قطعات خودرو

خودروی برقی حلال مشکل سوخت ؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو وزیر صمت روز گذشته با توجه به اینکه بنزین در حال تبدیل شدن به یک بن بست مطلق در کشور است؛ حل مشکل بنزین در کشور را فقط در توسعه خودروهای برقی می‌داند که حالا با وجود آمار فرسودگی ۴۷ درصدی وسایل نقلیه در کشور این سوال را مطرح می‌کند که آیا رفع بحران ناترازی مصرف بنزین در کشور صرفا با برقی سازی خودروها حل می‌شود؟

معاون وزیر نفت مدعی است که با اسقاط خودروها می‌توان مصرف بنزین را روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اخیرا با بیان اینکه روزانه ۲۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور هدر می‌رود، معتقد است که مشکل بنزین در کشور فقط با خودروهای برقی حل می‌شود.

بر اساس آمار انجمن اسقاط خودرو، در ایران حدود ۱۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده وجود دارد که با از رده خارج کردن آنها روزانه ۳۳ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود و این رقم بسیارپایین‌تر از عدد اعلامی معاون وزیر نفت در خصوص تاثیر اسقاط خودروها در کاهش مصرف روزانه بنزین است.

اما به هر صورت با توجه به رشد سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتری در مصرف بنزین واضح است که نمی‌توان با تکیه صرف بر اسقاط خودرو مشکل ناترازی بنزین را برطرف کرد، هر چند که این راهکار نیز حتما سهمی از یک «برنامه جامع» برای حل مسئله خواهد داشت.

این آمار و ارقام در خصوص تاثیر اسقاط فرسوده‌ها در کاهش مصرف بنزین در حالی مطرح می‌شود که بر اساس اهداف برنامه هفتم توسعه باید سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شود در حالی که به گفته رئیس انجمن اسقاط این رقم با روند فعلی اسقاط خودروهای فرسوده قابل تحقق نیست.

البته در کنار تاثیر غیرقابل انکار خروج فرسوده‌ها در کاهش مصرف بنزین و همچنین کاهش آمار مرگ ناشی از تصادفات رانندگی که به سالانه ۱۸ هزار نفر در سال رسیده است؛ مساله آلایندگی خودروهای فرسوده هم از موارد بسیار مهمی است که سال‌هاست به یکی از اساسی‌ترین معضلات زیست محیطی در کشور تبدیل شده است.

بر اساس آماری که اخیرا رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرده است از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه کشور حدود ۱۷ میلیون معادل ۴۵ درصد فرسوده است. همچنین از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در حال حرکت، ۱۱ میلیون آن فرسوده بود و در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰ درصد خودروها فرسوده هستند.

وجود این آمار از ناوگان فرسوده، در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودروهای فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده دارد.

البته قانون‌گذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دیده است اما همچنان وجود برخی چالش‌ها و نبود سیاست‌های حمایتی از مهمترین موانع در نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: با توجه به اینکه خودروسازان در سال گذشته کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند بنابراین دستیابی به هدف‌گذاری تولید ۳ میلیون دستگاه تا پایان برنامه هفتم با ظرفیت‌های فعلی ممکن نیست مگر اینکه ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شود تا برنامه تولید به واقعیت برنامه هفتم نزدیک‌تر شود.

به گفته محمود مشهدی شریف در لایحه برنامه هفتم توسعه آمده که در سال‌های اجرای آن، هر ساله ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شود.

وی در عین حال معتقد است که طبیعتا در سال اول برنامه که سال آینده است به این هدف نمی‌رسیم ولی اگر ریل گذاری درست و به نحوی مطلوب انجام شود و آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به موقع ابلاغ و اجرایی شود شاید در سال اول به عدد ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو برسیم و تا سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵برنامه به عدد ۵۰۰ هزار دستگاه دست یابیم.

معضل خودروهای فرسوده و تاثیر آن در افزایش مصرف بنزین در حالی است که با توجه به سرانه مصرف بنزین ۱۳۰ میلیون لیتری، روز گذشته میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان برگزاری همایش خودروهای درون سوز مطرح کرده است که باید بنزین گران شود تا مردم به سراغ خودروهای کم مصرف بروند.

وی گفته باید بنزین با قیمت ۹۰ درصد فوب یعنی حدود ۲۶ هزار تومان عرضه شود تا مردم خودرو کم مصرف را مطالبه و انتخاب کنند و تا زمانی که نرخ بنزین پایین باشد خودروساز هم به دنبال تولید، مونتاژ و عرضه خودرو کم مصرف نخواهد رفت.

اظهارات این نماینده مجلس یازدهم در حالی در خصوص راهکار کاهش مصرف بنزین مطرح می‌شود که بر اساس برخی آمارها هر خودروی فرسوده تقریباً روزانه ۴.۱۳ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ۷۰ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ۳۵ هزار تومان محاسبه می‌شود. هر یک دستگاه خودروی فرسوده نیز با نرخ بنزین آزاد ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین در روز مصرف می‌کند که این عدد در سال به ۴۸ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان می‌رسد. بنابراین لازم است علاوه بر تولید خودروهای کم مصرف و ادامه حرکت به سمت برقی سازی خودروها، برای خارج کردن خودروهای فرسوده و رفع موانع در این بخش اقدام جدی شود تا بتوان حداقل به اهداف برنامه هفته در سال آینده دست یافت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *