آنکه در جنگ قیمتی از رقیبان چینی خود شکست بخورند. بااینکه خودروهای برقی وارداتی از چین اکنون تنها سهم کوچکی از بازار اروپا را در اختیار دارند، این رقم به سرعت در حال افزایش است، و انتظار میرود طی دو سال به ۱۵درصد برسد. اتحادیه اروپا که به منظور کاهش انتشار کربن تصمیم به ممنوعیت فروش خودروهای احتراقی از سال ۲۰۲۵ گرفته است، از جایگزینی این خودروها با تولیدات چینی هراس دارد. به گفته یک مقام این اتحادیه، یارانهها اکنون به خودروهای وارداتی چینی کمک کردهاند که ۲۰درصد ارزانتر از همتایان اروپایی خود عرضه شوند. کمیسیون اروپا اگر به این نتیجه برسد که تولیدکنندگان داخلی از این روند متضرر میشوند، میتواند تعرفههای حدود ۱۰ تا ۱۵درصد بر واردات محصولات چینی وضع کند.