درحالی که خودرو سازان با زیان انباشته مواجه هستند، اصلاح قراردادها در کوتاه مدت تاثیر چندانی نخواهد داشت
به گزارش «قطعات خودرو»، اصلاح قرارداد خودروسازان با سازندگان قطعات آغاز شده اما در شرایط فعلی که خودروسازان زیان انباشته بسیار بالای دارند. اصلاح قراردادها کمک چندانی به قطعهسازان نخواهد کرد. مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در این زمینه گفت:
برخی اصلاح قیمت قطعات را منوط به تصحیح بهای خودرو میدانند. ازآنجاکه قطعهسازان بخش خصوصی محسوب میشوند، همواره بر اصلاح قیمت قطعات بدون تاثیرپذیری از اشتباهها و تصمیمات دولت و بلاتکلیفیهای موجود در حوزه قیمتگذاری خودرو تاکید داشته و انتظارات خود را در این باره، بارها اعلام کردهایم.
بیگلو افزود: روند اصلاح قیمت قطعات ازسوی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا آغاز شده اما فرمول قیمتگذاری خودرو از سوی شورای رقابت، زیاندهی بالای این دو شرکت را رقم زده به نحویکه حتی پس از اصلاح قیمت قطعه، به دلیل کاهش نقدینگی، توان پرداخت مطالبات قطعهسازان وجود ندارد.
عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان، باردیگر آنها را به سمت بحران کمبود نقدینگی سوق خواهد داد که در چنین شرایطی، احتمال کاهش تیراژ تولید دور از ذهن نیست.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: قطعهسازان، تمام سازوکارهای تولید قطعات را براساس بسته جهش تولید ابلاغی از سوی وزارت صمت فراهم کرده بودند، اما کمبود نقدینگی، موجب حرکت دائمی قطعهسازان به سمت توقف تولید شده است. به طوریکه حتی قطعهسازان بزرگ نیز دیگر، قادر به تامین قطعات نیستند و علت آن، عدم پرداخت مطالبات آنهاست.
اگر تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی ابلاغی ازسوی شورای پول و اعتبار بهعنوان الباقی تسهیلات مصوب دی ماه سال گذشته، دراختیار قطعهسازان قرار گیرد، حرکت درراستای تحقق بسته جهش تولید تا پایان سال تداوم خواهد داشت.