از دهه ۱۸۵۰، نمایشگاه جهانی هر پنج سال یکبار برگزار میشود و راهحلهای ارزشمندی را برای برخی از بزرگترین چالشهای بشریت ارائه میدهد.
نمایشگاه در منطقه خاورمیانه و جنوب آسیا است و هزینهای بیش از هفت میلیارد دلار دارد. انتظار میرود این نمایشگاه شش ماهه بیش از ۲۳ میلیون بازدید کننده را جذب کند.
اکسپو با موضوع «ارتباط ذهن ها، ایجاد آینده» طراحی شده است. سه دسته اصلی اکسپو بر اساس سه موضوع فرعی تحرک، پایداری و فرصت هستند.
نگاهی به برترین غرفههای الهامبخش در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی بیاندازید ببینید که چگونه طراحی و دنیای معماری را دوباره تعریف میکنند.
غرفه (پاویون) اکسپو چیست؟
غرفه اکسپو نوعی ساختمان است که توسط معماران معروف برای یک کشور طراحی شده است تا نوآوریها و آخرین فناوریهای خود را به نمایش بگذارند.
اکسپو ۲۰۲۰ یک تخصص دارد – برای اولینبار در تاریخ نمایشگاه جهانی، هر کشور شرکت کننده پاویون مخصوص به خود را دارد.
یک غرفه به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد تا بفهمند چه چیزی هر کشور را منحصر به فرد میکند.
پاویون هر کشور به بازدیدکنندگان طعم فرهنگ متمایز، رشد و چشم انداز آینده خود را میدهد.
سه غرفه اصلی در نمایشگاه دوبی ۲۰۲۰ چیست؟
سه گروه اصلی پاویون در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی به شرح زیر است.
منطقه تحرک
این موضوع فرعی، موضوعات مختلفی مانند اتصال دیجیتال، تدارکات و اکتشاف سفر دارد.
منطقه تحرک مفاهیم ارتباطات، پیشرفت انسانی و غیره را بررسی می کند. غرفهها در منطقه تحرک ارتباطاتی را بررسی میکنند که جهان را به جلو می برد و چگونه می توان شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را از بین برد.
بازدیدکنندگان میتوانند وسایل نقلیه آینده، پیشرفتهای اکتشاف فضا، و دستگاههای حرکتی نوآورانه را کشف کنند.
منطقه پایداری
منطقه پایداری به بررسی تعادل در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم میپردازد تا آیندهای پایدار را تضمین کند.
هدف اصلی ایجاد انگیزه در افراد برای پیوستن به اقدامات کوچکی است که به جنبشهای جهانی مثبت تبدیل میشوند تا به حفظ دنیای اطراف ما کمک میکند.
بازدیدکنندگان میتوانند پیشرفتهترین فناوریهای جهان را در عمل کشف کنند، و اینکه چگونه کشورهای مختلف از مفهوم پایداری دفاع میکنند. بهعلاوه، میتوانند نوآوریهای پایدار و نمایش های فرهنگی را تجربه کنند.
منطقه فرصت
منطقه فرصت بر باز کردن پتانسیل افراد و جوامع برای شکل دادن به آینده تمرکز دارد.
بازدیدکنندگان میتوانند شاهد پیوند زندگی انسانها باشند و با افرادی از سراسر جهان که رویاها را به آرزوهای فردا تبدیل میکنند، ملاقات کنند.
آنها میتوانند چیزهای جدیدی را کشف کنند، با تغییر دهندگان ارتباط برقرار کنند و از نوآوران اجتماعی که تأثیر قابلاندازهگیری بر زندگی مردم در سراسر جهان دارند الهام بگیرند.
همچنین میتوانند در فعالیتهایی که برای مهارتسازی و توانمندسازی جوانان طراحی شدهاند، شرکت کنند.
چند پاویون در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی وجود دارد؟
نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی دارای ۲۰۰ غرفه و ۱۹۱ غرفه نماینده کشورهای شرکتکننده خواهد بود. بقیه غرفههای شریک، غرفههای سازمان و غرفههای ویژه هستند.
این گزارش هم خواندنیست: شگفتانگیزان اکسپو ۲۰۲۰
۹ غرفه برتر منطقه فرصت
۱– امارات متحده عربی (امارات متحده عربی)
امارات متحده عربی تاکنون مهمترین غرفهای را دارد که گفته میشود حتما در طول تور اکسپو از آن بازدید کنید.
این غرفه در چهار طبقه ساخته شده است و دستاوردهای اماراتی (از ساخت بلندترین آسمان خراش جهان تا رسیدن به مریخ) و فرهنگ را به نمایش میگذارد.
بازدیدکنندگان میتوانند داستان امارات متحده عربی به عنوان یک مرکز جهانی و همچنین چشم انداز رهبران آن برای ایجاد یک جامعه صلحآمیز و مترقی را بررسی کنند.
۲- هند
پاویون هند در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ با موضوع آیندهای پایدار برای سیاره زمین مطرح شده است.
موسسه آمریکایی معماران رسمیت شناخته شده است هند غرفه به عنوان «یکی از نمادینترین غرفهها»، تاکید دارد که چگونه ترکیبی عالی از تاریخ، پایداری و فرصتهاست.
غرفه عظیم چهار طبقه بازدیدکنندگان را دعوت میکند تا شاهد ترکیبی درخشان از برنامههای آیورودا، یوگا، فضایی و اقتصاد ۲.۵ تریلیون دلاری آن در حال رشد سریع باشند.
علاوه بر اینکه مخاطبان میتوانند از هنر، فرهنگ، ادبیات، سینما و غذاهای هند در ۲۹ ایالت و هشت قلمرو اتحادیه لذت ببرند.
همچنین، میتوانند کسبوکارهای هندی را در ۲۷ بخش عمودی اقتصاد، ایالتهای هند و سومین اکوسیستم بزرگ راهاندازی جهان کشف کنند.
۳.۵ هزار نفر از غرفه هند طی ۵۰ روز پس از افتتاح آن بازدید کردهاند و یکی از شلوغترین غرفههای نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ است.
هند بزرگترین غرفه را در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی دارد
۳. انگلستان
غرفه بریتانیا با کاوش در همه چیز از تجاری سازی فضا گرفته تا هوش مصنوعی، نگاهی الهام بخش به آینده را ارائه میدهد.
این ساختمان توسط Es Devlin، اولین معمار زن کشور که پاویون اکسپو را ساخت، طراحی شد. موضوع بریتانیا «نوآوری برای آینده مشترک» است.
مخابرهی پیام جمعی به آینده؛ برنامه انگلستان در اکسپو ۲۰۲۰
۴. سوئیس
غرفه سوئیس ویژگیهای اساسی فرهنگ و چشمانداز سوئیس را از طریق انواع عناصر و تصاویر تعاملی نشان میدهد.
ساختار غرفه از اجزای داربست و پارچه تشکیل شده است.
بازدیدکنندگان میتوانند سوئیس و تنوع آن را ببینند و همه چیز را از مناظر باشکوه گرفته تا پروژهها و ایدههای نوآورانه برای آیندهای پایدار کشف کنند.
۵. چین
حضور چین نمایانگر معماری امید به آینده است. غرفه چین با مساحت ۴۶۳۶ متر مربع، یکی از بزرگترین غرفههای نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی خواهد بود.
این پاویون نمادی آشکار از شکوفایی و گسترش کشور و همچنین ارادت به فرهنگ و سنتهای آن است.
بازدیدکنندگان میتوانند فرهنگ و تاریخ دیرینه چین را به نمایش بگذارند. این غرفه ترکیبی هنرمندانه از عناصر چینی با فناوریهای مدرن است.
بیشتر :روبات پاندا در غرفه چین میزبانی میکند
چین منتظر دو میلیون بازدیدکننده است
۶. لوکزامبورگ
غرفه لوکزامبورگ مانند یک روبان موبیوس شکل گرفته است – شکلی بی پایان، که نمادی از اصول باز بودن کشور است.
همچنین، اگر تمایلی به پایین رفتن از چند پله ندارید، میتوانید از سرسرهای استفاده کنید که شما را مستقیماً به طبقه پایین غرفه میبرد.
بازدیدکنندگان میتوانند در تجربهای غوطهور از تنوع، اتصال، روحیه کارآفرینی، تعهد گسترده به پایداری و طبیعت زیبای لوکزامبورگ غرق شوند.
۷. عربستان سعودی
حتی قبل از باز شدن درهای اکسپو، پاویون عربستان سه رکورد جهانی را به ثبت رسانده بود. یکی از آنها بزرگترین طبقه نورپردازی تعاملی جهان است که دارای ۷۹۹۸ چراغ ال یی دی است.
همچنین میتوانید شاهد بزرگترین صفحه نمایش آینه LED جهان و طولانیترین ویژگی آب تعاملی جهان باشید.
بازدیدکنندگان میتوانند آینده مشترک عربستان سعودی را کشف کنند و شما را به سفری از طریق جاهطلبیهای آن در چهار ستون اصلی ببرند – مردم، میراث، طبیعت و فرصتها.
تنها در ۴۹ روز از افتتاح آن، یک میلیون نفر از غرفه عربستان سعودی بازدید کردند. به عنوان بالاترین درصد بازدیدکنندگان از یک غرفه (بیش از ۳۰ درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه) ثبت شده است، بنابراین آن را به پربازدیدترین غرفه در اکسپو ۲۰۲۰ تبدیل میکند.
عربستان با سه رکورد گینس در اکسپو ۲۰۲۰
۸. موناکو
موناکو هنر، فرهنگ، و نوآوری را از طریق طراحی کالیدوسکوپ حسی کشف کرده است.
بازدیدکنندگان میتوانند با نگاه کردن به اطراف، روح شهر-دولت مستقل مشهور را تجربه کنند.
این غرفه بازدیدکنندگان را به سفری چند حسی میبرد که مناظر و بوهای ریویرا فرانسه را تجربه کنند.
۹. بحرین
غرفه منحصر به فرد و پیشگام بحرین مفهوم تراکم را به عنوان یک فرصت بررسی میکند.
میتوانید شاهد باشید که چگونه جغرافیای بحرین توسعه خود را با دسترسی محدود به زمین تعریف کرده است.
میتوانند شاهد باشند که بحرین چگونه تکامل یافته است و تجارت، کارآفرینی و نوآوری را تشویق میکند.
بازدیدکنندگان میتوانند از غذاهای استثنایی لذت ببرند که در آن سرآشپزها طعمهای محلی را دوباره تجسم میکنند.
بیشتر بخوانید: غوغای آشپزی در اکسپوی ۲۰۲۰