قطعات خودرو

ماجرای برخورد سیارک به کره زمین در روز جمعه چیست + عکس

 درباره مطالبی که در فضای مجازی با مضمون «برخورد سیارک با کره زمین در ۳ مرداد» منتشر شده است، اظهار کرد: در حالی که یک دنباله دار بسیار زیبا در آسمان شامگاهی این شب‌ها قابل مشاهده است و مردم می‌توانند آن را ببینند و از زیبایی‌های خلقت لذت ببرند متاسفانه شایعه‌ای که اساس علمی ندارد در فضای مجازی منتشر شده و در کنار نگرانی‌هایی که مردم از ویروس کرونا دارند به ایجاد تشویش و نگرانی عمومی دامن زده است.

برخورد سیارک با زمین از اساس کذب است

عتیقی اضافه کرد: بر اساس این شایعه گفته شده است  سیارکی فردا جمعه ۳ مرداد با زمین برخورد می‌کند در حالی که سیارک ND ۲۰۲۰ از فاصله‌ی ۵ و نیم میلیون کیلومتری زمین در روز جمعه عبور خواهد کرد و با توجه به اینکه این سیارک با قطر کمتر از ۲۰۰ متر از این فاصله‌ بسیار زیاد عبور می‌کند جای هیچ گونه نگرانی نیست بنابراین این شایعه از اساس کذب بوده و آن را تکذیب می‌کنیم.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: عبور این سیارک یک عبور بی‌خطر همچون سایر اجرامی است که اصطلاحا (NEO) یا Near Earth Object (اجرام نزدیک به زمین) به آن‌ها اطلاق می‌شود، به همین دلیل جای هیچ نگرانی نیست و به مردم توصیه می‌کنیم به دنباله دار «نئووایز» (NEOWIES) توجه کنند.

دنباله دار قرن امشب در نزدیک ترین فاصله به زمین می رسد

او در ادامه بیان کرد: این دنباله دار به عنوان «دنباله دار قرن» نام گرفته است چرا که از سال ۱۳۷۵ خورشیدی که در آسمان ایران شاهد دنباله دار هیل – باپ بودیم، تاکنون دنباله داری به این زیبایی و جلوه در آسمان رخ نشان نداده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: این دنباله دار که با نام علمی C/۲۰۲۰ F۳ شناخته می‌شود، در روز جمعه ۸ فروردین امسال توسط کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع که اجرام نزدیک به زمین را رصد می‌کند و به نوعی شکارچی سیارک‌ها به حساب می‌آید، کشف شد.

عتیقی در ادامه اضافه کرد: در زمان کشف، این دنباله دار ۳۰۰ میلیون کیلومتر از خورشید و از زمین حدود ۵۲۵ میلیون کیلومتر فاصله داشت. در روز جمعه ۱۳ تیر ۹۹ دنباله دار «نئووایز» (NEOWISE) در فاصله ۴۳ میلیون کیلومتری مهر تابان به حضیض خورشیدی رسید که از میانگین فاصله سیاره تیر به خورشید نزدیک‌تر بود، (سیاره تیر نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است) و این دنباله دار به مراتب به خورشید نزدیک‌تر شد و آن را شناسایی کردیم و در روز جمعه ۱۳ تیر ۹۹ دنباله دار به حضیض خورشیدی رسید.

دنباله دار نئووایز در آسمان صبحگاهی

سیارکی در روز جمعه ۳ مرداد با زمین برخورد می‌کند؟

این دنباله دار هر ۶ هزار ۸۰۰ سال یک بار به دور خورشید می‌زند

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه با بیان اینکه دنباله دار نئووایز (NEOWISE) یک دنباله دار بلند مدت است، گفت: هر ۶ هزار ۸۰۰ سال این دنباله‌دار یک بار به دور خورشید می‌زند و تا ۲۲ تیر ماه در آسمان صبحگاهی قرار داشت که جلوه زیبایی در آسمان شمال شرق از خود نشان می‌داد و هم اکنون به آسمان شامگاهی آمده است؛ بعد از غروب مهر تابان در شمال غرب آسمان در نزدیکی صورت فلکی خرس بزرگ یا دب اکبر علاقه مندان می‌توانند این دنباله دار را با یک دم کشیده و بسیار با شکوه در آسمان مشاهده کنند.

او افزود: رصدگران اگر در مناطقی باشند که آلودگی هوا و آلودگی نوری وجود نداشته باشد، حتی با چشم غیرمسلح می‌توانند این دنباله دار را رصد کنند و یک دوربین دو چشمی یا تلسکوپ کوچک آماتوری می‌تواند در مشاهده بهتر این دنباله دار کمک کند.

دنباله دار نئووایز در آسمان شامگاهی این شب ها

سیارکی در روز جمعه ۳ مرداد با زمین برخورد می‌کند؟

این دنباله دار حاوی ۱۳ میلیون برابر یک استخر المپیک دارای آب است

به گفته این کارشناس حوزه نجوم، این دنباله دار در میان دنباله دار‌ها یک میان رده از نظر قطر هسته است، اما کشیدگی دم آن میلیون‌ها کیلومتر در فضا کشیده شده است. گفته می‌شود که این دنباله دار حاوی ۱۳ میلیون برابر یک استخر المپیک دارای آب است و سرعت آن هم در فضا اکنون ۲۳۱ هزار کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود.

 مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: امروز پنج شنبه ۲ مرداد این دنباله دار به حضیض زمینی رسید یعنی ۱۰۳ میلیون کیلیومتر با زمین فاصله دارد؛ کمترین فاصله با زمین  تا پنج شنبه شب دوم مرداد به ۱۰۳ میلیون کیلومتری می ‌رسد و به مرور از زمین دور و دور‌تر خواهد شد و تا ۱۰۸ میلیارد کیلومتر از زمین دور می‌شود؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که به دور از خبر‌های ناصحیح علمی به خبر‌های کارشناسان که با بررسی‌های علمی انجام می‌شود توجه کنند و از وبگاه‌های معتبر و خبرگزاری‌های مورد اطمینان برای دریافت خبر‌های علمی استفاده کنند.

دنباله دار نئووایز در آسمان شامگاهی این شب ها

سیارکی در روز جمعه ۳ مرداد با زمین برخورد می‌کند؟

بازگشت بعدی این دنباله دار ۷ هزار سال دیگر است

عتیقی تاکید کرد: مردم هیچ گونه نگرانی درباره اتفاقات نجومی به خود راه ندهند، زیرا هیچ اتفاق بدی از فضا به ما نمی‌رسد. یادمان باشد بازگشت بعدی این دنباله دار حدود ۷ هزار سال دیگر است و فرصت مجددی برای هیچ‌یک از ساکنان فعلی زمین برای مشاهده این جرم با شکوه فراهم نخواهد بود!

او اضافه کرد: سیارک ND ۲۰۲۰ به علت نور بسیار کم، با قویترین تلسکوپ‌های آماتوری نیز دیده نمی‌شود و قابل ثبت نیست.

گفتنی است، تمامی عکس‌ها توسط گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران با دوربین Canon ۶D MarkII در شهرستان تفرش – استان مرکزی گرفته شده است

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است