به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، گروه صنعتی ایرانخودرو اقدام به واردات تاکسی برقی در کلاس مینی ون ها (MPV) از برند چینی “فاو بستیون” کرده است و حالا تصاویری از این خودرو را در خیابانهای کشور نشان میدهد.
دومین محصول وارداتی گروه صنعتی ایرانخودرو از این شرکت چینی، دارای امکانات ایمنی و رفاهی مناسبی برای تاکسیداران و مسافران خواهد بود و این تاکسی برقی مجوزهای لازم برای شمارهگذاری و ورود به ناوگان تاکسیرانی را اخذ نموده است.
مشخصات فاو بستیون NAT EV
فاو بستیون NAT با نام کامل (FAW Bestune NAT E05) به یک مجموعه باتری لیتیوم-یون فسفات مجهز است و با شارژ سریع میتواند ظرف مدت 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ شده و پس از هر بار شارژ، توانایی طی مسافت 425 کیلومتر را دارد که برای یک خودرو تاکسی برقی مسافت پیمایش مناسبی است.
موتور برقی فاو بستیون NAT دارای حداکثر توان 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر است.
ابعاد این خودرو برقی به ترتیب 4450 میلیمتر طول، 1840 میلیمتر عرض و 1680 میلیمتر ارتفاع بوده و فاصلهٔ بین دو محور آن 2850 میلیمتر است. با توجه به کاربری تاکسی فضای مناسب سرنشین و بار و نیز سهولت سوار و پیاده شدن مسافران از ویژگیهای این محصول محسوب میشود.
تجهیزات فاو بستیون NAT EV
امکانات رفاهی این تاکسی برقی میتوان به فرمان برقی، صندلیهای چرمی شش حالته با سیستم تهویه و حالت استراحت برای راننده، صندلیهای چهار حالته برای سرنشینان، اهرم دنده الکترونیکی، سامانه بازیابی انرژی حاصل از ترمز و گرمای اضافی، سامانه کنترل پایداری و کشش، ترمز اضطراری، سامانه کمک حرکت در سربالایی، سامانه جلوگیری از واژگونی، کروز کنترل، پایش فشار باد تایرها، ترمز پارک الکتریکی، اتوهلد، کشوی برقی در عقب و چراغهای جلو الایدی اشاره کرد.
خودروهای برقی در ایران
متأسفانه در حال حاضر استفاده گسترده از خودروهای برقی در ایران با چالشهای شدید زیرساختی مواجه است:
– کمبود شدید یا در اصل عدم وجود ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در سراسر کشور(تعداد اندک ایستگاههای موجود باعث محدودیت شدید در شارژ وسایل نقلیه میشود.)
– عدم توسعه زیرساختهای شبکه برق برای پاسخگویی به نیاز شارژ تعداد زیاد خودروهای برقی (شبکه برق فعلی ظرفیت لازم را ندارد.)
– فقدان استانداردها و دستورالعملهای لازم عمومی برای نصب و راهاندازی ایستگاههای شارژ عمومی.
– هزینه بالای تهیه و نگهداری خودروهای برقی در ایران. قیمت بالای خودرو و باتریهای آن.
– مشکلات مربوط به دوره عمر کوتاه باتریها و هزینه تعویض آنها
– نبود امکانات تعمیر و نگهداری خودروهای برقی در کارگاهها و مراکز خدماتی
– عدم آشنایی مکانیکها با فناوری خودروهای برقی و کمبود نیروی متخصص
– نگرانی در مورد برد کم خودروهای برقی و عدم امکان طی مسافتهای طولانی
– نبود فرهنگ و آگاهی عمومی نسبت به مزایای خودروهای برقی
تا مادامی که به صورت گسترده و در تیراژ بالا خودروهای برقی وارد کشور نشود و همچنین مواردی همچون نبود جایگاه های شارژ، تامین برق مورد نیاز، مراکز خدماتی خودروهای برقی و سایر مسائلی که عنوان شد، حل نشود، موضوع واردات خودروهای برقی در حد یک نمایش تبلیغاتی در تیراژ محدود و غیر اثرگذار و در واقع یک پروژه نمایشی از پیش شکست خورده دولتی باقی خواهد ماند و مانند بسیاری دیگر از پروژههای قبلی با عوض شدن مقامات مسئول متوقف خواهد شد.