قطعات خودرو

پنج کار مکانیکی که باید خودتان انجام دهید

فرض کنید ناگهان لاستیک ماشین پنچر می‌شود؛ آیا می‌دانید چگونه آن را عوض کنید؟

بلد بودن نحوه انجام تعمیر و نگهداری اولیه خودرو فراتر از هزینه و زمانی است که درگیر مشکل هستید. این توانایی می‌تواند به رانندگان در ارزیابی زمانی که ماشین آنها ممکن است به تعمیرات جدی‌تری نیاز داشته باشد کمک کند. (و خب البته، اگر گرفتار شدید، امداد خودرو وجود دارد.)

در اینجا پنج کار مهمی که باید برای نگهداری از ماشین خود یاد بگیرید، آورده شده است.

چرخ ماشین

لاستیک پنچر را عوض کنید

این یکی از اولین کارهای تعمیر و نگهداری است که بسیاری از رانندگان یاد می‌گیرند و اتفاقا یکی از مهمترین آنهاست. 

همیشه به مکانی امن بروید (اگر نمی توانید برای کمک تماس بگیرید)، ترمز دستی را تنظیم و مهره‌های گیره را باز کنید (اما آن را جدا نکنید) جک را جاگذاری کنید. 

لاستیک زاپاس باید فقط در قسمت عقب قرار گیرد. اگر لاستیک جلو را باد می‌کنید، لاستیک عقب را به جلو ببرید (اگر لاستیک‌های جلو و عقب در وسیله نقلیه شما یکسان هستند) و زاپاس را در عقب قرار دهید.

 یدکی را طوری سوار کنید که دریچه هوا رو به بیرون باشد و مهره‌های بند را عوض کنید و آنها را به تدریج در یک الگوی متناوب سفت کنید.

کابل های جامپر

ماشین خود را راه‌اندازی کنید

بله، شما می‌توانید این کار را انجام دهید. پس از خاموش کردن موتور خودرو، کابل‌های جامپر را بگیرید و پایانه‌های باتری را شناسایی کنید. (دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید.) گیره‌های مثبت (قرمز) را به پایانه‌های مثبت وصل کنید. در طول کل فرآیند، حواستان باشد سرهای جامپر در تماس نباشند. 

یک گیره منفی (سیاه) را به ترمینال منفی باتری در حال کار و دیگری را به سطح فلزی رنگ نشده زیر کاپوت ماشین بی‌حرکت، مانند پیچ ​​و مهره وصل کنید. موتور ماشین در حال کار را روشن کنید و پنج دقیقه صبر کنید تا باتری شما شارژ شود.

فشار سنج لاستیک

فشار تایر را بررسی کنید

فشار نادرست لاستیک می‌تواند روی هندلینگ و مسافت پیموده شده بنزین خودرو شما بیش از آنچه فکر می‌کنید تأثیر بگذارد. (به دفترچه راهنمای اتومبیل خود نگاه کنید) و قبل از برداشتن درپوش‌ها از دریچه‌های هوا، صبر کنید تا لاستیک‌ها خنک شوند. 

فشار سنج را محکم روی شیر اعمال کنید و از مهر و موم محکم بین گیج و شیر اطمینان حاصل کنید. 

اگر فشار خیلی کم یا خیلی زیاد است، از کمپرسور هوا (که در بسیاری از پمپ بنزین‌ها موجود است) برای اضافه کردن هوا استفاده کنید، یا پین در شیر را فشار دهید تا هوا خارج شود؛ هرگز لاستیک‌های خود را بیش از حد پر باد نکنید.

برف پاک کن

تیغه‌های برف پاک کن شیشه جلو را تعویض کنید

به راحتی می‌توان از برف پاک‌کن های فرسوده چشم پوشی کرد—یعنی تا زمانی که در طوفان باران گرفتار نشده‌اید و آنها از دید شما پاک نمی‌شوند. 

برف پاک‌کن‌ها باید هر شش ماه یکبار تعویض شوند، مخصوصاً پس از ضرباتی که در زمستان به آنها وارد می‌شود. در عین حال، به ضربه زدن، جیرجیر کردن یا پچ پچ کردن که می‌تواند نشان دهنده خرابی باشد گوش دهید. (صداهای درسرساز خودرو را هم بررسی کرده‌ایم.)

قوطی روغن

سطح مایعات را بررسی کنید

مایعاتی مانند روغن موتور، مایع گیربکس، مایع برف پاک‌کن و خنک‌کننده رادیاتور شریان حیات خودرو هستند. 

بررسی بیشتر آنها نیاز به آشنایی با موتور شما دارد، بنابراین برای جزئیات در مورد نحوه نظارت صحیح آنها و تعداد دفعات بررسی، به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه کنید. همیشه قبل از رفتن به زیر کاپوت اجازه دهید موتور خنک شود.

خواندن این مطلب هم مفید است: ملزومات اضطراری که باید در ماشین خود نگه دارید

اما یادتان باشد اگر مکانیک حرفه‌یی و متخصص نیستید این ده مورد را هرگز خودتان انجام ندهید؛ این که بدانید چه زمانی باید کار را به کاردان بسپارید مهم است.

  1. صافکاری و نقاشی
  2.  تعمیرات و تیونینگ ECU
  3. تعویض شیشه جلو
  4.  مشکلات الکتریکی
  5.  مشکلات سیستم سوخت
  6.  تعویض فنر لول
  7.  تعمیر گیربکس
  8.  تعمیرات سیستم تهویه مطبوع
  9.  تعمیر سیستم ترمز
  10.  تعمیر ایربگ‌ها

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *