قطعات خودرو

تاریخ خودرو : نخستین باله های عقب خودرو به جاده آمد

هارلی ارل (Harley Earl)، طراح اصلی جنرال موتورز، مردی الهام‌بخش بود. هارلی ارل پس از تماشای هواپیمای جنگنده پی-۳۸ لایتنینگ (P-38 Lightning) در جنگ جهانی دوم، که دارای دو دم بود طرح الهام بخش تازه ای برای طراحی خودرو پیدا کرد. او با قرض گرفتن عناصر طراحی هواپیمای جنگنده، دوران طلایی باله‌های عقب خودروها را آغاز کرد. افزودن باله های عقب خودرو با خودروی کادیلاک مدل 1326 ش (1948 م) شروع شد. نخستین کادیلاکی که دارای باله های عقب خودرو بود در روز 13 یهمن ماه در سال 1326 خورشیدی برابر با روز 3 فوریه در سال 1948 میلادی، کارخانه را ترک کرد.

آغاز طراحی خودروهایی با عقب های باله دار

هارلی ارل پس از تماشای هواپیمای جنگنده پی-۳۸ لایتنینگ در جنگ جهانی دوم، طرح الهام بخشی برای طراحی خودرو پیدا کرد

هارلی ارل (Harley Earl)، مدیر بخش طراحی کارخانه خودروسازی جنرال موتورز (General Motors)، مردی الهام‌بخش بود. هارلی ارل پس از تماشای هواپیمای جنگنده پی-۳۸ لایتنینگ (P-38 Lightning) در جنگ جهانی دوم، که دارای دو دم بود طرح الهام بخش تازه ای برای طراحی خودرو پیدا کرد. او با قرض گرفتن عناصر طراحی هواپیمای جنگنده، دوران طلایی باله‌های عقب خودروها را آغاز کرد.

خودروی کادیلاک : نخستین خودرو با باله های عقب 

افزودن باله های عقب خودرو با خودروی کادیلاک شروع شد

افزودن باله های عقب خودرو با خودروی کادیلاک (Cadillac) مدل 1326 ش (1948 م) شروع شد. نخستین کادیلاکی که دارای باله های عقب خودرو بود در روز 13 یهمن ماه در سال 1326 خورشیدی برابر با روز 3 فوریه در سال 1948 میلادی، کارخانه را ترک کرد.

خودروهایی باله دار : سبک آمریکایی محبوب

سبک خودروهایی با باله های عقب، محبوبیت پیدا کرد و در طراحی خودرو آمریکا و جهان گسترش یافت

سبک خودروهایی با باله های عقب، محبوبیت  بسیاری پیدا کرد و در مراکز طراحی خودرو ایالات متحده آمریکا و سپس در سراسر جهان گسترش یافت و عموم شرکت های خودروسای جهانی از آن در طراحی خودروها و محصولات خود بهره بردند. در پایان دهه 1330 ش (دهه 1950 م) باله های عقب از برجستگی هایی کوچک به باله هایی بزرگ با لبه هایی تیز و زاویه هایی تند تبدیل شده بودند. دوران اوج گیری افزودن باله های عقب برای طراحی خودروها در سال 1337 ش (1959 م) بود که در آن دوره هم خودروی کادیلاک بود که دوباره به لطف باله های عقب بزرگ خود شکوه صحنه نمایش را از دیگر خودروهایی که دارای باله های عقب بودند، ریود.

پایانی بر باله های زیبا

عصر باله های عقب برای طراحی خودروها پایان یافت

در نهایت امر در اوایل دهه 1340 ش (دهه 1960 م) بود که تقریباً عصر طراحی باله های عقب برای خودروها پایان یافت و به طور کامل ناپدید شد. عصری که زیبایی خاصی را به طراحی خودروها افزود و راه های تازه ای برای الهام گرفتن از پیرامون و صنایع دیگر را به خودروسازان بزرگ نشان داد و افق های گسترده ای را به روی طراحی خودرو و طراحان بزرگ گشود.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *