قطعات خودرو

خروج دولت از تصدی‌گری، شرط رشد صنعت خودرو

دکتر سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، با اشاره به اینکه مردم ایران مستحق خودروهای باکیفیت، بروز و نو هستند، گفت: بی‌تدبیری‌ها و منفعت‌طلبی‌های عده‌ای باعث ایجاد رانت، ویژه‌خواری و مافیا در کل زنجیره ارزش صنعت خودرو، قطعات و خدمات شده است.

 

ورود خودروهای دست دوم، راه حل اساسی مشکلات صنعت خودرو نیست

به گزارش قطعات خودرو، حسینی، ورود خودروهای دست دوم به کشور را تنها مسکنی برای مشکلات صنعت خودرو دانست و گفت که این اقدام نمی‌تواند به طور اساسی مشکلات را حل کند.

وی افزود: خودروسازان داخلی نسبت به خدمات پس از فروش مسئولیت دارند. این مسئولیت در مرحله نخست در قالب دوره گارانتی است که در این دوره لازم است تعمیرگاه معتمد با رعایت استاندارد داشته باشند و تمامی خدمات یا اغلب آنها رایگان خواهد بود.

حسینی ادامه داد: در مرحله دوم خودروساز موظف به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات خاص در تعمیرگاه معتمد است. این دوره لااقل ۳ برابر دوره گارانتی است و نباید خریدار خودرو با نبود قطعه یدکی مواجه شود.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو با انتقاد از وضعیت فعلی بازار خودرو، اظهار داشت: اغلب دارندگان خودروهای تولید یا مونتاژ داخل در دوره گارانتی و دوره پس از آن مشکل دارند. نبود قطعه یعنی بلااستفاده شدن خودرو و معطل ماندن سرمایه اشخاص.

وی تاکید کرد: دولت باید برای حل مشکلات صنعت خودرو اقدام جدی کند و با برخورد با عوامل ایجادکننده رانت و ویژه‌خواری، زمینه تولید خودروهای باکیفیت، بروز و نو را فراهم کند.

حسینی، همچنین به مسئولیت خودروسازان در زمینه خدمات پس از فروش اشاره کرد و اذعان داشت که اغلب دارندگان خودروهای تولید یا مونتاژ داخل در دوره گارانتی و دوره پس از آن مشکل دارند.

ورود خودروهای کارکرده چالش برانگیز خواهد بود

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران، ورود خودروهای کارکرده به کشور را چالش برانگیز دانست و گفت که این اقدام نیازمند برنامه‌ریزی و نظارت دقیق است.

سید احمد حسینی با اشاره به اینکه ورود خودروهای کارکرده با اجازه همه دارندگان کارت بازرگانی مطرح شده است، گفت: این امر در تأمین قطعات و تعمیرات اساسی و حتی قطعات تند مصرف چالش برانگیز خواهد بود.

وی افزود: صنعت خودرو با ۵۴ صنعت دیگر مرتبط است و اغلب خودرو را نماد صنعت در یک کشور می‌دانند. در تحریم‌ها هم دیدید غربی‌ها فوراً صنعت خودروسازی را تحریم کرده‌اند.

حسینی با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی در صنعت خودرو، بیان نمود: فعالان بخش خصوصی می‌توانند با همراهی هم به این صنعت مهم ورود کنند. دولت می‌تواند نظارت داشته باشد؛ سیاست‌گذاری و حمایت‌های زیرساختی انجام دهد و این صنعت به جای ارزبری، ارز‌آوری کند.

وی ادامه داد: ما فولاد و سایر فلزات  ونیز مواد گرانولی که پایه صنعت خودروسازی و قطعات هستند را داریم. در برخی مواد اولیه نیاز به واردات است اما اغلب مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد.

 حل مشکلات صنعت خودرو نیازمند اصلاح ساختار و ورود بخش خصوصی

حسینی با اشاره به ظرفیت‌های فنی و مهندسی، دانش و فناوری داخلی، خاطرنشان کرد: بازار داخلی و کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای نیز وجود دارد. آنچه می‌تواند همه این ظرفیت‌ها را به محصول تبدیل کند اعتماد به بخش خصوصی، خروج دولت از تصدی‌گری، کنار گذاشتن اقتصاد دستوری و رانتی است.

وی افزود: همه اختلاس‌ها، ویژه‌خواری‌ها و اتلاف منابع با تصدی‌گری دولتی و اقتصاد بسته ایجاد می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه ورود خودروهای دست دوم تنها مسکنی برای مشکلات صنعت خودرو است، گفت: این اقدام نمی‌تواند به طور اساسی مشکلات را حل کند.

حسینی در پایان اظهار داشت: برای حل مشکلات صنعت خودرو باید ساختار این صنعت اصلاح شود و بخش خصوصی به طور جدی در این صنعت ورود کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *