به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: «هدف و سعی خودروسازان بر افزایش تیراژ است اما بهدلیل فقدان نقدینگی در صنعت قطعه بهنظر میرسد تکمیل و جمعآوری خودروهای کف تا پایان سال در اولویت قرار بگیرد.»
سعید صبوری افزود: «تاخیری که در تامین نقدینگی موردنیاز برای خرید مواد اولیه اتفاق میافتد، موجب بروز وقفه در روند تولید و در نهایت افت تیراژ تولید خودروهای کف خواهد شد.» وی درخصوص عوامل موثر بر کاهش نقدینگی و راهکارهای تامین نقدینگی گفت: «اخذ سود 18درصدی بانکی، ترهین 10درصد مبلغ تفاهمنامه خرید دین و مطالبه انواع وثیقه و مدارک ازجمله موانع بانکی هستند که دریافت مطالبات از خودروسازان و تامین نقدینگی را برای سازندگان قطعه دشوار میکنند.»
صبوری با بیان اینکه تامین قطعات، تدوام روند تولید خودرو و افزایش تیراژ نیازمند نقدینگی و زمان است، تصریح کرد: «با روند کنونی ازجمله وجود هزینههای سربار، افزایش تیراژ و حذف قرعهکشی در سال آینده محقق نخواهد شد.» عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به ضرورتهای تغییر روند قیمتگذاری در صنعت خودرو، بیان کرد: «در صورت ادامه قیمتگذاری دستوری، طی سال آینده 40 تا 50 درصد بر زیان خودروسازان افزوده خواهد شد اما اگر آزادسازی قیمتها و سودآوری مناسب برای صنعت خودرو عملیاتی شود، حداقل 5 سال زمان نیاز است تا زیان 80 تا 90 هزار میلیارد تومانی وارده بر این صنعت از ناحیه قیمتگذاری دستوری به صفر برسد.»